0
0
Tillbaka Hem Ditt besök Publik verksamhet ställs in

Information till vår publik med anledning av coronaviruset

Alla PUBLIKA EVENEMANG under våren 2020 INSTÄLLDA


– men på Operan Play går ridån aldrig ner


På grund av den rådande coronapandemin och regeringsdirektivet från den 27 mars om maximalt 50 personer i offentliga lokaler – har Kungliga Operan beslutat att ställa in alla publika evenemang under våren 2020. Beslutet gäller till och med den 12 juni.

Det är med tungt hjärta vi meddelar att vi inte har möjlighet att välkomna vår publik till Operahuset i Stockholm under våren 2020. Som Sveriges nationalscen för opera och balett är vårt uppdrag att tillgängliggöra och erbjuda nyskapande och klassiska opera- och dansupplevelser. När vi nu inte kan ses i operahuset vill vi istället välkomna in till Operan Play – en digital tjänst där alla fortsatt kan ta del av vår opera, balett, dans och musik. Via tjänsten erbjuder vi tre livesändningar per vecka och varje lördag publicerar vi en hel föreställning.

»Det var med stor sorg i hjärtat vi beslutade oss för att ställa in hela vårens föreställningar. Men, vi vill blicka framåt och förbereda oss för höstens premiärer och vår nya säsong 20/21 som presenteras efter påsken. Det är viktigt att få planera en framtid och tro på en tillvaro efter coronaviruset« Birgitta Svendén, VD och operachef

På bara några veckor har svenska skolan gjort en enorm digital utveckling och många bedriver sin undervisning på distans. För att ytterligare tillgängliggöra Operans konstformer för barn och unga och nå ut till samtliga skolor i Sverige utvecklar nu Unga på Operan digital verksamhet på Operan Play. Flera föreställningar, kompletterade med digitala lärarhandledningar kommer att publiceras på tjänsten.
 
»Med hjälp av Operan Play kan vi äntligen välkomna alla Sveriges barn till Kungliga Operan. Förutom att vi publicerar fler föreställningar för barn och unga med lärarhandledningar satsar vi också på att ta fram ett roligt och engagerande filmformat för barnen i åldern 6–10 år som pedagogerna kan använda både i klassrummet och i den nya digitala undervisningen« Anna Karinsdotter, konstnärlig ledare Unga på Operan

De föreställningar som tillgängliggörs för barn och unga är Örjan Anderssons allkonstverk Orfeus & Eurydike, Pija Lindenbaums publiksuccé Min mamma är en drake samt Orlando där Johan Ramström korsar Händels originalmusik och ett Vivaldistycke med nyskriven musik.

Välkommen in till Operan Play – en digital tjänst med hela föreställningar, konserter, intervjuer och bakom-kulisserna-material. Alltid från första parkett – inga avgifter – inget login.

Är du en av dem som påverkas av att vi ställt in våra publika evenemang? Då kommer du inom de närmaste dagarna få ett mejl med information om vad som händer nu. Men vill du redan nu kontakta oss gällande ditt ärende vill vi informera dig om att dina biljetter avbokats och att du har fått ett tillgodohavande på ditt personliga konto på Operan.se. Detta är giltigt för köp på Operan.se till 31 december 2020. Vill du hellre få pengarna tillbaka var vänlig kontakta vår kundtjänst. Var noga med att uppge ditt namn, din e-postadress (det som användes vid bokningen) och ditt ordernummer.

Vi vill också göra våra kunder uppmärksamma på att det just nu är många som kontaktar vår kundtjänst. Därför kan det ta lite tid innan du får svar. Vi beklagar om väntetiden är längre än önskvärt, vi jobbar på så snabbt vi kan. Alla förfrågningar hanteras i turordning.


FRÅGOR & SVAR


FRÅN OCH MED NÄR, OCH HUR LÄNGE STÄLLER NI IN?

All publik verksamhet på Kungliga Operan är inställt från den 14 mars till och med fredagen den 12 juni. Vi följer myndigheternas rekommendationer och restriktioner noga, och beslutet kan komma att omprövas.

VAD HÄNDER MED MINA BILJETTER?

Har du biljett till ett evenemang på Operan under perioden 14 mars till och med 12 juni kommer din biljett (-er) avbokas. Pengarna kommer återbetalas som ett tillgodohavande på ditt konto på operan.se. Tillgodohavandet gäller för köp på operan.se till och med 31 december 2020. Om du istället vill få pengarna tillbaka, kontakta [email protected] med ditt namn, den e-postadress som användes vid bokningen och ditt bokningsnummer så hjälper vi dig med det.

Då det är många som kontaktar Kungliga Operans kundtjänst angående återköp kan det ta lite tid. Vi beklagar om väntetiden är längre än önskvärt, men vi jobbar på så snabbt vi kan och hanterar alla förfrågningar i turordning.

GÄLLER DET ALLA EVENEMANG?

Ja, Kungliga Operan ställer in alla publika evenemang.

STÄNGER HELA OPERAHUSET? 

Ja, vi håller tillsvidare huset stängt för allmänheten och biljettkassan är också stängd. Vi följer noggrant myndigheters rekommendationer och regeringens beslut och vi öppnar igen så fort vi har möjlighet.

Under tiden arbetar Kungliga Operan för att utöka innehållet på den nyligen lanserade digitala tjänsten Operan Play. Tjänsten erbjuder möjlighet att se hela föreställningar och bakom-scenen-material från Operan, utan avgifter och utan att man behöver login.

www.operanplay.se