icon bag image
0
0
Tillbaka Hem Om Operan Kungliga Hovkapellet

KUNGLIGA
HOVKAPELLET

Skicklig ORKESTER med lång historia


Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker. Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer. Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert – hör honom berätta om sin karriär, yrket som dirigent och arbetet med Kungliga Hovkapellet.

»Det är en ynnest att få vara i förarsätet för en föreställning« 

/ALAN GILBERT
musikchef & hovkapellmästare

Alan Gilbert kombinerar rollen som musikchef och hovkapellmästare vid Kungliga Operan med ett prestigefullt uppdrag som chefsdirigent för Elbfilharmonikerna i Hamburg. Dessutom dirigerar han regelbundet Kungliga Filharmonikerna, och då i egenskap av dess hedersdirigent.

»Det är en ynnest att få vara i förarsätet för en föreställning«, säger Alan Gilbert om sin roll att leda Kungliga Hovkapellet tillsammans med solister och kör. Han lovprisar sitt hovkapell för dess själfulla klang och tekniska briljans, men också för en särskild identitet som han förknippar med en lång (snart 500-årig) tradition.

Under våren har Kungliga Operans publik njutit av Gilberts tolkning av Wagners Parsifal, med bl. a. Peter Mattei. I höst blir det premiär på Alban Bergs Wozzeck, återigen med kombinationen Gilbert-Mattei.

Wozzeck är kanske den mest kända av det tidiga 1900-talets modernistiska operor. Men att det att det skulle vara en atonal opera håller Alan Gilbert inte alls med om.

»Wozzeck är i högsta grad en tonal opera. Det var snarare så att Alban Berg tänjde på gränserna för romantiska harmonier. Huvudpersonen väcker vår medkänsla och sympati. Det sätt som verket tvingar fram uppgörelsen med dåtidens skruvade samhälle är något vi verkligen kan identifiera oss med. Tyvärr är problematiken alltjämt aktuell. Wozzeck är otvivelaktigt en av de stora operorna.«


KUNGLIGA HOVKAPELLETS MEDLEMMAR

Nyfiken på våra musiker?
DU HITTAR DEM HÄR »