[Topp]
_

BALETT

Som nationalscen för balett bjuder Kungliga Baletten både på tåspets och tyll samt modern koreografi. Med en fot i traditionen och den andra i framtiden har kompaniet en trogen publik.

Kungliga Balettens historia startade redan 1773, då kung Gustav III grundade den svenska Operan.

Under ledning av Johannes Öhman är Kungliga Baletten idag Sveriges största balettkompani bestående av nästan 70 heltidsanställda dansare, fördelade på premiärdansare (varav några Kungen hedrat med titeln hovdansare), solister och kårdansare. Varje spelår medverkar dansarna i över 100 föreställningar varav de flesta äger rum på Operans stora scen.


Nyfiken på våra dansare?
DU HITTAR DEM HÄR »


Johannes Öhman

Varje KLASSIKER
börjar som NYSKRIVET

/JOHANNES ÖHMAN
Balettchef

 

Kungliga baletten söker ständigt nya vägar och utvecklingsmöjligheter. Både inom den samtida och klassiska dansen. Vi vill hitta nya former och kreationer som speglar samtiden och förhoppningsvis kan bli klassiker i framtiden.

Inför det kommande spelåret kan vi se fram emot inte mindre än fem nya verk skapade direkt för Kungliga Baletten. Vi dansar alltifrån August Bournonville till de mest framåtblickande samtida koreograferna.

August Bournonvilles balett Ponte Molle dansades endast vid ett enstaka tillfälle för 150 år sedan. Koreograferna Frank Andersen och Dinna Bjørn kommer utifrån Augusts egna anteckningar återskapa en klassisk Bournonville för Kungliga Balettens dansare. Under samma kväll bjuder vi på Sharon Eyals omtalade Bill - ett distinkt kliv in i framtiden. Tre danska kreatörer med två unika verk som är varandras totala motsatser till både form och innehåll.

Under senvintern bjuder vi på ytterligare nyskapade verk. Först ut blir en tudelad kväll med koreografier av Sharon Eyal från Israel och Olivier Dubois, konstnärlig ledare för Centre Choreographique National Roubaix–Nord-Pas-de-Calais. Senare under våren skapar Pär Isberg sin alldeles egna version av Svansjön. Just Svansjön blir en intressant utmaning där den klassiska balettens rörelsevokabulär används i en ny kontext.

Isbergs Nötknäppare är ett exempel på ett nytt verk som på 20 år blivit en tidlös tradition och som vi åter välkomnar under säsongens mörkaste månader. Även Alexander Ekmans hyllade Midsommarnattsdröm är tillbaka på Kungliga Operan, också den på väg att bli en modern klassiker.

Välkommen!