[Topp]
musik
Richard Strauss
text
Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles
regi
Staffan Valdemar Holm
scenografi, kostym & Mask
Bente Lykke Möller
ljus
Torben Lendorph
språk
Framförs på tyska med svensk text på textmaskin
föreställningens längd
1 timme 50 minuter utan paus.

Ett RASANDE musikdrama om HÄMND och BESATTHET


Richard Strauss tar andan ur publiken med sitt gastkramande drama om Elektra som i sin tur är besatt av att hämnas mordet på sin far. Historien, baserad på Sofokles klassiska tragedi, är en knivskarp studie i kvinnligt raseri, men också en gripande skildring av en ung kvinna i fritt fall. Det är en emotionell motorväg i blod och katastrof, och intensiteten är den högsta från första till sista ton.

Uppsättningen är signerad av Staffan Valdemar Holm som också gjort den prisade Nibelungens Ring på Operan. De tre kvinnliga huvudrollerna hör till operarepertoarens mest krävande. I rollerna hör vi världssopranerna Iréne Theorin, som Elektra, och Katarina Dalayman, som sjöng Elektra vid premiären, återvänder nu som Klytaimnestra. Som Elektras syster Chrysothemis hör vi stjärnskottet Cornelia Beskow.

I november kammade sopranen Cornelia Beskow hem fyra förstapriser i The Lauritz Melchior International Singing Competition – en tävling för unga Wagner-sångare. Dessutom tilldelades sopranen och hovsångerskan K​atarina Dalayman Gunn Wållgren-stipendiet 2017. 


Handlingen

 

FÖRHISTORIA

Elektra, dotter till kung Agamemnon, vill hämnas sin fars död. Efter sin hemkomst från trojanska kriget har denne mördats av sin hustru Klytaimnestra och hennes älskare Aigisthos. Klytaimnestra försvarar dådet med att Agamemnon på väg ut i kriget offrade deras äldsta dotter, Ifigenia, för att få god vind. Elektra väntar på att en dag kunna hämnas och att hennes bror Orestes, som skickats bort för att uppfostras på annat håll, ska komma hem och hjälpa henne.

I kungapalatset i Mykene

Klytaimnestras tjänarinnor talar om Elektra. De tycker hon beter sig skrämmande och farligt. Den yngsta av dem försvarar Elektra och de andra slår henne. Elektra blir ensam. Hon minns sin far, återupplever mordet och föreställer sig riterna med dans och blodsoffer när fadern en gång blir hämnad.

Hennes yngre syster Chrysothemis varnar henne för modern som vill låta kasta Elektra i fängelse. Chrysothemis står inte ut med det instängda livet i palatset längre. Hon vill vara människa och kvinna. Larm inifrån huset förkunnar Klytaimnestras ankomst. Elektra vill tala med henne.

Klytaimnestra plågas av drömmar. Hon ber Elektra om råd. Klytaimnestras förtrogna varnar henne för dottern. Elektra, förställer sig först och talar vänligt med modern. Till sist tappar hon behärskningen och förklarar att det enda botemedlet mot ångestdrömmarna är Klytaimnestras död. Då viskar någon ett budskap till Klytaimnestra. Hennes dödsångest förvandlas till triumf.

Chrysothemis kommer tillbaka och berättar att två främlingar kommit med budet att Orestes är död. Elektra kan först inte tro det. En tjänare ger sig iväg för att framföra nyheten till Aigisthos. Elektra inser att hon själv måste fullborda hämnden och försöker övertyga systern att tillsammans med henne samma natt döda Klytaimnestra och Aigisthos. Men hon lyckas inte bryta Chrysothemis motstånd. Elektra har gömt undan yxan som hennes fader mördats med. Nu hämtar hon den.

Kort därpå kommer en främling. Han berättar om Orestes död – men det är Orestes själv. Syskonen känner igen varandra; han har kommit till Mykene för att hämnas sin faders död. Orestes följeslagare påminner om att Klytaimnestra väntar dem i palatset. Orestes går in. Elektra följer andlöst händelserna utifrån. Man hör Klytaimnestras dödsskrik.

Aigisthos kommer och möter Elektra utanför palatsets port. Elektras skrämmande uppsyn och oväntade vänlighet gör honom rädd. På väg in mördas han av Orestes.

Chrysothemis berättar glädjestrålande om striden mellan Aigisthos vänner och dem som slutit sig till Orestes. Brodern har segrat. Elektra har uppnått sitt mål i livet. Hämnden har utkrävts. Hon börjar sin rituella dans och sjunker död till marken.



Föreställningsdatum

Medverkande med reservation för ändringar.

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Medverkande

Klytaimnestra
Chrysothemis
Uppfostraren
Släpbärerskan
Maria Matyazova
En ung tjänare
Mikael Stenbaek
En gammal tjänare
Vakterskan

Kungliga Hovkapellet
Kungliga Operans Kör

Visa fler datum

Vi rekommenderar också

Aida

Opera
Opera av Giuseppe Verdi
När världen står i lågor behövs kärleken som mest.

Fedora

Opera
Opera av Umberto Giordano.
Sanning eller konsekvens?

Tosca

Opera
Opera av Giacomo Puccini.
Passion, förräderi och ond bråd död i en av operarepertoarens mest klassiska verk