0
0
...
0
Back Home Your visit Tryggt besök

Tryggt besök

Vi längtar efter att möta vår publik igen och vi har förberett oss så att du ska få en så säker och trygg upplevelse som möjligt trots pågående pandemi.

På Kungliga Operan följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer och bestämmelser, och kommer att anpassa vår verksamhet efter dessa. Vi följer samhällsutvecklingen noga och har ett ständigt pågående arbete för att minimera risken för smittspridning bland personal och besökare. Vi följer gällande restriktioner om max 50 personer i publiken.

Vill du prenumerera på Operans nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om kommande biljettsläpp och andra nyheter?

NYHETSBREV »
FÖRESTÄLLNINGAR »
OPERAN PLAY »



Mitt besök

Är det tryggt att besöka Kungliga Operan trots läget med coronaviruset?

Vi följer Folkhälsomyndighetens och Regeringens rekommendationer och anpassar salongen och andra utrymmen i huset för din och vår trygghet. Vi följer utvecklingen noggrant och ändrar Folkhälsomyndigheten rekommendationerna, så anpassar vi vår verksamhet efter det. Informationen på den här sidan uppdateras därför löpande.

Hur följer Operan rekommendationen “håll avstånd”?

  • Insläpp och utsläpp genomförs med behörigt avstånd mellan varje sällskap och vi använder samtliga ingångar till respektive del i Operahuset.
  • Du och ditt sällskap (två personer) får sitta tillsammans i salongen, och det finns tomma säten samt gott om plats till nästa besökare. Går du själv har ditt säte avstånd till nästa sällskap. Det ska vara minst 1 meter mellan varje sällskap, på Operan har vi lagt ett avstånd om 1,7 meter till nästa sällskap.
  • För att undvika trängsel vid toaletter och pausmingel har vi tydliga anvisningar som gör det enklare för dig att hålla avstånd till andra.
  • Hanteringen av biljetter sker via scanners och biljettkassan har plexiglasskydd.
  • Det finns desinfektionsmedel vid varje disk.

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar.

LÄS MER HÄR »

Påverkas pausserveringen?

För att undvika kö till serveringarna i pausen, rekommenderar vi att du förbeställer.

Pausservering sker endast i anslutning till det våningsplan som du har biljett till.

För dig som inte har förbeställt kan beställningen göras på plats före föreställningen. Men utbudet är då något mindre. Förbeställning på plats kan endast göras i pausdisken i stora entrén. I de fall det blir fullbokat stänger förbeställningen tidigare.

Läs mer och förbeställ här »

Kommer jag att kunna hänga av mig i garderoben?

Det går bra att hänga av sig i garderoben. Våra publikvärdar finns på plats för att hjälpa dig. För att undvika trängsel finns tydliga anvisningar som gör det enkelt att hålla avstånd. Det finns desinfektionsmedel vid varje garderob. 

Jag är behov av rullstol. Hur fungerar det under omständigheterna?

Antalet platser för rullstolar är nu begränsat för att säkert avstånd ska kunna hållas. Bokning av rullstolsplats och medföljande ledsagare kan göras via hemsidan. Maila till [email protected] eller ring till oss på telefon 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13-15, om du har frågor.

Om jag kommer till Operan och inte skulle känna mig trygg, får jag boka om/av min biljett?

Vi gör allt för att du ska känna dig trygg och kunna njuta av upplevelsen när du besöker oss. Men om du inte skulle känna dig bekväm går det självklart bra att boka av eller boka om din biljett innan föreställningen börjar.

Våra villkor för om/avbokning kan du läsa mer om här » 


Mitt köp

Jag har köpt biljetter till en inställd föreställning får jag förtur till en annan föreställning?

Vi jobbar intensivt för att ge bästa möjliga service till hela vår publik. Det är tyvärr inte möjligt för oss att hantera förturs-principer. Om du är prenumerant på vårt nyhetsbrev kommer du alltid att få nyheter om biljettsläpp först av alla.

Varför kan man bara köpa ett jämnt antal biljetter?

Eftersom salongen ska vara avståndssäkrad säljer vi platser två och två via hemsidan.
Om du går ensam, eller i ett sällskap med ett udda antal personer, behöver du kontakta kundtjänst.

Jag har abonnemang, hur påverkas det?

Tyvärr kommer många av de förändringar som sker i repertoaren, med anledning av corona-pandemin, att påverka flera av våra abonnenter. Vi kommer att meddela er som berörs av förändringarna via e-post. Om en föreställning som du är inbokad på har blivit inställd i ditt abonnemang får du tillgodohavande på ditt konto.

Jag skulle vilja återlämna mitt abonnemang för spelåret 2020/2021, kan jag göra det?

Ja, det kan du. Detta år har vi beslutat oss för att det går bra att återlämna hela sitt abonnemang och få sina pengar utbetalda eller insatta på kundkontot som ett tillgodohavande. Detta gör vi eftersom pandemin och risken för smittspridning orsakar ändringar i repertoaren, vilket påverkar många som köpte abonnemang i våras.

