[Topp]
MUSIK
Giuseppe Verdi
text
Antonio Ghislanzoni
regi
Michael Cavanagh
DRAMATURGI
Katarina Aronsson
SCENOGRAFI & KOSTYM
Magdalena Åberg
ljus
Linus Fellbom
språk
Framförs på italienska med svensk text på textmaskin
Föreställningens längd
Ca 3 timmar inkl. paus

När VÄRLDEN står i LÅGOR
behövs KÄRLEKEN som mest


Kan kärleken övervinna allt? Mot en kuliss av krig, religion och makt håller ett samhälle på att falla samman. Här hittar vi unga Aida, mitt i korselden mellan två stridande parter och fångad av fienden. Mot allt förnuft förälskar hon sig i Radamès. Vi ser den omöjliga men obevekliga kärleken mellan två unga människor kämpa mot en fullständigt kaotisk verklighet.

Giuseppe Verdis Aida är en komplex och innerlig kärlekshistoria fylld av konflikter på flera plan. Den utspelar sig mot en kuliss av krig, fanatism, slaveri och martyrskap – episk i storlek, men hela tiden nära känslorna. Operan hade premiär 1871 i Kairo och blev snabbt ett av operarepertoarens mest älskade alster. Verdi sa själv att Aida är ”mer intensivt, mer dramatiskt” än något av hans andra verk. Efter den kritikerrosade succén Nixon in China är regissör Michael Cavanagh tillbaka med ytterligare en laddad produktion där dramat står i centrum. Vanligtvis är handlingen i Aida förlagd till faraonernas Egypten, men i den här uppsättningen ligger fokus på nutidens påtryckningar och den inre oro som slukar de hjältemodiga men sårbara människorna. Berättelsen om Aida griper in i dagens samhällsutveckling där det pågår krig, politiska kriser och starka uppdelningar mellan olika grupper.

PREMIÄRSAMTAL

Den 19 februari kl 18.00 hålls premiärsamtal i Guldfoajén. Fri entré! Möt konstnärliga teamet bakom föreställningen och artisterna. Följ med på en resa bakom kulisserna när du får höra mer om deras tankar och visioner .

ÖPPEN FÖRELÄSNING

I Guldfoajén den 8 mars kl. 18.00 ordnas en öppen föreläsning i samarbete med Stockholms Universitet. Missa inte möjligheten att möta forskare som studerar operakonsten och dess gestalter.


JAKTEN PÅ EN RADAMÈS

Michael Cavanaughs nytolkning av Aida har premiär den 24 februari och har äntligen fått sin Radamès! Rollen kommer att göras av Ivan Defabiani, som har en rad succéer bakom sig. Kungliga Operans vd och operachef Birgitta Svendén berättar mer om hur det gick till när sista rollen valdes till vårens operapremiär.

LÄS MER HÄR » 

_
Ivan Defabiani spelar Radamès


Föreställningsdatum

Medverkande med reservation för ändringar

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Medverkande

Ramfis
Alessio Cacciamani
En budbärare
Jihan Shin Daniel Ohlmann

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Visa fler datum

Vi rekommenderar också

Askungen

Opera
Opera av Gioachino Rossini.
En älskad saga får nytt liv

Elektra

Opera
Opera av Richard Strauss.
Ett rasande musikdrama om hämnd och besatthet!

Fedora

Opera
Opera av Umberto Giordano.
Sanning eller konsekvens?

Tosca

Opera
Opera av Giacomo Puccini.
Passion, förräderi och ond bråd död i en av operarepertoarens mest klassiska verk