[Topp]

2016-05-30

TRUMMOR OCH KLOCKSPEL

Slagverkaren Rolf Thunander medverkar i barnoperan Vägen hem. Han var intresserad av trummor redan som treåring och har en inneboende nyfikenhet att ständigt upptäcka nya instrument inom sitt yrkesområde.

Vad är din roll i orkestern?

En slagverkare får spela många olika instrument, det kan bli upp till 20 olika instrument under en föreställning – trummor, klockspel, cymbal, tamburin, kastanjetter mm. Mitt uppdrag är oftast att ge färg och kryddan till verket. Slagverk kan illustrera text och känslor samt understödja rytmiken i ensemblen. Ibland har jag kanske bara några enstaka slag men jag är hela tiden inne i musiken. Vi måste balansera dynamiken och spela precis så starkt eller svagt som musiken och dirigenten kräver att det ska låta, det gäller att vara lyhörd.

Vad är det roligaste med ditt yrke?

Jag får spela de viktigaste kompositörerna inom symfoniorkestermusik och opera. Och jag får arbeta tillsammans med de bästa musikerna. En av de största slagverkarna, finländaren Rainer Kuisma, uppskattade verkligen att spela opera, då han ansåg att det var en väg till att få bita i de största musikskatterna.

Slagverkaryrket är väldigt varierat, det finns ju många olika musikstilar från klassiskt till avantgarde. Vår yrkeskår brukar vara glada på grund av att det finns en så stor variation. En del väljer exempelvis att bara spela slagverksmusik.

Hur är det att spela för barn?

Det är underbart att spela för barn – man hör rop av förtjusning eller skräck, barnpubliken är omedelbar i sina känslomässiga reaktioner. Jag vet att jag medverkar till en upplevelse som någon får av musiken för allra första gången och bär mig sig resten av livet. Det är viktigt att ha respekt för barnpubliken, de har små vidöppna öron och fullbordar verket med sina egna tolkningar utan att det behövs några pekpinnar.

Intervjuad av Sigrid Herrault