[Topp]
Kalendarium

2017-09-01 Julia & Romeo

Koreografi
Mats Ek
Musik
Pjotr Tjajkovskij i urval av Mats Ek, bearbetad av Anders Högstedt
Scenografi & Kostym
Magdalena Åberg
Ljus
Linus Fellbom
Föreställningens längd
Akt I = 60 minuter / Paus 25 minuter / Akt II = 45 minuter. Total föreställningslängd ca 2 timmar 10 minuter.

TILLBAKA efter HYLLAD världsturné!


Hon och han. De älskar varandra. Varför säger alla andra att deras kärlek är fel? En romantisk historia i en brutal miljö. En kamp mellan folket och makten. En kamp mellan generationerna. Kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna? 

Koreografen Mats Ek är en av dansvärldens ikoner. Han har gjort flera nytolkningar av balettklassiker som till exempel Giselle, Svansjön och Törnrosa. År 2013 skapade han Julia & Romeo exklusivt för Kungliga Baletten. Ett helaftonsverk till musik av Tjajkovskij. Sedan premiären har Kungliga Baletten spelat för utsålda hus i Stockholm, Europa och USA.

HANDLINGEN


Romeo och Julia … efter drygt 400 år kan det vara dags att vända på steken; ett enkelt handgrepp som kanske lösgör en eller annan reflektion … Dessutom löd titeln på en av förlagorna, översatt från italienska till engelska, något årtionde före Shakespeares drama 1595, “The tragedy of Juliet and Romeo”. Tillbaka till källan, alltså? Eller ännu en variant på den urgamla berättelsen om den förbjudna kärlekens subversiva kraft - en av många berättelser som utgör gener i vår kulturella arvsmassa? Fast hellre ett enklare upplägg: Tack, William, för ditt drama om Romeo och Julia! Det är ur det vi hämtat näring och mot det vi tagit spjärn. Utfallet kan i korthet beskrivas så här:

AKT I

Vi befinner oss i en stad. En stad i uppror. Stadens furste tvingas gripa in. En av stadens ledande familjer har för avsikt att gifta bort sin dotter Julia, som ännu inte har slutat leka med sin amma och hon presenteras inför sin blivande make Paris. Några unga män, Mercutio, Benvolio och Romeo, driver omkring på stadens gator. De halkar till slut in på familjens stora vårfest. Där möts Julia och Romeo. Ett möte uppmärksammat endast av amman och Tybalt, familjens ungtupp. Efteråt, under stjärnorna, i familjens trädgård, dansar de älskade med varandra.

AKT II

Nästa dag, i solgasset och baksmällan, kommer amman för att hämta Romeo. Tybalt dyker upp och nya strider blossar upp. Våld föder våld; Romeo flyr, och fursten får än en gång se sig besegrad av stadens förbannelse. Över Tybalts döda kropp gjuter modern sin sorg och vrede. Julia hinner precis ta farväl av sin Romeo, innan hon på nytt ställs inför kravet att underordna sig familjens val av tillkommande. Fadern, själv fångad i rollen som familjens överhuvud, kan inte acceptera dotterns vägran; bara med ännu mera våld tror han sig kunna säkra sin och familjens position. Romeo återvänder till sin Julia, och ammans välmenta koppleri får ännu en tragisk utgång. Den i sin tur frigör början till en förändring, en gemensam sorg över förlusten. Kärleken har segrat, kanske, men till priset av sin egen undergång.

Intervju

_
Mats Ek under repetitionerna av Julia & Romeo

Mats EK:
–Musiken bär på en nödvändighet, den är ärlig. Man känner att det är framsprunget ur Tjajkovskijs inre: en djupt olycklig man som ändå, eller kanske just därför, kunde klämma ur sig det där underbara flödet.

LÄS HELA INTERVJUN MED MATS EK»


Se filmer

I samband med uppsättningens premiär 2013 gjorde vi ett antal filmer från föreställningen och arbetet med den.



Vi rekommenderar också...

Alice i Underlandet

Balett,Dans & Familj
Helaftonsbalett av Christopher Wheeldon.
Det galna balettäventyret är tillbaka!

William Forsythe / David Dawson.
En hyllning till baletten

Puur

Dans
Koreografi av Wim Vandekeybus.
Ett modernt dansverk om makt, rädsla, ansvar och skuld