[TOPP]
Kalendarium

2018-01-30 Elektra

musik
Richard Strauss
text
Hugo von Hofmannsthal efter Sofokles
regi
Staffan Valdemar Holm
scenografi, kostym & Mask
Bente Lykke Møller
ljus
Torben Lendorph
dramaturg
Stefan Johansson
språk
Framförs på tyska med svensk text på textmaskin
föreställningens längd
1 timme 45 minuter utan paus.

Ett RASANDE musikdrama om HÄMND och BESATTHET


Richard Strauss tar andan ur publiken med sitt gastkramande drama om Elektra som i sin tur är besatt av att hämnas mordet på sin far. Historien, baserad på Sofokles klassiska tragedi, är en knivskarp studie i kvinnligt raseri, men också en gripande skildring av en ung kvinna i fritt fall. Det är en emotionell motorväg i blod och katastrof, och intensiteten är den högsta från första till sista ton.

Uppsättningen är signerad av Staffan Valdemar Holm som också gjort den prisade Nibelungens Ring på Operan. De tre kvinnliga huvudrollerna hör till operarepertoarens mest krävande. I rollerna hör vi världssopranerna Iréne Theorin, som Elektra, och Katarina Dalayman, som sjöng Elektra vid premiären, återvänder nu som Klytaimnestra. Som Elektras syster Chrysothemis hör vi stjärnskottet Cornelia Beskow.

I november kammade sopranen Cornelia Beskow hem fyra förstapriser i The Lauritz Melchior International Singing Competition – en tävling för unga Wagner-sångare. Dessutom tilldelades sopranen och hovsångerskan K​atarina Dalayman Gunn Wållgren-stipendiet 2017. 

Myten om Elektra

Tre grekiska tragöder på 400-talet f Kr tar upp berättelsen om Elektra: Sofokles och Euripides i Elektra, Aiskylos i Gravoret. Hos Aiskylos skildras andra delar av historien i Agamemnon och Eumeniderna (tillsammans kallas dramerna Orestien). Hos Euripides skildras också I genias öde i I genia på Aulis och I genia på Tauris. Även Orestes öde tas upp i Euripides Orestes. Myten har behandlats vidare av en rad dramatiker, författare, tonsättare och bildkonstärer. 

 

EFTERSNACK DEN 10 JANUARI 

Efter nypremiären den 10 januari kan du möta kvällens solister Iréne Theorin, Katarina Dalayman och Cornelia Beskow i ett intimt och hjärtligt eftersnack i Restaurang Brasseriet i Operahuset. Endast ett fåtal platser! Det här är ett unikt tillfälle att höra om livet som internationell operastjärna och som lovande nykomling. Följ med bakom kulisserna och få insyn i det musikaliska och sceniska och nysta i hur stjärnorna faktiskt gör för att få ihop livet på scenen med verkligheten. Samtalet leds av Kungliga Operans dramaturg Katarina Aronsson och drar igång kl. 21.15. 

PUBLIKINTRODUKTIONER

Vad handlar föreställningen om, egentligen? Finns det något särskilt att lyssna eller titta efter i det stundande framträdandet? Få ut mer av din upplevelse! Vi träffas i Guldfoajén 45 minuter innan föreställningen börjar. Introduktionen tar bara en kvart och är alltid gratis.


Handlingen

 

FÖRHISTORIA

Elektra, dotter till kung Agamemnon, vill hämnas sin fars död. Efter sin hemkomst från trojanska kriget har denne mördats av sin hustru Klytaimnestra och hennes älskare Aigisthos. Klytaimnestra försvarar dådet med att Agamemnon på väg ut i kriget offrade deras äldsta dotter, Ifigenia, för att få god vind. Elektra väntar på att en dag kunna hämnas och att hennes bror Orestes, som skickats bort för att uppfostras på annat håll, ska komma hem och hjälpa henne...

LÄS MER HÄR »


Bakom kulisserna

_

MÖT CORNELIA BESKOW

Här berättar hon mer om sin roll som Chrysothemis, hur det att jobba med regissören Staffan Valdemar Holm och vem som är elakast bland de kvinnliga huvudrollerna. 

LÄS MER HÄR »

 »JAG VÅGAR TA UT SVÄNGARNA«

Iréne Theorin berättar om hur hon gör för att gestalta det vansinniga blodiga hämndbegäret som Elektra känner och hur hennes uppträdande har förändrats sedan hon gjorde rollen första gången. 

LÄS MER HÄR »

_


Vi rekommenderar också

Aida

Opera
Opera av Giuseppe Verdi
Verdis Aida – en triumf på Kungliga Operan