[Topp]

2016-08-22

Musik för dans – hur kommer det till?

Kompositören Daniel Nelson har skapat musiken till dansföreställningen #jag som har premiär i november. Han jämför musikskapandet med byggjobb, drar liknelser till nanopartiklar och får idéerna att lossna på löparspåret.

Hur har den skapande processen varit med #jag?

Att skriva det här verket har varit som att lägga tio tusen bitars pussel, där alla bitar från början har varit vita. Med det vita menar jag grundmaterial och underliggande idé och struktur. När jag har satt ihop de vita bitarna, kan jag måla dem som jag vill ha det. I musikaliska termer är de vita bitarna toner som måste passa ihop. Sen kan jag färga tonerna, rösterna, instrumenten.

Komponerandet är ett byggjobb – allt består av små enheter likt nanopartiklar som jag sammanfogar till en helhet. En ton blir till en rytm, rytmen blir till ett tema som blir ett komp som i sin tur får en melodi…

Jag gillar att detaljplanera och det har jag och koreografen Christina Tingskog verkligen fått göra med det här verket. Det har också varit roligt att jobba med elektronik, något jag sällan gör.

Vad är det specifika med att komponera för dans?

I operan uttrycker musiken allt. När jag skriver musik för dans, är det ett givande och tagande mellan mig och koreografen. Jag får kompromissa en del, då det ju är koreografin och dansarna som ska ge uttryck för musiken. Dansverk är idag sällan linjära berättelser utan man utforskar ett tema med enskilda scener. Det är upp till mig att få ihop en musikalisk helhet.

Har du några särskilda rutiner när du komponerar?

I början av ett nytt verk sover jag mycket och springer. Så fort jag fastnar, tar jag en joggingrunda. Det monotona dunkandet av fötterna ger mig en metronom som stimulerar fram idéer i mitt huvud.

Jag lyssnar även genom banken av mina gamla idéer på datorn, det kan ge inspiration. Jag har också en tendens att överlagra saker som jag gillar på hårddisken, ibland kan jag hitta ett taktslag som intresserar mig.

När jag skriver narrativ musik, vill jag att man ska kunna associera till befintliga media, särskilt filmmusik, där finns uttrycket som vi känner igen oss i idag. Det viktiga för mig är att göra något personligt med de där kända associationerna, skapa min musik som samtidigt är igenkännbart för många.

Intervjuad av Sigrid Herrault