[TOPP]
_


SICH EINZIG GEGENSEITIG ANZUGEHÖREN

»Alltid ska vi bara tillhöra varandra«


Utan att varken äta, dricka eller släppa in någon annan i rummet vakade Cosima Wagner vid sin döde man, kompositören Richard Wagner, i över ett dygn efter att han hade avlidit i sviterna av en hjärtattack 13 februari 1883. Vad hände egentligen i rummet?

Sich einzig gegenzeitig anzugehören är ett fristående verk uruppförs i samband med nypremiären av Nibelungens ring på Kungliga Operan i maj 2017.

Rebecka Pershagen, född 1985, är en svensk performanceartist, skådespelerska och författare. Hon utexaminerades från Teaterhögskolan i Göteborg inriktning Musikal 2010. Sedan 2013 har hon fokuserat på att skapa egna konstnärliga projekt inom en rad olika discipliner.
Hon är för närvarande på turné med två av sina prisbelönta stycken: hennes självbiografiska monolog Daddy Issues i Skandinavien och Storbritannien under våren 2017, och i maj 2017 framför hon sitt long-duration performance The First and Last Dance vid invigningsceremonin av Der Frankfurter Kunstsommer i Frankfurt.
I mars 2017 medverkade hon i Marina Abramovics nya stycke The Cleaner i Eric Ericssonhallen i Stockholm.

Sich einzig gegenzeitig anzugehören är baserat på en dikt med samma namn om Cosima och Richard Wagner, som återfinns i hennes bok Vesper från 2013.

De händelser och känslor som hon kan tänkas ha gått igenom under det dygn som hon låste in sig med sin döda man är kärnan i verket. Vad hon kan ha gjort, tänkt och känt. Då jag själv för några år sedan behövde bearbeta en traumatisk händelse i form av ett uppbrott började en form av ordlös dialog växa fram. Hennes minnen och upplevelser blandades med mina, och jag kunde genom hennes situation börja formulera vad jag kände. Jag har använt mig av hennes röst för att försonas med mitt eget förflutna, och kunna gå vidare.
Rebecka Pershagen, maj 2017.

Performance- och videoverk av Rebecka Pershagen

I rollerna
COSIMA WAGNER Rebecka Pershagen
RICHARD WAGNER Jon Nilsson

FILM & REDIGERING Afrang Nordlöf Malekian
STILLBILDER Robert Mosbach
MASK Elle Mosbach
KOSTYMÖR Per Backjanis

Verket ovan är ett utdrag om 2 minuter. Verket visas i sin helhet (43 minuter) utanför Guldfoajén på Kungliga Operan i samband med föreställningarna i Nibelungens ring.
Verket är skapat utan ljud.