​Gunilla Roempkes dansstipendium till Eva Säfström

Pressmeddelande 12/21/2018

Pressbild

"Extraordinär i sin roll som repetitör både för dansare och koreograf". Eva Säfström har tilldelats 2018 års stipendium och 50.000 kr ur Gunilla Roempkes dansstiftelse. Stipendiet delades ut på torsdagskvällen på Kungliga Operan efter Nötknäpparen, en uppsättning som Eva är huvudansvarig repetitör för.

Juryn motiverar: "För koreografen är hon ett utmärkt bollplank i skapandeprocessen kring nya produktioner. Hon har en fingertoppskänsla för koreografens intentioner och rörelsespråk vare sig det gäller nutida verk eller de etablerade klassikerna. Hon är inspirerande, rak och noggrann och ser som sin uppgift att föra traditionen vidare till nästa generation. Med sin genuina kunskap om danstyckets ursprung, överför hon känslan och grundtanken till dansaren och ger dem därför de bästa förutsättningarna att utveckla sina roller."

Eva blandar sin artistiska och organisatoriska förmåga och kombinerar det med sin speciella kunskap i Benesh notation vilket innebär att hon tillhör en exklusiv skara som kan skriva ner hela baletter på notblad."

I juryn har ingått balettcheferna Madeleine Onne, som presenterade pristagaren vid utdelningen, och Nicholas Le Riche, koreograf Pär Isberg, som läste upp prismotiveringen, samt Titti Gentele och Eva Qviberg.

Gunilla Roempkes dansstiftelse bildades 2005. Stiftelsen delar regelbundet ut stipendier till personer verksamma inom den professionella dansens område i Sverige. Främst till dansare, repetitörer och koreografer med särskild artistisk ådra och som bidrar till fortsatt utveckling av danskonsten samt vara en inspirationskälla till kommande dansgenerationer.

Gunilla Roempke (1940-2005) engagerades vid Kungliga Baletten 1958 som dansare och blev solist 1966. Gunilla arbetade från 1971 parallellt som koreografassistent och repetitör. 1980 -1984 utnämndes hon till balettchef för Kungliga Baletten. Vidare fortsatte Gunilla sin karriär som koreografassistent, repetitör, balettmästare och regissör.

Namn: Torbjörn Eriksson
Titel: Press- och informationschef