[Topp]
Musik
Giuseppe Verdi
Text
Antonio Somma efter Eugène Scribe
Regi
Tobias Theorell
Scenografi, kostym & mask
Magdalena Åberg
Koreografi
Roine Söderlundh
Ljus
Ellen Ruge
Dramaturg
Katarina Aronsson
Föreställningens längd
Akt I = 90 minuter / Paus 25 minuter / Akt II= 50 minuter. Total föreställningstid 2 timmar 45 minuter

Framförs på italienska med svensk text på textmaskin

»Vackert, gripande och FÖRKROSSANDE starkt« /DN


På slottet planeras ett attentat mot kung Gustav  III  men han viftar bort varningarna om en konspiration. Kungen är besatt av en desperat och destruktiv passion till Amelia, hustrun till hans rådgivare och vän Anckarström. Med dödshotet hängande över sig söker han upp sin älskade. I ett kallt och mörkt vintersverige utspelas en maskerad fylld av svek, politiska intriger och en längtan efter någonting helt annat.

Verdis opera Maskeradbalen är inspirerad av en historisk händelse, mordet på vår svenske kung Gustav III. Operan skrevs i mitten av 1800-talet och på grund av den politiska stämningen i Europa och italiensk teatercensur tvingades Verdi att skriva om handlingen och förlägga operan till Boston i Un ballo in maschera. Här har regissören Tobias Theorell valt den italienska versionen efter Scribes Gustave III ou Le bal masqué. Nypremiär för en publik- och kritikersuccé! 

HANDLINGEN

 

AKT I

Scen 1 – Audiens hos Gustav
Kung Gustav går igenom gästlistan till den stundande maskeradbalen. Han uttrycker sin glädje över att hans tillbedda, Amelia, gift med hans vän och rådgivare Anckarström, kommer att närvara. Anckarström anländer för att försöka varna kungen om en spirande konspiration, men får inget gensvar.

Gustav tar emot ett klagomål mot en spåkvinna, Ulrica, som anklagas för att vara i pakt med djävulen. En biskop kräver att hon förvisas, men pagen Oscar försvarar henne. Gustav bestämmer sig för att själv undersöka saken och beordrar hovfolket att förklä sig och möta honom hos Ulrica senare samma dag.

Scen 2 – Hos Ulrica
Ulrica utför sina konster medan kungen, utklädd till sjöman, anländer ensam. Spådomen som ges sjömannen Christian säger att denne kommer att gynnas av lyckan, kungen uppfyller genast spådomen genom att i hemlighet ge honom en befordran. Gustav blir varse Amelia som besöker spåkvinnan och gömmer sig för att lyssna och iaktta. Ensam med Ulrica bekänner Amelia sin förtvivlade kärlek till Gustav och ber om råd. Hon uppmanas att använda en magisk ört och Gustav bestämmer sig för att söka upp henne på den anvisade platsen – galgbacken.

Hovmännen anländer förklädda och Gustav ber Ulrica att få bli spådd. Hon tvekar, men berättar att han kommer att dödas av den förste han tar i hand. Han erbjuder sin hand till sitt följe, alla vägrar, tills Anckarström dyker upp och tar hans hand. Gustav avslöjar sin identitet och hyllas.

AKT II

Scen 1 – På galgbacken
Amelia har trotsat sin rädsla och vågat sig till galgbacken. Hon överraskas av Gustav, men strax uttrycker de sin ömsesidiga kärlek.

Anckarström anländer oväntat och Amelia skyler sitt ansikte. Anckarström berättar för Gustav att hans liv är i fara. Gustav utverkar ett löfte av Anckarström, att utan att fråga efter vem kvinnan är, föra henne tillbaka till staden. Anckarström och Gustav byter kläder med varandra, varefter Gustav ger sig av.

De sammansvurna anländer och konfronterar Anckarström och i handgemänget avslöjas först Anckarströms, sedan Amelias identitet. Han inser att Amelia har en affär med kungen och ber Ribbing och Horn, ledarna för sammansvärjningen, att möta honom nästa dag.

 

PAUS

 

AKT III

Scen 1 – Hos Anckarström
Anckarströms svartsjuka får honom att bestämma sig för att döda Amelia. Hon ber för sitt liv och att få se deras son en sista gång. Han ger efter och säger att det är kungen som borde få plikta med sitt liv.

Ribbing och Horn kommer. De är först skeptiska över Anckarströms plötsliga önskan att ansluta sig till dem, men övertygas när han sätter sin son som säkerhet. De låter lotten bestämma vem som ska utföra dådet. Amelia tvingas dra lotten, som faller på Anckarström.

Pagen Oscar kommer med inbjudningarna till maskeradbalen och de sammansvurna beslutar sig för att det är där som dådet ska utföras.

Scen 2 – Maskeradbalen
Gustav har beslutat att avstå från Amelia och sända henne och Anckarström utomlands. Under maskeradbalen försöker Anckarström med hjälp av Oscar att utröna vilken förklädnad som kungen bär. Oscar vägrar först, men avslöjar sedan kostymen. Amelia försöker förgäves varna kungen. Gustav och Amelia tar avsked och Anckarström dödar Gustav, som i sin dödsstund försäkrar att Amelia är oskyldig och förlåter konspiratörerna

Datum & medverkande

Medverkande med reservation för ändringar.

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Amelia
Emma Vetter Angela Rotondo
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet

Visa fler datum

Alla medverkande i produktionen

Gustav III
Christian
Greve Ribbing
Greve Horn
Rasmus Bodén
En biskop
En betjänt

Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet