[TOPP]

TEAMET

Ellen Lamm, regissör

Är verksam på bl a Dramaten med de egna dramatiseringarna Vad är pengar?, Brev från Eric Ericson och Charlotte Brontës/Martina Montelius Jane Eyre, på SVT med Hotell Opera samt på Drottningholms slottsteater, Radioteatern och Riksteatern.

Toms Franck, scenografi och ljusdesigner

Har gjort scenografier till teaterpjäser, musikaler och konserter. Han har varit Oscarsteaterns koordinator och tekniska chef samt skapare av teaterns bibliotek. Under manga ar var han scenografiansvarig för Nobelmiddagens divertissement. Han har även varit scenograf på Judiska Teatern samt tekniskt och formmässigt omskapat byggnaden till ett mångsidigt teaterrum. Sedan 2010 är han huvudsakligen verksam inom ljusarkitektur.

Christina Hedin, kostym

Har arbetat som frilansande kostymdesigner, kostymör och stylist inom mode, reklam, film, TV och scenkonst. Hon har bl a arbetat med film med Roy Andersson och Lars Nilsson samt med opera i Vadstena och på Operahögskolan.

Christina Hedin har också gjort kostym till ett antal teaterföreställningar som föreställningen Vad är pengar? i regi av Ellen Lamm.

Katarina Frostenson, librettist

Debuterade 1978 och blev under 1980-talet en av de mest tongivande diktarna i den svenska poesin. Frostenson har fått stå som representant för den nya kvinnliga poesi som vägrar anpassa sig efter befintliga former och i stället söker sig in i sprakets innersta fibrer för att avlocka det tidigare ohörda klanger och orörda dimensioner. Det är en poesi som inte tar någonting för givet och som bara följer sina egna lagar. Frostenson har även nått framgångar som dramatiker.

Hon skrev librettot till Sven-David Sandströms opera Staden som uruppfördes på Kungliga Operan 1998. Frostenson invaldes i Svenska Akademien 1992.

Sven-David Sandström, tonsättare

Svensk tonsättare som har präglat det samtida svenska musiklivet. Hans verklista, som räknar runt 300 kompositioner, bevisar inte bara en imponerande produktivitet. Den rymmer också en häpnadsväckande bredd: alltifrån storslagna operor och oratorier till intim körlyrik och kammarmusik. Med en osannolik kombination av kreativitet och hantverksskicklighet, rastlösa nyfikenhet och grundmurade formsäkerhet växlar Sandström till synes obekymrat mellan sofistikerade orkesterpartitur och musikalmelodier, filmmusik och kyrkomusik.