Om jag väljer att återlämna mitt abonnemang, förlorar jag då min plats i salongen?

Nej, vi kommer endast att avboka platsen under detta spelår. Inför biljettsläpp av nästkommande säsong, kommer vi kunna erbjuda dig samma plats som innan!

Varför är vissa föreställningar slut direkt vid biljettsläpp?

Det förbud mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer som gäller just nu, gör att en föreställning snabbt blir utsåld då vi endast säljer max 50 platser per föreställning. Från och med den 15 oktober kommer en större publik att tillåtas och vi har därför möjlighet att sälja fler biljetter till några av våra föreställningar. Vi hoppas att förutsättningarna snart ska förbättras så att vi kan erbjuda ytterligare biljetter till försäljning.

Kan min biljett om- och avbokas om jag eller någon i mitt sällskap är sjuk?

Om du eller någon i ditt sällskap blir sjuk kan du återlösa dina biljetter före ditt besök.

Läs mer om våra köpvillkor här »

Blir jag automatiskt återbetalad vid en inställd föreställning?

Du får automatiskt ett tillgodohavande på ditt kundkonto. Önskar du istället att få pengarna återinsatta på ditt bankkonto kan du kontakta kundtjänst. Glöm inte att ange ditt bokningsnummer.

Kan jag boka av mat och/eller dryck som jag har förbokat och betalt till pausserveringen?

Ja, det går bra. Maila till [email protected] eller ring: 08-791 44 11 kl. 16:00-18:00.

Hur fungerar det med gruppbokningar inför höstens föreställningar?

Eftersom vi endast kan erbjuda max 50 biljetter per föreställning har vi inte möjlighet att erbjuda gruppbokningar som vi brukar kunna göra.

Hur kontaktar ni mig vid inställd eller flyttad föreställning?

Vi kontaktar dig via e-post. Vi kommunicerar även inställda föreställningar på hemsidan.

Jag har inte uppgett en mailadress eller mobilnummer vid biljettköp, blir jag kontaktad ändå vid inställd föreställning eller för annan information?

Nej, då behöver du själv maila till [email protected] eller ringa till oss på telefonnr. 08-791 44 00 måndag-torsdag kl. 13-15 för att komplettera med dina uppgifter. 

Vad gäller om jag köpt biljett på faktura vid inställd föreställning eller event (t.ex. skola/organisationer)?

Du får en kreditfaktura på det aktuella beloppet.


Presentkort

Jag har redan ett presentkort sedan tidigare, kommer giltighetstiden att förlängas?

Giltighetstiden förlängs inte automatiskt på ditt presentkort. Men på vår hemsida kan du köpa ett nytt presentkort och använda det nuvarande som betalning. På så vis får du ett nytt presentkort med samma belopp och två års giltighetstid från den dagen du genomför köpet. Observera att detta måste göras senast på presentkortets sista giltighetsdag.

Om du har ett tillgodohavande på ditt konto, så är det giltigt som betalmedel tom 21 juni 2021. Själva föreställningen du köper biljett till kan äga rum senare än sista giltighetsdagen. Det gäller även för presentkorten.

Läs mer om presentkort och köp presentkort här »


Föreställningar

Kommer de föreställningar som har blivit inställda tillbaka längre fram?

Vår ambition är att skjuta fram premiärdatumet till ett senare tillfälle och att inget ska ställas in. Vi planerar istället om, och avvaktar tills att det som inte kunnat spelas i år kan genomföras under optimala omständigheter. Vi kan i dagsläget inte ge exakt besked om när de framskjutna produktionerna kommer att återinsättas, men när vi vet mer kommer vi självklart gå ut med information. För att hålla dig uppdaterad på de senaste nyheterna, prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Kommer de föreställningar som blivit framskjutna att ersättas av något annat?

Vi kommer att kunna erbjuda andra verk som kan genomföras på ett corona-säkert vis. Information kommer inom kort. 

Kommer fler digitala föreställningar att bli tillgängliga?

Vi kommer att fortsätta att erbjuda digitala föreställningar via Operan Play och fler föreställningar kommer kontinuerligt att läggas upp. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev så får du alltid förstahandsinformation. 


Vad kan jag själv göra för min egen och andras skull?

  • Stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom och avvakta i minst två dagar efter att du blivit frisk, innan du besöker Operan.
  • Håll avstånd till andra besökare.
  • Tänkt på god handhygien och tvätta händerna ofta. Handdesinfektionsmedel finns tillgängligt.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun.
  • Följ publikvärdarnas anvisningar på plats.

Biljetter

Kommer fler biljetter att säljas under hösten och vintern om restriktionerna ändras?

När förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer förändras kommer vi att släppa fler biljetter till försäljning. Information om detta finns i nyhetsbrev och på hemsidan.