0
0

TRYGGT BESÖK

Tillbaka Hem Ditt besök Tryggt besök

VI SPELAR
- trygga salonger för 300 personer

 

Fram till och med torsdagen den 30 september välkomnar vi på Kungliga Operan en begränsad publik om 300 personer i vår salong. Från och med fredagen den 1 oktober erbjuder vi föreställning inför full salong då publiktaket hävs helt och hållet från och med 29 september. 

Vi kommer att släppa fler biljetter till höstens föreställningar och konserter senare i september. Mer information om när och hur vi gör biljettsläppet kommer inom kort på vår hemsida, i vårt nyhetsbrev och i våra sociala medier. Vi följer dagligen utvecklingen av pandemin vilket innebär att vi kan behöva förändra våra beslut kring verksamheten.

Vi arbetar för att så snabbt som möjligt kunna informera er om eventuella ändringar och är så tacksamma för det tålamod och stöd som ni visats oss under den här perioden. Har du frågor om dina biljetter, ditt besök eller om något annat är du välkommen att kontakta oss på [email protected].

 Vi har coronaanpassat våra salonger och andra utrymmen för att du som publik ska känna dig trygg. Vi har även anpassat våra föreställningar utifrån restriktioner om avstånd för att våra medarbetare ska kunna arbeta under trygga förhållanden. Vår publiks- och våra anställdas hälsa är A och O. Har du biljett till någon av våra föreställningar, kan du läsa mer här om hur vi har anpassat verksamheten för att du ska känna dig trygg när du besöker oss.

För att så många som möjligt, på ett enkelt sätt, ska kunna ta del av vår verksamhet har vi gjort stora satsningar på vår digitala kanal Operan Play – inget login och inga avgifter –bara fantastiska upplevelser av opera, balett och musik.

Prenumerera på Operans nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om biljettsläpp och andra nyheter.
NYHETSBREV »

Upplev Operan Play. Inget log-in. Inga avgifter.
OPERAN PLAY »


Nedan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna


1) Mitt besök
2) Mitt köp
3) Presentkort
4) Föreställningar
5) Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?
6) Biljetter


Mitt besök

Är det tryggt att besöka Kungliga Operan trots läget med coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och anpassar salongen och andra utrymmen i huset för din och vår trygghet. Vi följer utvecklingen noggrant och ändrar Folkhälsomyndigheten rekommendationerna, så anpassar vi vår verksamhet efter det. Informationen på den här sidan uppdateras därför löpande.

Hur följer Operan rekommendationen “håll avstånd”?

  • Insläpp och utsläpp genomförs med behörigt avstånd mellan varje sällskap och vi använder fler ingångar till Operahuset för att undvika trängsel.
  • Du och ditt sällskap (två personer) får sitta tillsammans i salongen, och det finns tomma säten samt gott om plats till nästa besökare. Går du själv har ditt säte avstånd till nästa sällskap.
  • För att undvika trängsel vid toaletter och pausmingel har vi tydliga anvisningar som gör det enklare för dig att hålla avstånd till andra.
  • Hanteringen av biljetter sker via scanners och biljettkassan har plexiglasskydd.
  • Det finns desinfektionsmedel vid varje disk.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

LÄS MER HÄR »

Påverkas pausserveringen?

För att undvika kö till serveringarna i pausen, rekommenderar vi att du förbeställer. För dig som inte har förbeställt kan beställningen göras på plats före föreställningen, men utbudet är då något mindre. Förbeställning på plats kan endast göras i pausdisken i stora entrén. I de fall det blir fullbokat stänger förbeställningen tidigare. Pausservering sker oftast i anslutning till det våningsplan som du har biljett till.

Läs mer och förbeställ här »

Kommer jag att kunna hänga av mig i garderoben?

Det går bra att hänga av sig i de obemannade garderoben. För att undvika trängsel finns tydliga anvisningar som gör det enkelt att hålla avstånd. Det finns desinfektionsmedel vid varje garderob.

Jag är behov av rullstol. Hur fungerar det under omständigheterna?

Antalet platser för rullstolar är nu begränsat för att säkert avstånd ska kunna hållas. Bokning av rullstolsplats och medföljande ledsagare kan göras via hemsidan. Maila till [email protected] eller ring till oss på telefon 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13-15, om du har frågor.

Om jag kommer till Operan och inte skulle känna mig trygg, får jag boka om/av min biljett?

