[TOPP]

 TEAMET

 

Christopher Wheeldon, koreografi

Den engelske koreografen Christopher Wheeldon är verksam som Artistic Associate vid The Royal Ballet. Han är utbildad vid The Royal Ballet School och dansade i kompaniet 1991–93. 1991 vann han guld vid Prix de Lausanne med ett eget solo varpå han knöts till The Royal Ballet, där han uppmuntrades av Kenneth MacMillan till att arbeta med koreografi. Därefter började han på New York City Ballet där han blev solist 1998. För The Royal Ballet har han koreograferat Tryst, DGV: Danse à grande vitesse, Electric Counterpoint, ‘Trespass’ (Metamorphosis: Titian 2012, i samarbete med Alastair Marriott), Aeternum (Olivier Award: Best New Dance Production), Strapless, helaftonsbaletten Alice i Underlandet samt The Winter’s Tale. Verk som har framförts av The Royal Ballet men ursprungligen kreerats av andra kompanier är After the Rain och Within the Golden Hour.

Hans första verk för New York City Ballet var Slavonic Dances 1997 och han blev 2001 kompaniets Resident Choreographer. Andra verk för NYCB: Polyphonia (London Critics’ Circle Award och Olivier Award for Best New Dance Production) och The Nightingale and the Rose.

Wheeldon arbetar regelbundet för internationella kompanier som Boston Ballet, San Francisco Ballet, Dutch National Ballet och Pennsylvania Ballet. 2007 grundade han Morphoses/The Wheeldon Company och blev den förste brittiske koreografen som kreerade ett nytt verk för Bolsjoj-baletten. 2012 koreograferade han, tillsammans med Alastair Marriott, avslutningsceremonin vid London Olympic Games. Han har fått utmärkelser som Tony Award: Best Choreography (An American in Paris) och har erhållit OBE 2016.

Joby Talbot, musik

Joby Talbot är född i Wimbledon in 1971. Han har studerat för Brian Elias och Royal Holloway samt vid Bedford New College innan han tog sin Master of Music (komposition) vid  Guildhall School of Music and Drama under Simon Bainbridge.

Talbot har skrivit en trumpetkonsert för Alison Balsom/Royal Liverpool Philharmonic Orchestra (Desolation Wilderness, 2006); a cappella för kör tillsammans med Camino de Santiago för Nigel Shorts Tenebrae (Path of Miracles, 2005); arrangerat sånger för rockduon The White Stripes och Wayne McGregors Chroma (The Royal Ballet, 2006); samt co-produktionen mellan The Royal Ballet och National Ballet of Canada till Christopher Wheeldons Alice i Underlandet (2011), första helaftonsbaletten på 20 år för The Royal Ballet. Andra samarbetet med Wheeldon och de två kompanierna utmynnade i premiären 2014 av The Winter's Tale, efter Shakespeares skådespel.

Talbot har också skrivit The Wishing Tree (The King’s Singers, 2002), det orkestrala Sneaker Wave (BBC National Orchestra of Wales, 2004) och ett arrangemang av Purcells Chaconne för g-moll BBC Proms (BBC Symphony Orchestra, 2011). Worlds, Stars, Systems, Infinity (2012) var en beställning för Philharmonia Orchestras interaktiva digitala installation, ”Universe of Sound”. Tide Harmonic (2009), för stor ensemble, skrivs som Eau för koreografen Carolyn Carlson och CCN Roubaix. Andra betydande verk: Fool’s Paradise (Christopher Wheeldon and Morphoses, 2007), ett arrangemang av Talbots partitur till stumfilmen The Dying SwanGenus (Paris Opera Ballet, 2007); Entity (Wayne McGregor and Random Dance, 2008) och Chamber Symphony för Chamber av koreografen Medhi Walerski (Residentie Orkest/Nederlands Dans Theater och Den Norske Operas balett, 2012).

Talbot har även skrivit filmmmusik, som BBC 2:s komediserie The League of Gentlemen och The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy (2005), Son of Rambow (2007), Franklyn (2008) and Closed Circuit (2013). Till Hunky Dory (2011) gjorde han orkesterarrangemang av popsånger tillsammans med elektronisk musik.

Dessutom: Genus Quartet med Calder Quartet (2013), Meniscus för National Centre for the Performing Arts, Beijing, och en ny version av Tide Harmonic för Christopher Wheeldon and Pacific Northwest Ballet. Talbot har också skrivit operan Everest för Dallas Opera, med urpremiär i Dallas 2015.

