[TOP]
Tillbaka

Kungliga Operan presenterar säsongsprogrammet

Pressmeddelande 3/26/2019

Pressbild

Tre legender inom dansvärlden – koreograferna Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – i var sitt verk på en och samma kväll.
Två iscensättare som för första gången arbetar tillsammans – regissören Ellen Lamm och scenografen Magdalena Åberg – i Giuseppe Verdis odödliga klassiker La traviata.
En koreograf – den i huvudsak internationellt verksamme Örjan Andersson – som förvandlar myten om Orfeus o Eurydike till ett allkonstverk med nyskriven musik.


Förra året lanserade Kungliga Operan
sitt säsongsprogram på ett världsunikt sätt genom att låta bilderna i programmet förhöjas och komma till liv med AR-teknik. Utvecklingen av detta fortsätter även i år. Varje bild i hela programmet är musiksatt kombinerat med att husets konstnärliga chefer berättar om premiärerna och satsningarna och bilderna är programmerade att komma till liv i Operans vidareutvecklade app. Det ger publiken och nya besökare en flerdimensionell upplevelse av Operans föreställningar, konserter och aktiviteter.

Tre av världens främsta koreografer väljer att arbeta med Kungliga Baletten och visa upp det absolut bästa inom dans i dag. För första gången på Kungliga Operan arbetar Jiři Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin sida vid sida och bjuder på varsitt verk under en och samma kväll. Programmet består av Wings of Wax (Kylián), Woman with Water (Ek) och Minus 16 (Naharin). Premiär/urpremiär 21 februari.

Ellen Lamm och Magdalena Åberg har båda gjort flera uppmärksammade uppsättningar på bland annat Kungliga Operan och Dramaten. Nu gör de en tolkning av Giuseppe Verdis La traviata , som en närstudie av kärlek och död, maktförtryck och mänskligt hyckleri. Premiär 23 november.

För Unga på Operan skapar koreografen Örjan Andersson ett genreöverskridande allkonstverk av Orfeus o Eurydike med dans och skådespeleri samt musik av tonsättaren Jonas Redig. Produktionen är ett samarbete med Unga Dramaten. Urpremiär 1 februari.

Anna Karinsdotter, konstnärlig chef Unga på Operan:

»Berättelsen om Orfeus och Eurydike har på sätt och vis redan ett ungdomsperspektiv. Vår uppsättning får en extra dimension tack vare unga röster från samtiden.«

Premiär får Franz Schrekers senromantiska opera Der ferne Klang som sätts upp av den tyske stjärnregissören Christof Loy. Agneta Eichenholz har efter sin internationella debut 2007 alltmer kommit att framstå som en av Europas främsta sopraner. Nu gör hon efterlängtad debut på Kungliga Operan. Den manliga huvudrollen sjungs av tenoren Daniel Johansson. Premiär 5 oktober.

Leonard Bernsteins medryckande och jazziga operett Candide efter Voltaires roman, görs i en överdådig uppsättning i regi av Ole Anders Tandberg. Det blir en surrealistisk tolkning med tenoren Joel Annmo i titelrollen. Hovsångerskan Elin Rombo är den åtråvärda Cunegonde, en roll som bl a bjuder på glansnumret ”Glitter and be Gay”. Premiär 25 januari.

Kritikersuccén Short Stories är tillbaka med tre nyskrivna svenska beställningsverk. Short Stories II bjuder på operor i det lilla formatet av Andrea Tarrodi, Malin Hülphers och Viktor Åslund, med motiv från både konstnärs- och bankvärlden samt från terapisoffan. Urpremiär 17 februari.

»Den här säsongen är vi särskilt stolta över en variationsrik blandning av älskade klassiker, några av operarepertoarens nyupptäckta guldkorn och helt nyskrivna verk«, sammanfattar operachefen Birgitta Svendén.

Nicolas Le Riche, balettchef:

»Säsongen 19/20 presenterar vi en bred och mångfasetterad repertoar som spänner över allt från ikoniska baletter till nutida moderna verk.«

För Kungliga Baletten blir det förutom programmet Kylián/Ek/Naharin en säsong där både Les Ballets Russes och Les Ballet Suèdois, dvs de konstnärligt expansiva åren i Paris under 1900-talets första decennier, på olika sätt spelat avgörande roller.

I baletterna Noces/Agon/Våroffer är Igor Stravinskijs musik en gemensam nämnare. Kungliga Baletten presenterar mästerkoreograferna Angelin Preljocaj, George Balanchine och Maurce Béjart i tre tolkningar av Stravinskijs verk, där Våroffer banade väg för en scenisk och musikalisk revolution. Premiär/nypremiär 25 oktober.