Vi gör allt för att du ska känna dig trygg och kunna njuta av upplevelsen när du besöker oss. Men om du inte skulle känna dig bekväm går det självklart bra att boka av eller boka om din biljett innan föreställningen börjar.

Våra villkor för om/avbokning kan du läsa mer om här » 


Mitt köp

Jag har köpt biljetter till en inställd föreställning, får jag förtur till en annan föreställning?

Vi jobbar intensivt för att ge bästa möjliga service till hela vår publik. Det är tyvärr inte möjligt för oss att hantera förturs-principer. Om du är prenumerant på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att få nyheter om biljettsläpp först av alla.

Varför kan man bara köpa ett jämnt antal biljetter?

Eftersom salongen ska vara avståndssäkrad säljer vi platser två och två via hemsidan.
Om du går ensam, eller i ett sällskap med ett udda antal personer, behöver du kontakta kundtjänst.

Jag har abonnemang, hur påverkas det?

Om en föreställning som du är inbokad på har blivit inställd i ditt abonnemang får du ett tillgodohavande på ditt konto. Vi meddelar dig om du berörs av förändringar via e-post.

Varför är vissa föreställningar slut direkt vid biljettsläpp?

Det förbud mot allmänna sammankomster med fler än 300 personer som gäller just nu, gör att en föreställning snabbt blir utsåld då vi endast säljer max 300 platser per föreställning.

Kan min biljett om- och avbokas om jag eller någon i mitt sällskap är sjuk?

Om du eller någon i ditt sällskap blir sjuk kan du återlösa dina biljetter före ditt inplanerade besök.

Läs mer om våra köpvillkor här »

Blir jag automatiskt återbetalad vid en inställd föreställning?

Du får automatiskt ett tillgodohavande på ditt kundkonto. Önskar du istället att få pengarna återinsatta på ditt bankkonto kan du kontakta kundtjänst. Glöm inte att ange ditt bokningsnummer.

Kan jag boka av mat och/eller dryck som jag har förbokat och betalt till pausserveringen?

Ja, det går bra. Maila till [email protected] eller ring: 08-791 44 11 kl. 16:00-18:00.

Hur kontaktar ni mig vid inställd eller flyttad föreställning?

Vi kontaktar dig via e-post. Vi kommunicerar även inställda föreställningar på hemsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning eller för annan information?

Nej, då behöver du själv maila till [email protected] eller ringa till oss på telefonnr. 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13-15 för att komplettera med dina uppgifter. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställd föreställning eller event (t.ex. skola/organisationer)?

Du får en kreditfaktura på det aktuella beloppet.


Presentkort

Jag har redan ett presentkort sedan tidigare, kommer giltighetstiden att förlängas?

Giltighetstiden förlängs inte automatiskt på ditt presentkort. Men på vår hemsida kan du köpa ett nytt presentkort och använda det nuvarande som betalning. På så vis får du ett nytt presentkort med samma belopp och två års giltighetstid från den dagen du genomför köpet. Observera att detta måste göras senast på presentkortets sista giltighetsdag.

Om du har ett tillgodohavande på ditt konto, så är det giltigt som betalmedel t.o.m. 30 juni 2022. Själva föreställningen du köper biljett till kan äga rum senare än sista giltighetsdagen. Det gäller även för presentkorten.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här »


Föreställningar

Påverkas föreställningarna hösten 2021 av corona-pandemin?
Ja, vi har anpassat våra föreställningar utifrån restriktioner om avstånd för att våra medarbetare ska kunna arbeta under trygga förhållanden. Vår publiks- och våra anställdas hälsa är A och O.

Kommer fler digitala föreställningar att bli tillgängliga?

Vi kommer att fortsätta att erbjuda digitala föreställningar via Operan Play och fler föreställningar kommer kontinuerligt att läggas upp. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så får du alltid förstahandsinformation. 


Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?

  • Stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom och avvakta i minst två dagar efter att du blivit frisk, innan du besöker Operan.
  • Håll avstånd till andra besökare.
  • Tänk på god handhygien och tvätta händerna ofta. Handdesinfektionsmedel finns tillgängligt.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun.
  • Följ publikvärdarnas anvisningar på plats.

Biljetter

Kommer fler biljetter att säljas när restriktionerna ändras?

När restriktionerna om maxantal och avstånd i publiken ändras kommer vi att kunna erbjuda fler biljetter till försäljning. Följ oss i sociala medier eller i vårt nyhetsbrev för den absolut senaste informationen!

.