[Topp]
Kalendarium

2016-10-26 Distinktion

PONTE MOLLE

Scenisk och koreografisk nyskapelse efter August Bournonville
Frank Andersen & Dinna Bjørn
Musik
Vilhelm Christian Holm, Andreas Frederik Lincke, Lauritz Wilhelm Theodor Carlsen & Franz Xaver Neruda
Scenografi & kostym
Marie í Dali
Ljus
Erik Berglund

 

BILL

Koreografi, scenografi, kostym
Sharon Eyal och Gai Behar
Musik
Ori Lichtik
Ljus
Avi Yona Bueno

 

Föreställningens längd
Ponte Molle = 70 minuter / Paus 30 minuter / Bill = 30 minuter. Total föreställningslängd ca 2 timmar 10 minuter.

Två distinkt olika verk: Bournonville vs. Eyal


En danskväll som spänner från stram tåspets till brutalt nutida dans: två klart olika verk, signerade två av dansvärldens mest kända koreografer som tillsammans hyllar danskonsten från varsitt håll. Kungliga Baletten visar sin spännvidd under en laddad kväll.

”Tidigare generationers öppenhet och generositet har lett till en utveckling i frihet. Det nya, det nutida, har fått en självklar plats vid sidan av traditionen och den klassiska dansen”
Johannes Öhman, balettchef

Dela upplevelsen #distinktion

PONTE MOLLE

August Bournonville var balettchef på Kungliga Baletten i Köpenhamn i början av 1800-talet och etablerade där en helt egen stil. Under ett par år var Bournonville även verksam vid Kungliga Operan och hans verk Sylfiden är idag ett av balettvärldens mest uppskattade. Ponte Molle är en av Bournonvilles äkta vaudeville-baletter, ett tydligt utmejslat dansporträtt av unga konstnärer i Rom under mitten av 1800-talet. Utifrån hans 150 år gamla anteckningar har verket rekonstruerats av Frank Andersen och Dinna Bjørn.  Något så unikt som en helt ny bournonvillebalett har därmed skapats.

BILL

Ett distinkt kliv in i samtiden med dubbelt aktuella koreografen Sharon Eyal och hennes supermoderna verk Bill. Sensuellt, coolt och dramatiskt. Eyal har ett förflutet i Batsheva Dance Company och driver idag ett eget välrenommerat danskompani med hela världen som bas.

Det finns flera influenser i Eyals verk, alltifrån klassisk balett till moderna uttryck. I Bill är livet självt inspirationskällan: ögonblick av glädje, sorg och skräck. Människor och deras drömmar. Bill hade premiär på Operan 2014 och möttes av lysande recensioner.

”…skruvad men samtidigt livsbejakande dans. Jag gillar det.”
Kulturnytt, Sveriges Radio

”…ett bevis för att dans är den ultimata scenkonsten.”
Dagens Nyheter

Sharon Eyal är tillbaka med ett nyskrivet verk för Kungliga Baletten i februari 2017.