0
0

ANSVARSFULLA BESÖK

Tillbaka Hem Ditt besök Ansvarsfulla besök

ANSVARSFULLA besök, krav på VACCINATIONSBEVIS &  restriktioner

I och med de smittskyddsåtgärder som införs 12 januari har vi återigen fått införa förändringar för publikantalet i Operahuset. Vi är måna om både vår publik och vår personal och i enlighet med rekommendationerna uppmanar vi fortsatt besökare att tvätta händerna och stanna hemma vid symptom. Och med anledning av att regeringen beslutat att införa krav på vaccinationsbevis vid allmänna sammankomster för alla över 18 år införde Kungliga Operan kontroll av vaccinationsbevis från och med onsdagen den 1 december 2021.

Vi samlar här aktuell information om vad som gäller för biljetter, vaccinationsbevis och besök i Operahuset. Informationen uppdateras regelbundet och samtliga besökare kontaktas i god tid före besök med uppdaterad information. Har du frågor som du inte hittar svar på nedan är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på biljett@operan.se.



NYA RESTRIKTIONER FRÅN 12 JANUARI 2022


Regeringen har beslutat om nya restriktioner för publik och offentliga sammankomster som gäller från den 12 januari 2022. Restriktionerna innebär att vi på Kungliga Operan infört ett publikt maxantal samt en meters avstånd mellan besökare. Det betyder att vi behöver placera våra besökare med avstånd till varandra i salongen: ni kommer nu att sitta en och en, med två stolar mellan varje person. Vi kommer inte att kunna göra några undantag för sällskap som vill sitta tillsammans och vi ber om din förståelse under de rådande omständigheterna.

Detta innebär tyvärr att vi måste boka av ett antal biljetter till vissa föreställningar. Information kommer att skickas ut direkt till de som berörs, med instruktioner hur man kan boka om biljetten till en annan föreställning eller få tillgodohavande på sitt operan-konto på operan.se (förutsatt att biljetterna införskaffats på Operan eller på operan.se).

Det står tillfälligt pausad försäljning på vissa föreställningsdatum, vad innebär det?

I och med rådande restriktioner med krav på avstånd behöver vi göra om placeringen i salongen för vissa föreställningar. Alla berörda biljettinnehavare kontaktas direkt per mejl med information. Så fort de har nya platser öppnar vi upp försäljningen igen.

Vad händer med min biljett i och med de nya restriktionerna?

Till de föreställningar som har fler bokade platser än vad restriktionerna tillåter avbokas de som köpt sina biljetter sist. Blir din biljett avbokad sätts tillgodohavande automatiskt in på ditt operan-konto som gäller till och med den 31 december 2022.

Kan jag boka om min biljett till en annan föreställning?

Ja, i mån av plats kan du boka om din biljett på operan.se till en annan föreställning. 

Varför är just min biljett avbokad?

Vi har gjort urvalet att de som först köpt biljetter får möjlighet att se föreställningen. Resterande får automatiskt ett tillgodohavande insatt på sitt opera-konto som kan användas till en annan föreställning.

Vad händer om jag inte hittar en föreställning att boka om till?

Ditt tillgodohavande sätts automatiskt in på ditt operan-konto. Vill du istället ha pengarna tillbaka, kontakta kundtjänst på biljett@operan.se. Observera att det under jul- och nyårshelgerna kan ta längre tid än vanligt att få svar från vår kundtjänst.

Varför får jag inte svar från kundtjänst?

Vi har på grund av de nya restriktionerna ett högt tryck på vår kundtjänst just nu. Vi besvarar alla frågor i turordning och återkommer till dig så fort vi har möjlighet. Vi ber om överseende och tålamod.

Vad händer med evenemang som inte är sittande, opera- och balettkvartar inför föreställningarna exempelvis?

Vi ställer tills vidare in alla evenemang med fler än 20 personer som inte är sittande, exempelvis opera- och balettkvartar.

Vad händer med pausserveringen i och med de nya restriktionerna? 

Pausserveringen kommer att ske sittande i Guldfoajén och övriga serveringsutrymmen. För att undvika köbildning rekommenderar vi att du förbeställer på operan.se

Kommer de föreställningarna som får reducerad publik att förlängas eller sättas upp igen?

Vår repertoar för våren är redan bestämd och de föreställningar som vi behöver reducera publikantal till kommer tyvärr inte att sättas upp igen i nuläget. Titta gärna på vårens program för att hitta en ny föreställning att boka om till.

