[TOPP]

OPERA

Kungliga Operan presenterar varje år både regissörer och solister i världsklass. Ensemblen bjuder på såväl traditionella klassiker som helt nyskrivna verk.

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för operakonsten. Sedan starten 1773 har regissörer, scenografer och sångare tillsammans förvaltat den europeiska operatraditionen samtidigt som man också utforskat vad opera skulle kunna vara.

Sedan 2009 har operachef Birgitta Svendén satt kursen och både lyckats öppna upp Operahuset och nå en ny publik.


Nyfiken på våra sångsolister?
DU HITTAR DEM HÄR »


»Genom att UPPLEVA andra människors LIVSÖDEN lär vi känna oss själva«

/BIRGITTA SVENDÉN
Operachef

 
Välkommen till oss på Kungliga Operan! Den här säsongen är vi särskilt stolta över en variationsrik blandning av älskade klassiker, några av operarepertoarens nyupptäckta guldkorn och helt nyskrivna verk. Dessutom möter du några av vår tids största artister, bland andra Iréne Theorin, Agneta Eichenholz, Cornelia Beskow, Daniel Johansson och hovsångarna Malin Byström, Katarina Dalayman, Ida Falk Winland och Karl-Magnus Fredriksson – alla flerfaldigt hyllade svenska operasångare med hela världen som arbetsfält.

Några höjdpunkter är Franz Schrekers Der ferne Klang, Giuseppe Verdis La traviata och Leonard Bernsteins satiriska operett Candide. Der ferne Klang handlar om att våga följa sin inre röst och om den oerhört starka kraften i mänskliga relationer. Operan har bara spelats i Sverige en enda gång tidigare, vilket förstås är extra spännande. Tragedin La traviata, här i regi av Ellen Lamm, ställer frågan vad som händer när omgivningen hindrar dig från att älska den du vill? I operetten Candide ställs vi inför stora frågor genom ett filter av svartsynt humor och musik som sprudlar av livslust, glädje och galenskap. Särskilt glada är vi också att åter presentera Short Stories, där tre svenska tonsättare och librettister skriver varsin kortopera. Här möter vi nya svenska konstnärer som kanske är framtidens stjärnor.

Opera har en fantastisk förmåga att öppna dörrar till våra inre rum. Berättelserna handlar lika mycket om rollfigurerna på scenen som om oss i publiken. Hur klingar just min inre röst? Hur hanterar jag livets omvälvande känslor, tankar och förändringar? Fiktionen ger våra personliga erfarenheter ett sammanhang. Vi blir delar av en större gemenskap. Genom att uppleva andra människors livsöden lär vi känna oss själva.

Varmt välkommen!
Birgitta Svendén, Operachef