[Topp]

2016-04-08

SOPRANEN SNART MARSIANEN…

Sopranen Sanna Gibbs värdesätter sitt bagage som musikalartist i sitt arbete med opera. Hon kan lätt sätta sig in i den unga operaovana publikens situation och samtidigt se spår av opera i populärkulturen. I vår gestaltar hon Marsianen i barnoperan Vägen hem.

Vad tar du med dig från musikaltänket in i operan?

Man kan ta med sig livligheten, en espri av framåtrörelse i arbetet med karaktärerna och historien. Den unga publiken är ofta inte van vid operan, det kan kännas långsamt och man hänger inte direkt med i handlingen. Man kan leda in publiken genom att fokusera på berättelsen och den sceniska gestaltningen mellan karaktärerna. När jag bygger mina roller, försöker jag göra saker som även ”den unga Sanna” skulle tycka om på scen.

Det finns element av opera i populärkulturen, filmiska berättelser där man brer ut stämningar och känslor i musiken. Heavy metal kan vara melodisk på samma sätt som barockmusik, fast det låter helt annorlunda.

_
Sanna Gibbs

Vägen hem är en ny opera, där rör sig handlingen framåt i full fart…

Fokus är mer på berättelsen, det är nästan som en tonsatt tecknad film. Det finns inga arior som brer ut känslor utan det liknar mer musikteater än det vi är vana att kalla för opera.

Vad blir det för Marsian?

Min karaktär Marsianen vill åka bort från Mars en stund och vara ifred men istället för att få vara ensam, kraschlandar hon på månen där det finns en mycket pratig pojke. Trots våra olikheter hjälps vi åt för att var och en av oss ska kunna komma hem igen. Ibland måste man åka bort för att tycka att det är kul att vara hemma.

Intervjuad av Sigrid Herrault