[Topp]
Musik
Umberto Giordano
Text
Arturo Colautti baserad på pjäsen Fédora av Victorien Sardou
Scenografi, kostym & mask
Ljus
Olaf Winter
Video
Velourfilm AB
Dramaturg
Språk
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin
Föreställningens längd
1 timme och 40 minuter. Ingen paus.

Passion, LÖGNER och skuld

 Den ryska prinsessan Fedora Romazov förälskar sig i sin fästmans mördare. I ett psykologiskt kriminaldrama där varje handling får katastrofala konsekvenser får vi följa den lovprisade svenska sopranen Malin Byström som Fedora. Passion, lögner och skuld leder Fedora in i en desperation där hon slutgiltigt tar sitt eget liv. Fedora är baserad på Victorien Sardous pjäs med samma namn som skrevs för skådespelerskan Sarah Bernhardt i slutet av 1800-talet. 

Christof Loy har tidigare regisserat kritikerrosade Rosenkavaljeren, Parsifal och Flickan från Västern på Kungliga Operan. Med Fedora återvände han med ytterligare en succé – en stilren men gastkramande tolkning av detta starka kriminaldrama. Ett unikt tillfälle att ta del av Umberto Giordanos passionerade och dramatiska musik!


 HANDLINGEN

Första akten -  St. Petersburg, vinter

Furstinnan Fedora Romazoff, en ung änka, är förlovad med Vladimir, som till den ryske polischefen. De håller sin förbindelse hemlig för allmänheten. Fedora anar inte att hon gett sig i lag med en spelare, drinkare och kvinnokarl, som dessutom är närapå bankrutt. Dessa sidor av sin karaktär har Vladimir skickligt dolt för henne.

När han kvällen före bröllopsdagen inte dyker upp till ett inplanerat teaterbesök beger sig Fedora i stället hem till Vladimir. Där beträder hon för första gången de rum som bebos av den man hon älskar, men ändå inte alls känner. Hon drömmer om det nya gemensamma liv de ska påbörja nästa morgon, när plötsligt Vladimir bärs in skjuten, svårt sårad, och ditkallade läkare sätter igång med en nödoperation.

Fedora tillåts inte närvara vid behandlingen, utan får i rummet intill i stället se en poliskommissarie inleda utredningen av brottet. Vladimirs chaufför hade strax efter att skotten föll endast kunnat se en okänd man fly. Eftersom det i Vladimirs fall handlar om sonen till det högsta polisbefälet, misstänker man att gärningsmannen har politiska motiv. Fedora iakttar otåligt kommissariens, i hennes tycke, alltför makliga efterforskningar. Hon svär inför alla att själv se till att gärningsmannen obevekligt förföljs och straffas. Från tjänstefolket kommer samtidigt antydningar om att Vladimirs granne, greve Loris Ipanoff, kan vara den skyldige. Fedora ser till att huset genast blir genomsökt.

Läkarna kunde i slutändan inte rädda Vladimir. Sittande vid hans dödsbädd hör hon kommissarien ute i tamburen rapportera att man inte kunnat gripa Loris, den huvudmisstänkte. Han har uppenbarligen flytt.

Andra akten - Paris, vår

Fedora har spårat upp Loris Ipanoff i Paris och med hjälp av kommissarie Gretch låtit skugga honom. Därefter har hon lyckats stifta personlig bekantskap med honom, utan att för den skull ge sig tillkänna som den avlidne Vladimirs forna fästmö. I Paris har hon antagit rollen av en levnadsglad rysk aristokrat som lever salongsliv i sällskap med sin kusin, grevinnan Olga. Redan efter några få sammanträffanden märker Fedora tydligt hur Loris attraheras av henne.

Nu har hon bjudit in honom till en mottagning där också ett ögonvittne till händelserna i St. Petersburg, diplomaten Jean de Siriex, närvarar. Endast de Siriex känner till Fedoras planer: hon ska låta Loris förälska sig i henne och vinna hans förtroende, för att sedan få honom att i ett svagt ögonblick göra ett erkännande. Med hjälp av sitt nätverk ska hon därpå låta den ryska hemliga polisen skjuta eller bortföra honom till Ryssland.

Medan grevinnan Olga för gästerna presenterar sin nye vän, den polske pianisten Boleslav Lazinski, får Fedora tillfälle att fråga Loris om orsaken till hans parisiska exil. Han berättar att han är efterlyst för mord och tillstår att han skjutit Vladimir, den ryske polischefens son. Detaljerna skall han återge för henne senare. Fedora lyckas få honom att lova att komma till henne på natten efter festen, för att då närmare beskriva omständigheterna kring mordet. Hon tackar för löftet, i kraft av den kärlek hon säger sig känna till honom.

