0
0

VAD KOMMER NI ATT GÖRA FÖR ATT SÄKRA PUBLIKENS BESÖK I OPERAHUSET?

När vi slår upp dörrarna kommer vi att ha vidtagit en rad åtgärder för att öka tryggheten för våra besökare.

  • Insläpp och utsläpp kommer att genomföras med fysisk distans om minst 1,5 meter mellan varje sällskap.
  • Du och ditt sällskap (två personer) får givetvis sitta tillsammans i salongen, men det kommer att finnas tomma säten och gott om plats till nästa besökare. Vi säljer platser två och två, och går du själv behöver ditt säte ha avstånd till nästa sällskap.
  • Vi kommer att märka upp avstånd för att undvika trängsel vid toaletter och pausmingel samt ha tydliga anvisningar som gör det enklare för dig att hålla avstånd till andra.
  • Vi uppmanar besökare som känner minsta sjukdomssymptom att stanna hemma i minst två dagar efter att symptomen har gått över innan de besöker Operan.
  • Hanteringen av biljetter kommer att ske via scanners och biljettkassan har plexiglasskydd.
  • Handdesinfektionsmedel kommer att finnas tillgängligt.

Vanliga frågor och svaR


Kommer höstsäsongen på Operan att kunna genomföras?

Vår förhoppning är att kunna spela för publik i Operahuset i höst, men det förutsätter att Folkhälsomyndigheten och regeringen ger tillstånd för det. Det viktigaste för Operan är säkerheten för vår publik och våra medarbetare. Därför arbetar vi med flera scenarier för att kunna genomföra höstens program med så lite förändringar som möjligt. Men, vi är mycket medvetna om att vi kan komma att behöva ompröva våra beslut beroende på samhällsutvecklingen och ändra i repertoaren.
Vi är övertygade om att opera och scenkonst kan vara särskilt betydelsefull i dessa tider. Konsten kan helt enkelt hjälpa oss människor att blicka framåt. Därför kommer Operan att finnas här och möta publiken på olika sätt.

Vad krävs för att publiken ska kunna komma till Operan ?

Det bygger på att Folkhälsomyndigheten och regeringen ändrar sitt beslut om att begränsa antalet personer vid sammankomster och tillställningar. Ett scenario vi planerar för är att spela föreställningar för 500 personer i en salong som vanligtvis tar över 1 100, och då kan vi säkerställa att det är gott om plats mellan alla i publiken.

Vad baseras Operans begränsning på 500 personer i salongen på?

Enligt Folkhälsomyndigheten och Polismyndigheten räknas antalet personer i publiken. Alltså inte det totala antalet i lokalen. Det betyder att medarbetare bakom eller på scenen samt andra som arbetar i Operahuset inte räknas in. Den första restriktionen som regeringen beslutade om gällde ett maxantal på 500 personer, och därför ser vi det som troligt att det är en begränsning att återgå till när regeringen väljer att lätta på nuvarande restriktioner.

Hur kommer mitt Operan-besök att gå till?

Vi kommer att se till att insläpp och utsläpp genomförs med fysisk distans om minst 1,5 meter mellan varje sällskap. Vi kommer att märka upp avstånd för att undvika trängsel vid toaletter och pausmingel samt ha tydliga anvisningar som gör det enklare för dig att hålla avstånd till andra. Handdesinfektionsmedel kommer även att finnas tillgängligt.

Hur kommer salongen att se ut och hur kommer jag att sitta?

Du och ditt sällskap (två personer) får givetvis sitta tillsammans i salongen, men det kommer att finnas tomma säten och gott om plats mellan ditt sällskap och andra besökare.

Hur kommer det att se ut när jag ska köpa biljetter?

Om du går själv, eller i ett sällskap med ett udda antal personer, behöver du kontakta kundtjänst. Vi kommer att sälja platser två och två. Går du själv kommer det finnas avstånd mellan ditt säte och nästa sällskap. När du ska välja din plats i vårt biljettsystem, kommer detta att visas tydligt.

Hur gör jag om vi är tre eller fem i sällskapet?

Kontakta kundtjänst via telefon eller mejl, så hjälper vi dig.

Hur ser avbokningsreglerna ut?

Om föreställningen blir inställd får du pengarna tillbaka, och du kan återlösa dina biljetter om du till exempel blir sjuk inför ditt besök. Läs mer om våra köpvillkor här.

Varför planerar Operan att öppna verksamheten just i slutet av augusti?

