0
0
Tillbaka Hem Föreställningar Snödrottningen Konstnärligt team

KONSTNÄRLIGT TEAM


Benjamin Staern

Benjamin Staern (f. 1978) har etablerat sig som en av de ledande nordiska tonsättarna från den yngre generationen med musik som framförs i Norden, Europa, USA, Kanada, Ryssland och Japan. Han har studerat komposition vid Musikhögskolan i Malmö 1998 – 2005 för professorerna Rolf Martinsson, Hans Gefors, Per Mårtensson, Kent Olofsson och Luca Francesconi.

Staerns produktion inkluderar orkester, kammarverk, soloverk, elektroakustisk musik och opera. Hans förmåga att associera toner och klanger med olika färger och nyanser (synestesi) speglar hans klangvärld såväl som i många av hans verktitlar (Yellow Skies, Colour Wandering etc.)
Benjamin Staern har varit Composer-in-residence med New European Ensemble 2010-14, på inbjudan av konstnärlig ledare/dirigent Christian Karlsen, och resulterade i verk som Tranströmersånger, Bells och Waves (Chamber Symphony) vinnare av SMFF Award 2011 i kategorin ”viktigaste verk i kammarmusik / mindre ensemble” och ett multimediaarbete SAIYAH i samarbete med Yoko Seyama för stor ensemble, elektronik och scenografisk ljusskulptur på Norrlandsoperan för MADE-festival i Umeå under kulturhuvudstaden 2014. Worried Souls (Clarinet Concerto) tilldelades Stora Christ Johnson-priset från Kungliga Musikaliska Akademien.

Efter framgången som Årets tonsättarprofil vid Båstad Kammarmusikfestival 2016 kom operan Snödrottningen (libretto: Anelia Kadieva Jonsson), på Malmö Opera december 2016, som sedan fick sitt första utlandsframförande på Theater Vorpommern Stralsund-Greifswald i Tyskland. Staerns andra opera, kammaroperan HILMA: an opera about hidden art (libretto: Mira Bartov), framfördes vid Moderna Muséet i Stockholm och Guggenheim Museum of Modern Art i New York.
April 2022 kommer Staern få sin första Composer weekend på Konserthuset, Stockholm.

Anelia Kadieva Jonsson

Anelia Kadieva Jonsson är utbildad teaterregissör.

2000 gjorde Anelia sin operaregidebut med Porgy and Bess på Wexford Opera Festival. Sedan dess har hon arbetat frilans som biträdande regissör i över 50 operauppsättningar i Sverige och varit flitigt engagerad utomlands, t ex på Bayerische Staatsoper, Opera North, English National Opera, Zürich Opera, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Bregenz Opera Festival och arbetat med regissörer som David Pountney, Richard Jones, Kasper Holten, Graham Vick, Stein Winge och Stephen Langridge.

Sedan 2006 är hon anställd på Malmö Opera men har fortsatt att regelbundet arbeta internationellt på t ex Hamburg-operan, Opera Lorraine i Nancy, Malmö Opera, Teatro San Carlo i Neapel och Poznan.

Elisabeth Linton

Elisabeth Linton blev 2017 chefsregissör och dramaturg på Malmö Opera där hon regisserat Skuggspel, Gåvan, Snödrottningen, Matilda och Orfeus i underjorden. Hon har regisserat musikdramatik i Norden och Europa i hus som Det Kongelige Teater, Den Jyske Opera, GöteborgsOperan, Norrlandsoperan, Finska Nationaloperan, Stadttheater Lübeck och teatrarna i Ålborg och Århus.

Hon har regisserat musikaler som Evita, Spring Awakeningen och Jesus Christ Superstar. Av operaregi kan nämnas Così fan tutte, Nabucco, Tosca, Faust, Eugen Onegin (Reumertprisad 2004), La bohème, Den flygande holländaren, Tristan och Isolde och Don Giovanni samt uruppföranden av Momo og tidstyvene, Under the Sky och Skriftestolen. Som dramaturg har hon bl a arbetat på Det Kongelige Teater och Covent Garden.
Sommaren 2022 tillträder Elisabeth Linton som chef för Danmarks nationalopera, Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

Rikke Juellund

Rikke Juellund har skapat scenografi och kostymer till en lång rad föreställningar – från klassisk balett till opera, musikteater, musikaler och stand-up till experimenterande och klassisk teater, både nationellt och internationellt.

Rikke Juellund, som är från Danmark, var under 2011-2014 ordförande för Statens Kunstråds Scenekunstudvalg i Danmark, 2015-2018 ordförande för Aftagerpanelet på Den Danske Scenekunstskole.

Astrid Lynge Ottosen

Astrid Lynge Ottosen har varit verksam på flera danska teatrar bl a Odense Teater, Århus Teater, Ålborg Teater, Kaleidoskop, Aveny-T, Mungo Park, Folketeatret, Østre Gasværk Teater och Nørrebro Teater.

På Malmö Stadsteater har Astrid tidigare gjort kostymdesign till Brott och Straff (2007), Stormen (2008) och Amadeus (2014) och även som scenograf i Evigt ung (2017).

Ulrik Gad

Ulrik Gad utexaminerades som ljusdesigner från Statens Teaterskole i Köpenhamn 2001 och är sedan 2009 utbildningsansvarig för ljusutbildningen där. Han arbetar med ljus till såväl teater och opera som film och TV i Danmark, Norge, Sverige och Tyskland.

Senare arbeten är bl a Riddar Blåskäggs borg i Budapest, Hildensaga på Nibelungenfestspelen i Worms och Riget på Det Kongelige Teater. Av andra ljussättningar till opera kan nämnas La bohème, Figaros bröllop, Barberaren i Sevilla, Madame Butterfly och Don Giovanni på Det Kongelige. Vidare The Fairy Queen på Theater an der Wien, Den flygande holländaren och Trollflöjten på Norrlandsoperan och La sonnambula på Opera Hedeland. Av musikaler kan nämnas Cabaret och Frankenstein för Det Kongelige teater samt Evita och Spring Awakening på Ålborg Teater.

På Malmö Opera har han tidigare stått för ljuset till Skuggspel, Snödrottningen och Orfeus i underjorden samt Skånes Dansteaters uppsättning Mozarts Requiem. Säsongen 2022/23 står han för ljusdesign till Anastasia.

Sara Ekman

Sara Ekman är dansare, koreograf och skådespelare utbildad på Balettakademien i Stockholm. Sin regidebut gjorde hon med Andrejs längtan på Malmö Opera 2013. Hon har bl a koreograferat Mästersångaren, Snödrottningen och Ledaren.

Som dansare har hon arbetat i både Köpenhamn och London, inte minst med Dansstationens Turnékompani i Malmö och bl a i föreställningar av Kajsa Giertz, Gunilla Heilborn, Wies Merkx och Dorte Olesen. Hon har medverkat på Malmö Stadsteater, bl a i Carmen, och på Helsingborgs stadsteater.

På Malmö Opera/Operaverkstan har hon medverkat i Träskoprinsessan, Den flygande trumman, Tusen och en natt, Faust & Helena, Törnrosens teater, Drottningens juvelsmycke och Var är du Proserpin?.