Bob Crowley, scenografi & kostym

Den irländske scenografen Bob Crowley debuterade på Royal Opera 1987 med The King Goes Forth to France, musik av Aulis Sallinren och i regi av Nicholas Hytner. Han har sedan dess gjort scenografi till La traviata (regi Richard Eyre), Sir Michael Tippetts The Knot Garden och Verdis Don Carlos (regi Hytner, samtliga vid The Royal Opera). För The Royal Ballet ansvarade han för 1996 nypremiär av Kenneth MacMillans Anastasia och för Christopher Wheeldons Pavane pour une infante défunte, Alice’s Adventures in Wonderland, The Winter’s Tale och Strapless.

Crowley är född i Cork. Efter studier vid Crawford Art School flyttade han till England för att studera vid Bristol Old Vic Theatre School. Han fick ett genombrott med The Duchess of Malfi för Royal Exchange, och han inbjöds därefter att arbeta med Royal Shakespeare Company (t ex The Plantagenets för vilken han erhöll en Olivier Award och Les Liaisons dangereuses) och National Theatre (t ex Collaborators, Fram (även co-regi), His Girl Friday, Mourning Becomes Electra och The History Boys). Förutom Broadway och West End har han gjort scenografi till filmer som Othello, för TV Tales from Hollywood och Suddenly Last Summer. Andra scenografier inkluderar Trollflöjten (English National Opera) och Den sluga lilla räven (Théâtre du Châtelet).

Han har fått sju Tony Awards och en Lifetime Achievement in Theatrical Design. 

Nicholas Wright, scenario

Nicholas Wright är född i Kapstaden, Sydafrika, 1940. 1958 kom han till London för att utbilda sig vid London Academy of Music and Dramatic Art (LAMDA), han arbetade som assistent vid BBC Television och med John Schlesingers film Far From the Madding Crowd. 1965 började han som Casting Director vid Royal Court för att senare bli ansvarig för deras program för ny dramatik. 1975-77 var han co-artistic director vid Royal Court. Han har även varit regi-ansvarig vid Royal National Theatre.

Nicholas Wright har skrivit åtskillig dramatik för scenen (nämnas kan t ex Man on the Moon, ett TV opera-libretto med musik av Jonathan Dove för brittiska Channel 4 (2007). Dessutom har han skrivit boken 99 Plays, som behandlar antikt drama fram till idag, och Changing Stages tillsammans Richard Eyre.

Natasha Katz, ljusdesign

Den amerikanska ljusdesignern Natasha Katz har ett nära samarbete med Christopher Wheeldon; för The Royal Ballet i Tryst (2002), Alice i Underlandet (2011) och The Winter’s Tale (2014). Hon har också arbetat med The Royal Opera i Cyrano de Bergerac (2006), i regi av Francesca Zambello.

Andra samarbeten med  Wheeldon: Continuum (San Francisco Ballet, 2002), Carnival of the Animals och An American in Paris (New York City Ballet, Théâtre du Châtelet och på Broadway) samt Swan Lake (Pennsylvania Ballet, 2004).

Katz’ andra arbeten för dans: American Ballet Theatres produktion av Don Quixote och med  kompanier som San Francisco Ballet, Dutch National Ballet och National Ballet of Canada. Av Broadway-produktioner kan nämnas An American in Paris, Once, Aida och Coast of Utopia: Salvage (samtliga Tony Award-vinnare) och The Glass Menagerie, Motown, Hedda Gabler, A Chorus Line, Sweet Smell of Success, Twelfth Night samt Beauty and the Beast. Operaproduktioner: Norma (med Joan Sutherland), Cyrano vid Metropolitan Opera, New York och New York City Operas produktion av Die Soldaten.

Katz’ audio-visuella föreställningar inkluderar The Masquerade Village på Rio Casino, Las Vegas, och Big Bang vid Hayden Planetarium in New York.

Hans-Åke Sjöquist, ljus

Hans-Åke Sjöquist är utbildad vid Yale School of Drama i Connecticut i USA. Efter att ha arbetat som belysningschef på Kungliga Operan i Stockholm inledde han 1987 en internationell karriär inom ljusdesign. Sedan dess har han arbetat med produktioner för operahus världen över. Enbart för Kungliga Operan i Stockholm har Sjöquist arbetat med över 50 produktioner, tillsammans med såväl Ingmar Bergman som Rudolf Nurejev.

Jon Driscoll, projektionsdesign

Jon Driscoll har studerat film vid National Film and Television School, Beaconsfield och Theatre Design vid Croydon College of Art.

