»Att vara så här intimt involverad
med ett operakompani ger möjlighet
att gå djupare in i konstformen«
ALAN GILBERT, musikchef
KUNGLIGA
HOVKAPELLET
Skicklig ORKESTER med lång historia
Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer. Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert – hör honom berätta om sin karriär, yrket som dirigent och arbetet med Kungliga Hovkapellet.
»Jag har alltid blivit djupt tagen av orkesterns hjärta. Den klingar så själfullt, men här finns givetvis också teknisk briljans. Hovkapellet har en historia, en tradition som är intimt förknippad med dess identitet«
/ALAN GILBERT
musikchef & hovkapellmästare
Alan Gilbert kombinerar rollen som musikchef och hovkapellmästare vid Kungliga Operan med ett annat prestigefullt uppdrag, som chefsdirigent för Elbfilharmonikerna i Hamburg. Dessutom har han regelbundna uppdrag som hedersdirigent för Kungliga Filharmonikerna.
Vad är skillnaden med att vara chef för operaorkester och en symfoniorkester?
- Jag ser mer till likheterna. I en opera handlar det om att vi presenterar en historia, men när jag leder en symfoniorkester brukar jag säga till musikerna att vi också förmedlar en story.
Men givetvis finns det skillnader, inte minst hur vi som repertoarteater behöver schemalägga och repetera. »Hur gör ni det egentligen?« undrar andra orkestermusiker när vi t.ex. ger en föreställning av Strauss Elektra utan att ha kunnat spela verket på flera veckor. Det ger en extra dimension att vi alla måste vara på tårna, och att själv få leda en operaorkester är en ynnest. Det är att vara i förarsätet för en föreställning.
Har Kungliga Hovkapellet ett speciellt sound jämfört med andra orkestrar?
– Jag har alltid blivit djupt tagen av orkesterns hjärta. Den klingar så själfullt, men här finns givetvis också teknisk briljans. Hovkapellet har en historia, en tradition som är intimt förknippad med dess identitet.
Vad ser du mest fram emot under vårsäsongen?
– … att få leda Wagners Parsifal, ett verk som jag levt med så länge men som jag ännu inte dirigerat. Det är ett fantastiskt verk. Så översinnligt och andligt – den utvidgar gränserna för vad en meditation är.
KUNGLIGA HOVKAPELLETS MEDLEMMAR
Nyfiken på våra musiker?
DU HITTAR DEM HÄR »