Vi följer samhällsutvecklingen och Folkhälsomyndighetens rekommendationer mycket noga. Just nu gäller ett förbud mot folksamlingar över 50 personer och vi har anpassat vår verksamhet efter det och ställt om till vår digitala streaming-tjänst Operan Play.
Givet att Folkhälsomyndigheten släpper upp begränsningen gällande antalet personer vid samlingar till minst 500, planerar vi för att öppna Operahuset för allmänheten i höst. Nu arbetar vi intensivt för att behålla så mycket som möjligt av vår planerade repertoar. Men trots våra försiktighetsåtgärder och förberedelser vill vi poängtera att det kan komma nya riktlinjer. Med bakgrund mot detta förbereder vi oss även för att kunna vara flexibla och snabbt ställa om verksamheten för att följa dessa.

Vad kommer ni att göra för att skydda äldre besökare samt andra i riskgruppen?

När vi slår upp dörrarna kommer vi att ha vidtagit en rad åtgärder för att öka tryggheten för våra besökare.

  • Insläpp och utsläpp kommer att genomföras med fysisk distans om minst 1,5 meter mellan varje sällskap.
  • Du och ditt sällskap (två personer) får givetvis sitta tillsammans i salongen, men det kommer att finnas tomma säten och gott om plats till nästa besökare. Vi säljer platser två och två, och går du själv behöver ditt säte ha avstånd till nästa sällskap.
  • Vi kommer att märka upp avstånd för att undvika trängsel vid toaletter och pausmingel samt ha tydliga anvisningar som gör det enklare för dig att hålla avstånd till andra.
  • Vi uppmanar besökare som känner minsta sjukdomssymptom att stanna hemma i minst två dagar efter att symptomen har gått över innan de besöker Operan.
  • Hanteringen av biljetter kommer att ske via scanners och biljettkassan har plexiglasskydd.
  • Handdesinfektionsmedel kommer att finnas tillgängligt.

Om Folkhälsomyndighetens fortsatta rekommendation är att personer över 70 år samt andra riskgrupper ska hålla sig hemma och undvika fysiska sammankomster, rekommenderar vi dessa grupper att ta del av Kungliga Operans utbud via den digitala streamingtjänsten Operan Play. Klicka här för att uppleva Operan digitalt.

Hur har responsen kring att ni stängde ner verksamheten varit?

Lyckligtvis lyckades vi koordinera nedstängningen av Operahuset med lanseringen av vår nya digitala streaming-tjänst Operan Play. Därmed har vi kunnat erbjuda ett alternativ för alla de människor som inte har kunnat besöka oss men som vill fortsätta att ta del av opera och balett.

Hur stor är efterfrågan på biljetter till nästa spelår?

Vi är oerhört tacksamma gentemot vår mest lojala kundgrupp – våra abonnenter – som har förnyat sina abonnemang inför säsongen 2020/2021. För närvarande har vi sålt motsvarande 65 % av de abonnemang vi sålde föregående år. Nu ser vi fram emot att släppa hela säsongen till allmänheten, med tydliga och generösa om- och avbokningsregler.

Vad har Operan gjort medan huset har varit stängt?

I våra nordiska grannländer har operahusen varit helt stängda även för medarbetare men det har inte gällt för oss. Under stängningen har vi jobbat vidare med kommande produktioner hemifrån, i våra verkstäder och på vår kostymavdelning. Vi har fått möjlighet att komma ikapp med renoveringen av vårt teatermaskineri och reparationer av vårt scengolv. Vi har även skalat upp vår digitala streaming-tjänst Operan Play med flera hundra procent och sänder live från Guldfoajén tre gånger i veckan. Varje lördag publicerar vi också en ny fullängdsföreställning som tidigare haft premiär på Operan.

Hur mycket pengar har Operan förlorat i biljettintäkter under 2020?

Det är klart att det påverkar vår ekonomi, men det viktigaste för oss är säkerheten för vår publik och våra medarbetare. Vi spelade för allmänheten fram till den 13 mars. Därefter ställde vi in alla publika föreställningar. Det betyder att biljettintäkter motsvarande 13 veckors verksamhet har gått förlorade. Det exakta beloppet är ännu inte fastställt. Detta eftersom vi planerar för att återuppta verksamheten i höst men med begränsat antal platser.

Vad har kulturen spelat för roll under denna kris?

Kulturen har en viktig roll att fylla, oavsett kris eller ej. Behovet av att ta del av scenkonst är stort bland oss människor och att kulturen och scenkonsten har en ännu viktigare roll att spela i tider av kris och oro är helt tydligt. Det märker vi, inte minst i vår nya digitala streaming-tjänst, Operan Play, som på kort tid nått en stor publik.