[TOP]
Tillbaka

​Kungliga Operans succéföreställning Rigoletto – på en bio nära dig!

Pressmeddelande 11/27/2018

Pressbild

Recensenterna höjer Kungliga Operans uppsättning av Giuseppe Verdis opera Rigoletto till skyarna. Föreställningen hade premiär i lördags och nu på lördag livesänder Folkets Hus och Parker den till 54 biografer i hela landet.

Här är några presscitat:

”Rigoletto är en fullträff. Gå och se!” (DN).

”Karl-Magnus Fredriksson i titelrollen, en varm baryton med styrka och karaktär” (Aftonbladet).

”Ida Falk Winland är en underbart okonstlad Gilda” (SvD).

”När Sofia Jupither regisserar framträder verket som den makalösa och gripande musikdramatik det är.”

”Leonardo Capalbos hertig är briljant, distinkt och fri” (Expressen).

”En suverän föreställning rakt igenom” (Upsala Nya Tidning).

Regissören Sofia Jupither: ”Jag vill att publiken som ser operan känner ’låt oss resa oss från bordet nästa gång’. Säga ifrån. Det vi gör i vardagen gör skillnad. Kanske för en enda person just den där kvällen. Och till slut, om tillräckligt många agerar, för hela strukturen. Därför är Rigoletto högaktuell.”

”Om vi alla kommer överens om att inte tillåta ondska så går det faktiskt. Om vi inte gör det så går det åt helvete. På riktigt.”

Rigoletto är en brutalt grym och oslagbart vacker förening av dramatisk skärpa och enhet, psykologisk förtätning och melodier omöjliga att motstå. Kärnan i den grymma, mörka historien är en innerlig far-dotter-relation. Verdi hade kring 1840 själv förlorat hustru och två barn – faderstemat återkommer i många av hans operor

Hertigen av Mantua roar sig på folkets bekostnad. Han våldtar och tar för sig. Rigoletto är hertigens narr som överlever i palatset genom att uppmuntra till terrorn. Vid en stor fest dyker en man upp, vars dotter har blivit bortrövad av hertigen. Rigoletto hånar honom. Då uttalar mannen en förbannelse över honom och Rigoletto blir rädd. När han inte ikläder sig rollen som narr är han en annan person. Hemma är han en överbeskyddande far till dottern Gilda som längtar ut i världen…

Titelrollen görs av Karl-Magnus Fredriksson, en av Sveriges mest meriterade operasångare med en repertoar som även omfattar oratorie-, konsert- och romansreperoar. Hans operaroller sträcker sig alltifrån Papageno i Mozarts Trollflöjten till Jason i Börtz Medea. Här rolldebuterar han som Rigoletto.

Sopranen Ida Falk Winland är verksam på några av de främsta operascenerna i Europa. Hon har gjort flera roller på GöteborgsOperan och på Kungliga Operan hördes hon senast (2012) i Mozarts Trollflöjten. Den italiensk-amerikanske tenoren Leonardo Capalbo, som i fjol sjöng Gustav III i Maskeradbalen på Operan, framträder på scener som Royal Opera House Covent Garden i London, Staatsoper Berlin och Lyric Opera of Chicago.

2011 ledde den unge dirigenten Lionel Bringuier premiären av Carmen på Kungliga Operan. Han är en regelbunden gäst vid världens ledande orkestrar och i prestegefulla operahus och vid skivinspelningar.

Alltsedan den svenska premiären 1861 på Kungliga Operan tillhör Rigoletto en av de mest spelade och älskade operorna på repertoaren. Premiären den 24 november innebar föreställning 490 på Kungliga Operan.

Endast ett ytterst fåtal biljetter återstår till föreställningarna på Kungliga Operan. Men på en bio nära dig finns alltjämt möjlighet att uppleva ”När Hovkapellet spelar sitt allra bästa, solisterna briljerar och manskören bygger upp ett sanslöst crescendo inser man varför våra operahus envisas med att spela operor av Verdi igen och igen och igen (Expressen)”

Biografer som visar: https://www.folketshusochparker.se/evenemang/live-pa-bio-musik-opera/rigoletto/

Torbjörn Eriksson
presschef, redaktör
kungliga operan
Box 160 94, 103 22 Stockholm
telefon 08-791 43 30
mobil 070-634 43 53
besöksadress Jakobs Torg 4
e-posttorbjorn.eriksson@operan.se
www.operan.se

Namn: Torbjörn Eriksson
Titel: Press- och informationschef
Tel: 08-791 43 30
Mobil: 070-634 43 53
Epost: torbjorn.eriksson@operan.se

Läs mer på mynewsdesk.com