[Topp]

2016-03-22

Dramatisk mezzosopran omfamnar den unga publiken

Operasångerskan Marianne Eklöf gestaltade draken i Min mamma är en drake. Föreställningen är planerad att visas på SVT den 16 april. Hennes hjärta har brunnit för kultur till barn- och unga i åratal. Utöver sin 30-åriga sångkarriär har hon passat på att undervisa om opera så mycket hon hinner.

Varför vill du sätta in krutet för barnteater?

De flesta människor, även barn, mår bra av kreativitet, ramar, disciplin – allt det som teater erbjuder. Barn är också vår framtida publik, det är fruktbart att mötas för båda parter. Det är underbart att spela för barnpubliken, de uttrycker sin naturliga reaktion, det blir levande stämning i salongen.

Barnföreställningar spelas tidigt på dagen. Hur var den erfarenheten?

Det var en inspirerande och rolig resa, hela produktionen. Jag var i sminket 9.00 och kl 11.00 gällde det att stå på scen, insåg att det gick utmärkt! Fast jag inte är van att gå upp så tidigt och jag har ju en lite tyngre röst som tar lite längre tid att få igång på morgonen.

Vad tyckte du om drakrollen?

En mamma som förvandlas till en drake - det var en ren glädje att få spela en påhittad figur och få utlopp för all sin fantasi, visa sin egen barnsliga sida, få göra det som mammor inte får göra.

Den unga publiken är ju inte knäpptyst och lärarna kan hyscha under föreställningen…

Jag som artist kan själv styra upp en hel del genom att rikta mig direkt till barnpubliken. Det brukar lösa sig, ofta reagerar barnen blixtsnabbt. Ibland känner man att man omfamnar alla -ensemblen, barnen, lärarna. Ibland får däremot lärarna ingripa, när eleverna fokuserar på det privata sinsemellan istället för fokus på föreställningen.

Vad har du för råd till lärarna som kommer till huset med barngrupper?

Man får låta sig dras in i atmosfären i huset – kostym, ljus, teknik - alla individer har sitt eget fokus, någon kanske tycker att dräkterna är det mest intressanta!

Intervjuad av Sigrid Herrault