Han har gjort projektionsdesign till pjäser som 3 Winters, King Lear, The Effect, People, The Last of the Haussmans, Travelling Light, Earthquakes in London, Nation, The Power of Yes, All’s Well That Ends Well, The Observer, Gethsemane, Her Naked Skin, Fram, A Matter of Life and Death och The Reporter för The National Theatre.

 The Winter’s Tale and Harlequinade gjorde han förThe Kenneth Branagh Company. Mack and Mabel, ENRON, Separate Tables and The Last Cigarette för Chichester. Richard III, The Prisoner of Second Avenue och Complicit för Old Vic. Brief Encounter för Kneehigh (Obie Award, LA Drama Critics Circle Award and Olivier nomination). Little Eyolf, The Lightning Play and Whistling Psyche för Almeida och Frost/Nixon för the Donmar.

 Projektionsdesign för West End: Charlie and the Chocolate Factory (Olivier Award), Ghost the Musical (även Broadway; Drama Desk Award och Tony Nomination), Stephen Ward, From Here to Eternity, The King’s Speech, The Wizard of Oz, Love Never Dies, Dirty Dancing, Our House, Up for Grabsoch Dance of Death.

 För Broadway: Finding Neverland och Chaplin the Musical (Drama Desk nomination).

För balett: Alice’s Adventures in Wonderland för The Royal Ballet (Olivier nomination).

För opera: Carmen at the Santa Fe Opera.

Konserter: The Phantom of the Opera vid Royal Albert Hall, Secret Cinema’s Blade Runner och Kate Bush’s Before the Dawn på Hammersmith Apollo.

Jon är chef för Cinelumina, en London-baserad film ”post production company”..

Gemma Carrington, projektionsdesign
Gemma Carrington gjorde debut, tillsammans med Jon Driscoll, på Royal Ballet i Christopher Wheeldon’s Alice i Underlandet (2011). 

Carrington har studerat vid National Film and Television School och Norwich School of Art and Design. Hon arbetar regelbundet med Driscoll, som Finding Neverland (Leicester Curve), Earthquakes in London, Nation, A Matter of Life and Death, The Power of Yes, Gethsemane, Fram och Her Naked Skin (National Theatre), Love Never Dies (Adelphi), Separate Tables (Chichester Festival Theatre), Brief Encounter (West End, UK och USA-turné inkl. Broadway), Chaplin the Musical (Ethel Barrymore, Broadway), Ghost the Musical (London och Broadway), The Wizard of Oz (London Palladium) och Dirty Dancing (London, Holland, Chicago och Berlin). Andra arbeten inkluderar Birdsong (Comedy Theatre) och All’s Well that Ends Well (National Theatre).

Carrington har fått en OBIE Award för sitt arbete med Brief Encounter.

Toby Olié, dockmakare

Toby Olié är regissör, designer och dockmakare som bedrivit studier vid Royal Central School of Speech and Drama, War Horse vid National Theatre.

2013 regisserade han The Elephantom med Finn Caldwell, först vid National Theatre och sedan vid West End. Tillsammans grundade de Gyre & Gimble, ett teaterkompani med storytelling av dockor. Deras första utomhusproduktion var Running Wild vid Chichester Festival Theatre.

Jämsides med Gyre & Gimble har han arbetat med dockor inom musikaler, dans och opera. Höjdpunkter: The Light Princess, Hansel & Gretel och Wonder Land (National Theatre); Alice i Underlandet (Royal Ballet); The Wind in the Willows (Royal Opera House & West End); Disneys version av The Little Mermaid (Holland, Moskva & Tokyo); The Secret Garden (Sarasota Ballet); Little Shop of Horrors (Manchester Royal Exchange); Goodnight Mister Tom (West End & UK tour); The Lion, The Witch and the Wardrobe; The Firework-Maker’s Daughter och Peter Pan (Chichester Festival Theatre). Som skådespelare med dockor har han arbetat vid National Theatre: 50 Years on Stage (BBC One); The Homeless Polar Bear (för Greenpeace); Mongrels (BBC Three); Hospitalworks (Theatre-Rites) och Angelo (Little Angel Theatre).

Paul Kieve, illusionsdesign

Paul Kieve, född 1967, är en engelsk illusionist som arbetar både för scenen och inom film. Han är den hittills ende illusionisten som vunnit New York Drama Desk Award (Ghost the Musical på Broadway). Han är kanske mest känd för sina arbeten med Harry Potter och Fången från Azkaban (2004), Hugo Cabret (2011) och Earthsea (2004). Han har vidare bl a gjort illusionerna till Kate Bush konsert Before the Dawn.