[TOPP]

››Skaffa mig en tenor‹‹ Jakten på en Radamès

Michael Cavanaughs nytolkning av Aida har premiär den 24 februari och har äntligen fått sin Radamès! Rollen kommer att göras av Ivan Defabiani, som har en rad succéer bakom sig. Kungliga Operans vd och operachef Birgitta Svendén berättar mer om hur det gick till när sista rollen valdes till vårens operapremiär. 

Hur gick det till när rollen tillsattes?

– Dirigenten Pier Girgio Morandi tipsade mig om att lyssna på Ivan Defabiani som i slutet av oktober medverkade i en uppsättning av Verdis Simone Boccanegra i italienska Piacenca. Det passade mig alldeles utmärkt eftersom jag just då befann mig på en operakonferens i Parma!

Varför valdes just han till rollen?

– Han har en jättefin Verdiröst och är otroligt musikalisk. Dessutom är han ung som många av de andra i ensemblen, framförallt Christina Nilsson som spelar Aida. Även om det främst är ett stort musikaliskt verk kommer föreställningen fokusera på det intima spelet i deras kärleksrelation.

Vad tycker du gör föreställningen relevant idag?

– Vi är åter på väg in i ett dystopiskt samhälle där det blir alltmer svårt att välja det liv vi vill leva. I Aida blir det till slut samhälle, familj och religion som styr över Aida och Radamès.

MER OM IVAN DEFABIANI ››