[TOPP]

MÖT SJÄRNSKOTTET 

Cornelia Beskow är en ung lyriskdramatisk sopran som nyligen kammade hem fyra förstapriser i The Lauritz Melchior International Singing Competition – en tävling för unga Wagner-sångare. Här berättar hon mer om sin roll som Chrysothemis, hur det att jobba med regissören Staffan Valdemar Holm och vem som är elakast bland de kvinnliga huvudrollerna. 

Det här verket kräver mycket av sina tre huvudrollsinnehavare, hur är det att sjunga i »Elektra« och vad kännetecknar just din roll?
– Chrysothemis står för ljuset och hoppet i denna djupt dysfunktionella familj. Hon vill ha ett vanligt liv och längtar efter att träffa kärleken och bli mamma, men hindras av Elektras hat och hämndbegär. Det är en väldigt mänsklig roll. Rent musikaliskt är den svåraste roll jag sjungit hittills! 

Hur är det att spela på kanten av orkesterdiket?
–Vi har inte repeterat det på scen ännu, utan bara i repetitionssalen. Men det kommer bli väldigt intensivt och intimt. Jag ser fram emot att få musicera med orkestern på så nära håll!
 
Hur mycket har du studerat dina föregångare? 
– Jag studerar alltid mina föregångare, gärna så många olika sångerskor som möjligt, för att lära mig stilen och traditionen men även för att komma fram till vad jag gillar och hur jag själv vill göra rollen. 
 
Hur är Staffan Valdemar Holm som regissör?
 – Han har en minimalistisk och kraftfull stil som passar det här dramat som handen i handsken. Allt blir väldigt tydligt och musiken får plats på scenen. Bente Lycke Møllers klaustrofobiska scenografi hjälper oss också på bästa tänkbara sätt att berätta denna fruktansvärda historia. 

Vem är galnast av dem alla tre?
– Alla karaktärer har sina skäl till att handla som de gör – vet därför inte om att det går att kalla dem galna. De är traumatiserade och är mitt uppe i sina egna omvälvande kriser. Att komma in på huden på Elektra och liksom heja på henne är en av verkets många styrkor. Klytaimestra är ju oerhört läskig med sina mardrömmar och offerriter, men Elektras blodtörst tar nog priset ändå! 

I vår är Cornelia även aktuell i Eugen Onegin i rollen som Tatjana och medverkar på Birgit Nilsson 100 år - jubileumskonsertMER OM Cornelia Beskow »

Eftersnack den 10 januari – möt kvällens sopraner »