Festen får ett abrupt slut när det sprids ett rykte om att tsaren i Moskva utsatts för mordförsök. Diplomaten råder Fedora att så fort som möjligt avbryta festen. Desto snabbare kan Fedora sätta sina planer i verket. Kommissarien från St Petersburg, vilken i ett dubbelspel nu också är hemlig agent för Fedora, underrättar henne om Loris kontakter med sin bror Valerian som fortfarande är kvar i Ryssland. I hastig beslutsamhet överräcker Fedora ett brev till den ryska polisen, i vilket hon omnämner Loris erkännande. Samt att hans bror Valerien kan vara medbrottsling. Hon informerar även kommissarien om att Loris redan samma natt kommer att uppsöka henne, varför man bör göra sig beredd att gripa honom. Vid en uppgjord signal ska hon överlämna honom.

Loris anländer och berättar för henne om de verkliga skälen till sitt dåd. Han är ingen anarkist utan agerade helt utifrån personliga motiv. Med flera brev bevisar han för Fedora att Vladimir hade ett förhållande med hans hustru Wanda. Den aktuella kvällen i St Petersburg hade han överraskat dem båda under ett kärleksmöte, och då dödat Vladimir i affekt. Fedora tvingas inse att hon blivit skamlöst bedragen av Vladimir. Hon hemlighåller fortfarande sin rätta identitet.

Hennes kärlekssmärta och Loris sorg över sitt förspillda liv för dem båda allt närmare varandra. När Fedora från trädgården hör polisens signal för överlämnandet, ber hon Loris att stanna hos henne över natten.

Tredje akten -  Schweiz, sommar

Fedora och Loris tillbringar sedan en tid några lyckliga veckor i en by i Schweiz. Dit har också Olga har tagit sin tillflykt sedan pianisten Boleslav plötsligt och oväntat avbrutit deras relation. Diplomaten de Sirex ansluter som ytterligare en oväntad besökare. Han är uppenbart intresserad av grevinnan Olga och får förklara för henne att den polske pianisten i själva verket var en spion som försökte samla upplysningar hos den alltid så språksamma Olga.

Även till Fedora kommer de Siriex med nyheter. I enskildhet berättar han att den ryska polisen gjort obarmhärtiga tillslag efter att ha fått Fedoras brev. Man har gripit Loris bror och avsiktligt kastat honom i en fängelsecell som regelbundet översvämmas av floden Neva. Nu har han drunknat. Och när man kom till Valerians mor med dödsbudet dog hon omedelbart av slaganfall. De Siriex varnar Fedora; när som helst har också Loris fått veta allt. Fedora förstår att den schweiziska idyllen nu nått sitt slut.

Loris återvänder efter en kort tur i byn. Genom brev från en rysk vän erfar nu även han att hans bror och mor är döda. Skulden lär ligga hos en rysk kvinnlig spion, som ska ha anklagat honom och brodern för att vara mördare och anarkister. När Fedora talar sig varm för och försvarar denna kvinna blir Loris klar över vem han har framför sig. Han beskyller henne för att ha hycklat kärlek till honom, endast för att kunna snärja honom i sitt nät av intriger.

Fedora inser att för henne finns inga fler roller att spela i livet, och hon tar gift inför Loris ögon.

Christof Loy
Översättning: Åsa Mälhammar


DIRIGENTEN om MUSIKEN

Inför uppsättningen av Fedora på Kungliga Operan har Tobias Ringborg förberett sig noga: studerat partituret och spenderat mycket tid vid pianot. Och efter det inledande arbetet med sångarna, så har det alltså blivit dags för orkestern att komma in.

– Det är alltid speciellt att stå framför orkestern, när man upplever alla klanger och nyanser. Giordano är skicklig på att orkestrera, men kunde nog ha varit ännu mer detaljerad i partituret. Jag vill gärna ta t ex nyanserna ännu lite längre än det som står skrivet, alltså förtydliga det som jag tror att Giordano menade.

Läs hela INTERVJUN»

_
Tobias Ringborg


Datum & Medverkande

Medverkande med reservation för ändringar.

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet

Visa fler datum

Alla medverkande

Fedora Romazov
Loris Ipanov
De Siriex
Dimitri
Emelie Thoor
Rouvel
Cirillo
Borov
Michele
Boleslao Lazinski
N N
En herde
N N
Dirigent
Eugene Tzigane

Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet


Vi rekommenderar också...

Opera

Aida

Opera av Giuseppe Verdi
När världen står i lågor behövs kärleken som mest.
Biljetter

Opera

Askungen

En älskad saga får nytt liv
Opera av Gioachino Rossini.
Biljetter

Opera

Elektra

Ett rasande musikdrama om hämnd och besatthet!
Opera av Richard Strauss.
Biljetter

Opera

Eugen Onegin

När Fasaden rämnar – vad finns kvar bortom livslögnen?
Opera av Pjotr Tjajkovskij.
Biljetter

Opera

Jenůfa

När våren kommer smälter isen och en fruktansvärd hemlighet avslöjas…
Text & Musik av Leoš Janáček.
Biljetter

Publikfavoriten Asmik Grigorian är tillbaka!
Opera av Giacomo Puccini.
Biljetter

Opera

Tosca

Passion, förräderi och ond bråd död i en av operarepertoarens mest klassiska verk
Opera av Giacomo Puccini.
Biljetter