Får jag förtur om jag blivit avbokad?

Tyvärr har vi inte möjlighet att ge förtur vid biljettsläpp eller om vi öppnar upp fler platser. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att få de senaste uppdateringarna om biljetter.

Hur länge gäller de nya restriktionerna?

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten gäller de nya restriktionerna tills vidare. Vi följer utvecklingen och inrättar vår verksamhet efter rådande rekommendationer.


VACCINATIONSBEVIS - DETTA GÄLLER FRÅN 1 DECEMBER

Varför inför Kungliga Operan användning av vaccinationsbevis?

Regeringen har beslutat att vaccinationsbevis ska införas för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 20 personer inomhus från och med den 1 december 2021. Den arrangör som inte inför vaccinationsbevis måste anpassa verksamheten till kommande deltagarrestriktioner. Kungliga Operan har därför beslutat att välja vägen med vaccinationsbevis i stället för att kraftigt begränsa verksamheten och publikmottagandet.
Här kan du läsa regeringens pressmeddelande om beslutet »

Behöver jag vaccinationsbevis för att besöka Operan?

Ja, från 1 december behöver alla besökare över 18 år som ska se föreställningar med fler än 20 personer på Kungliga Operan kunna visa upp ett giltigt vaccinationsbevis samt giltig ID-handling.

Vilka vaccinationsbevis är godkända?

För att delta på evenemang krävs ett vaccinationsbevis efter fullständig vaccination, d.v.s. minst två doser (testbevis eller tillfrisknandebevis gäller ej)​. Äktheten på vaccinationsbevis kontrolleras mot EU Digital Covid Certificate Infrastruktur. I dagsläget avvaktar vi svar från berörda myndigheter om man kommer att godkänna vaccinationsbevis från länder som inte är anslutna till EU Digital Covid Certificate Infrastruktur. Läs mer på E-hälsomyndighetens hemsida »

Finns det några undantag från kravet på vaccinationsbevis?

Den som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig behöver visa upp ett läkarintyg som styrker detta, samt giltig legitimation.

Vad händer med min biljett om jag inte har ett vaccinationsbevis?

Om du inte har ett vaccinationsbevis kan du byta till en senare föreställning eller få ett tillgodohavande på ditt operan-konto på operan.se.

Behöver jag redovisa mitt vaccinationsbevis när jag bokar/köper biljetter på hemsidan?

Nej, så länge du kan uppvisa giltigt vaccinationsbevis samt giltig ID-handling för en av våra publikvärdar tillsammans med din biljett när du kommer till Kungliga Operan så räcker det.

Räcker det att visa mitt vaccinationsbevis i mobilen eller behöver jag en utskrift?

Det går bra att visa ditt vaccinationsbevis antingen i mobilen eller utskrivet. Glöm inte att du även behöver uppvisa en giltig ID-handling.

Hur skaffar jag ett vaccinationsbevis?

Vi hänvisar till covidbevis.se för mer information.

Från vilken ålder behöver man ha ett vaccinationsbevis?

Från och med 18 års ålder behöver du visa upp ett giltigt vaccinationsbevis för att komma in på Kungliga Operan.

Vad gäller för barn under 18 år?

Barn upp till 18 års ålder är välkomna till Kungliga Operan utan vaccinationsbevis. Vänligen notera dock att vi förbehåller oss rätten (om det finns tveksamhet över ålder) att begära legitimation från 15 år.

Jag är över 65 år, gäller mitt vaccinationsbevis om jag bara har tagit två sprutor?

Ja, tills myndigheterna kommer med andra rekommendationer räcker det med två sprutor för att anses vara fullvaccinerad och få vaccinationsbevis.

Jag har tagit två sprutor men inte hunnit få mitt vaccinationsbevis, får jag ändå komma in efter 1 december?

Nej, enligt myndigheterna krävs vaccinationsbevis för att delta i en allmän sammankomst med över 20 personer från och med 1 december. Här kan du läsa om hur du går tillväga »

Kan vi byta/lämna tillbaka alla biljetter om en i sällskapet inte har vaccinationsbevis?

Ja, det går bra att byta till annan föreställning eller få tillgodohavande på operan.se. Hur du går tillväga och villkoren kan du läsa mer om här »

Jag har biljett till en föreställning före 1 december, vad gäller då?

Fram till 1 december gäller samma regler som tidigare, d.v.s. att inget vaccinationsbevis krävs för att besöka Kungliga Operan.

Hur länge kommer kravet på vaccinationsbevis att gälla?

