[Topp]

2016-12-20

Två unga dansare summerar spelperioden

Dansarna Gjertrud Olaussen och Maria Påhls medverkade i #jag. Här berättar de om sina roller i föreställningen och om mötet med den unga publiken och Operahuset.

Berätta lite om er bakgrund och vad ni ska göra nu när föreställningen är klarspelad…

Gjertrud: Det här var min första produktion i Sverige, jag gick ut Balettakademien här och sedan var jag i Berlin. Nu ska jag leda en workshop i modern dans i Hammerfest i Norge.

Maria: Även jag har gått ut Balettakademien, jag flyttade hit från Finland. Snart ska jag tillbaka dit och göra en musikalroll i Tammefors.

Hur har ni arbetat med era ”jag” i föreställningen?

Gjertrud: Mitt ”jag” har letat efter sin plats i de olika scenerna med hjälp av kostymen. Jag utforskade en sida av mig själv i varje scen, t ex under emojivalsen undersökte jag mitt ”sura jag” och under delen med ultra violetta kläder stod mitt ”nyfikna jag” i fokus.

_
Gjertrud Olaussen
_
Maria Påhls

Maria: I början av föreställningen var vi en mer enhetlig grupp men sen delade vi på oss. Det blev en resa mellan olika tekniska världar som mitt ”jag” upplevde i förhållande till sig själv och de andra. Jag var ganska mycket ”verklig”, exempelvis hade jag ingen emojimask utan gestaltade ”mig själv.”

Vad blev er erfarenhet av den unga publiken?

Maria: Ungdomarna brukar vara energiska och nyfikna när de kommer in i salongen. Sen gäller det att fånga deras fokus. Jag som dansare föredrar att publiken visar sina spontana reaktioner och det gör ju ungdomar. Det blev direktkommunikation mellan mig på scenen och publiken, jag kunde möta deras blickar istället för att låtsas om en ”fjärde vägg”.

Gjertrud: Publiken har varit inlevelsefullt engagerad och det har givit oss som står på scenen mycket energi. Ingen föreställning har varit den andra lik – ungdomarnas reaktioner har varit olika på olika delar av föreställningen. Efteråt fick vi ibland high-fives i foajén.

Det skulle vara jätteroligt att dansa för ungdomar igen och få prata med dom om föreställningen efteråt.

Hur var det att arbeta på Operan?

Gjertrud: Det fanns professionella förutsättningar så att man kunde koncentrera sig på sin dans, alla yrkeskategorier var duktiga på det de gör, t ex om det hände något med kostymen, fick man genast hjälp av ett kostymproffs.

Maria: Unga på Operan är en fantastisk arbetsplats som förstår sig på de utmaningarna som dansyrket innebär. Hela Operan är som en stor och spännande tomteverkstad med många olika kompetenser.

Av Sigrid Herrault