[Topp]
Vår repertoar

Svensk Musikvår på Operan

Festivalen SVENSK MUSIKVÅR

på Operan 

Sveriges ledande festival för nutida svensk konstmusik landar snart på Kungliga Operan. Mellan kl. 13.30 och 21.00 den 22 mars pågår konserter, performances och föreläsningar här i huset – och alla aktiviteter är kostnadsfria.

Du behöver inte anmäla dig i förväg. Först till kvarn!

PROGRAM 22 MARS 2017

Konsert

Konstmusiksystrar

Kl. 13.30, Rotundan - Speltid: 1 timme

Konstmusiksystrar – ett nätverk och en förening för tonsättare, ljudkonstnärer och performance-artister som identifierar sig som kvinnor – bjuder på allt från instrumental och elektronisk musik till performance.

Medverkande: Kajsa Magnarsson (elgitarr), My Hellgren (cello), Madeleine Jonsson Gille (sopran), Heddie Färdig (sopran), Ulrika Skarby (alt), Martin Åsander (tenor), Anders "Butta" Börjesson (bas).

Seminarium

Musikalliansen presenterar: ”Nya publikmöten och spelarenor”

Kl. 15.00, Guldfoajén - Speltid: 55 min

Diskussion kring hur vi – genom att integrera, korsbefrukta och involvera – kan bredda och fördjupa publikkontakten och samtidigt vidga och stärka musikers speltillfällen.

Medverkande: Duo Gelland, Linn Persson (Stockholms Saxofonkvartett), Johan Petri (regissör och konstnärlig forskare). Moderator är Lars-Göran Karlsson.

Seminarium

Operans dramaturg Katarina Aronsson föreläser: "Hur får vi fram nya operor?"

Kl. 16.00, Guldfoajén - Speltid: 30 min

Kungliga Operan arbetar med beställningar av nya verk i olika former, och har sedan grundandet 1773 värnat den svenska musiken. Just nu väntar flera nya operor på sina premiärer.
Dramaturgen Katarina Aronsson tog 2016 initiativet till Short Stories, som är en ny satsning för att få fram fler operor. I sitt föredrag berättar hon om sitt jobb och hur Kungliga Operan, de senaste 20 åren, har arbetat med ny repertoar.

Konsert

”Elliott loves bebop” av Klas Torstensson

Kl. 18, Rotundan - Speltid: 1 timme och 5 min

Banbrytande musikensemblen Either/Or fokuserar på nya produktioner för okonventionella och sällan hörda ensembletyper. Den består av ledande uttolkare ur New Yorks musikliv.
Ensemble SON är en av Sveriges mest äventyrliga ensembler av det mindre formatet. Gruppen bildades 1994 av fyra framstående musiker och innovatörer inom den nutida kammarmusiken.
Double Quartet är ett gemensamt projekt av Either/Or och Ensemble SON – två ensembler som trots det geografiska avståndet mellan Stockholm och New York, delar på intresset att utforska nya klangvärldar.

Konsert

Sidén Hedman duo

Kl. 19.30, Rotundan - Speltid: 1 timme och 10 min

Sidén Hedman duo gör kombinerade ljud- och konsertinstallationer som utvidgar konsertformen och prövar nya former för komposition. Basen för duons verk är flygelns rika klangvärld i kombination med elektronik, mekanik och scenografi.

Eva Sidén är verksam som pianist och tonsättare av bland annat instrumental och elektroakustisk musik samt ljud- och konsertinstallationer. Jens Hedman komponerar EAM och instrumental musik som framförs på festivaler och i radio runtom i världen. Han skapar även ljudkonst med utställningar.

Konsert

Konsert med Barriärorkestern och Stockholms Kammarkör

Kl. 21.00, Rotundan - Speltid: 30 min

Stockholms Kammarkör är en fristående, blandad kör. Repertoaren är både sakral och profan, och omfattar stora verk för kör och orkester, äldre och nutida a cappellaverk samt svensk körlyrik. Dirigenten Florian Benfer (1984) har en gedigen utbildning i bland annat kyrkomusik och kör- och orkesterdirigering. Han arbetar med Radiokören och Eric Ericsons kammarkör, och leder Tysklands nationella ungdomskör.

Samtliga musiker i Barriärorkestern spelar KNÄMUDD och andra specialtillverkade elektroniska instrument.

Medverkande Barriärorkestern: Anna Lindal (violin), Eva Lindal (violin), Elsbeth Berg (viola), Sara Sjödahl (piano och dragspel), Matias Björnstad Karlsen (saxofon), Jakob Riis (trombon), Linn Persson (saxofon), Sten‐Olof Hellström (live-elektronik). Ann Rosén är kompositör, instrumentbyggare och konstnärlig ledare.