Vi följer regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har kvar kravet på vaccinationsbevis så länge myndigheterna anser att det är nödvändigt för att minska smittspridningen.


Mitt besök

Hur påverkas pausserveringen från 23 december?

Vi rekommenderar fortsatt att du förbeställer. För dig som inte har förbeställt kan beställningen göras på plats före föreställningen, men utbudet är då något mindre. Förbeställning på plats kan endast göras i pausdisken i stora entrén. Pausservering sker oftast i anslutning till det våningsplan som du har biljett till och all servering sker till sittande gäster enbart. Läs mer och förbeställ här »
För avbokning av pausservering till avbokade biljetter ber vi dig kontakta pausservering@operan.se, då pausserveringen drivs av ett externt bolag.

Kommer jag att kunna hänga av mig i garderoben?

Det går bra att hänga av sig i de bemannade garderoberna. Det finns en obemannad garderob på 2:a radens vänstra sida. Det finns handsprit vid varje garderob.

Jag är i behov av rullstol, kan jag boka det själv nu?

Antalet platser för rullstolar är nu tillbaka som vanligt. Bokning av rullstolsplats och medföljande ledsagare kan göras via hemsidan. Maila till biljett@operan.se eller ring till oss på telefon 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13.00-15.00, om du har frågor.

Om jag kommer till Operan och inte skulle känna mig trygg, får jag boka om/av min biljett?

Vi gör allt för att du ska känna dig trygg och kunna njuta av upplevelsen när du besöker oss. Men om du inte skulle känna dig bekväm går det självklart bra att boka av eller boka om din biljett innan föreställningen börjar. Läs mer om våra villkor för om- och avbokning här »

När du besöker Operahuset

Tänk på att i samband med att det införs kontroll av vaccinationsbevis så kan det ta lite längre tid än vanligt att släppa in publiken: vi rekommenderar att du kommer 45 minuter innan föreställningen börjar och att du har dina id-handlingar och vaccinationsbevis redo. Operahuset öppnar som vanligt två timmar före föreställning.


Mitt köp

Kan min biljett om- och avbokas om jag eller någon i mitt sällskap är sjuk?

Om du eller någon i ditt sällskap blir sjuk kan du boka om dina biljetter före ditt inplanerade besök.

Blir jag automatiskt återbetalad vid en inställd föreställning?

Du får automatiskt ett tillgodohavande på ditt kundkonto. Önskar du istället att få pengarna återinsatta på ditt bankkonto kan du kontakta kundtjänst. Glöm inte att ange ditt bokningsnummer.

Kan jag boka av mat och/eller dryck som jag har förbokat och betalt till pausserveringen?

Ja, det går bra. Maila till pausservering@operan.se eller ring 08-791 44 11 kl. 16.00-18.00.

Hur kontaktar ni mig vid inställd eller flyttad föreställning?

Vi kontaktar dig via e-post. Vi kommunicerar även inställda föreställningar på hemsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning eller för annan information?

Nej, då behöver du själv maila till biljett@operan.se eller ringa till oss på telefonnummer 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13.00-15.00 för att komplettera med dina uppgifter.

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställd föreställning eller event (t.ex. skola/organisationer)?

Du får en kreditfaktura på det aktuella beloppet.

Biljetter köpta hos annan aktör

Om du köpt din biljett via annan aktör än Kungliga Operan/operan.se så kan vi tyvärr inte hjälpa dig med återbetalning eller ombokning eftersom köpet gjorts av annan part. Du måste i förekommande fall vända dig direkt till det företag där du köpt in din biljett.
Vi rekommenderar att du i framtiden köper direkt från oss för att ta del av våra allmänna villkor:
- du slipper dolda kostnader eller prispåslag
- byte av datum och plats är enkelt via ditt operan.se-konto
- du har möjlighet till återbetalning vid inställd föreställning


Presentkort

Mitt presentkort har gått ut utan att jag har kunnat köpa nya biljetter, kan det förlängas?

Alla presentkort som har gått ut från och med 9 april 2021 har automatiskt förlängts till och med 31 december 2021. Så länge presentkortet är giltigt kan du själv köpa ett nytt presentkort på operan.se och då betala med ditt nuvarande presentkort, på så sätt förlängs det i ytterligare två år.


Prenumerera på Operans nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om biljettsläpp och andra nyheter.
NYHETSBREV »

Upplev Operan Play. Inget log-in. Inga avgifter.
OPERAN PLAY »