Ett jubileumsinslag under kommande säsong är 100-årsfirandet av Les Ballets Suédois grundande. Svenska Baletten var verksam i Paris 1920-1925 och är fortfarande världskänt som ett av de mest revolutionerande fenomenen inom dans- och konstscenen. I Ballets Suédois 100 år – en hyllning uppmärksammas arvet efter kompaniet och den utveckling inom dans, konst och musik som den banade väg för. Premiär 15 maj.

Mer från Kungliga Operan:

I Richard Wagners Valkyrian hör vi världssopranen Iréne Theorin som Brünnhilde, den flerfaldigt prisbelönade Cornelia Beskow sjunger Sieglinde och hovsångerskan Katarina Dalayman gör rollen som Fricka. Mer stjärnspäckat: Malin Byström, utnämnd till »Female Singer of the World« vid Opera Awards i London 2018, gör titelrollen i Giacomo Puccinis Flickan från Västern med New York-filharmonikernas förre chef Alan Gilbert på dirigentpulten. I Giuseppe Verdis La traviata hörs Ida Falk Winland och Karl-Magnus Fredriksson – hyllade för sitt samspel i Rigoletto – i två av huvudrollerna. Och i Verdis Aida är Christina Nilsson tillbakaefter sitt stora genombrott i titelrollen vid premiären i början av 2018.

Den historiskt sett kanske största stjärnan av dem alla,»den svenska näktergalen« Jenny Lind föddes för 200 år sedan. Det kommer att uppmärksammas med en serie konserter.

Fortsatt satsning på digitalisering

Kungliga Operans uppdrag som nationalscen för opera och balett är att driva utvecklingen av konstarterna och hantverket. I förlängningen handlar det också om att driva utvecklingen av publikupplevelsen och publikrelationen. I ljuset av det har Operan sedan en tid tillbaka valt att arbeta med nya tekniker (som augmented reality och virtual reality) för att nå ny publik. Det digitala dansverket Half Live VR nominerades vid konstbiennalen i Venedig och antogs nyligen till filmfestivalen i Cannes. Huset har även under 2018 utökat antal digitala sändningar för att nå fler svenskar som inte har möjlighet att komma gill huset.

Kungliga Operans app är ytterligare en satsning på teknikfronten

– Vi vill erbjuda vår publik Sveriges bästa kundupplevelse inom kultur och musik. Det ska vara enkelt att ha en relation till oss, köpa och ladda ned biljetten, checka in i garderoben, hitta i huset och till sin plats, säger Catarina Falkenhav, kommunikationschef på Kungliga Operan, som initierade utvecklingen av Kungliga Operans app.

»Vår kärna är ju musiken och därför tar vi också fasta på den stora audiotrenden. Vi kommer att satsa på nya sätt att ge publiken chansen att lyssna på den storslagna musiken som varje kväll skapas här«, fortsätter Falkenhav.

Kungliga Operan hoppas att de inom en nära framtid kommer att kunna låta publiken – också via appen – se hela föreställningar från stora scenen, ta del av filmer bakom scenen eller möten med husets koreografer, regissörer, dirigenter, sångare och dansare. Målet är att publiken ska kunna ta del av så mycket som möjligt som Operan gör, när de vill och oavsett var de befinner sig.

https://www.youtube.com/watch?v=a-csgNSUKJ0&feature=youtu.be

»Vi har använt oss av banbrytande AR-teknik för att väcka varje sida i Operans säsongsprogram till liv. Med musik, tal och 3D-effekter får användaren på ett enkelt sätt inblick i Operans magiska värld, oavsett var hen befinner sig. Vi tycker att det är oerhört spännande att tillsammans med Operan utforska vad ett säsongsprogram kan erbjuda«, säger Bo Gustafsson, creative director på DVA.

Kungliga Operan hoppas att de inom en nära framtid kommer att kunna låta publiken – också via appen – se hela föreställningar från stora scenen, ta del av filmer bakom scenen eller möten med husets koreografer, regissörer, dirigenter, sångare och dansare. Målet är att publiken ska kunna ta del av så mycket som möjligt som Operan gör när de vill och oavsett var de befinner sig. 

Namn: Torbjörn Eriksson
Titel: Press- och informationschef
Tel: 08-791 43 30
Mobil: 070-634 43 53
Epost: torbjorn.eriksson@operan.se

Läs mer på mynewsdesk.com