[Topp]

Anna KjellSdotter

»En byxa ska inte se ut som en byxa«

 

Bebisföreställningen Myriader av världar bjuder på sång, dans och nyskriven musik. Och kostymer fulla av överraskningar.

– Det här är det mest abstrakta jag har gjort i mitt jobb, berättar Anna Kjellsdotter, kostymdesigner på Kungliga Operan.

Varifrån hämtade du din inspiration?

– Det jag har tittat mest på är undervattensmiljöer och organiska former. Utifrån det har jag skapat plagg. Jag har försökt manipulera tygerna för att skapa något helt nytt, och har arbetat med några få material. Korallrev har varit ett av mina ledord.

I en av dina kjolar kan bebisarna plocka ur bollar, och varje kostym är som en hel värld. Hur gick skapandeprocessen till?

– Målet har varit att det här ska vara något som aldrig tidigare har gjorts. En byxa ska inte se ut som en byxa, och helst ska du som publik inte referera till något plagg du har sett förut.Jag har jobbat med olika lager där en grundkostym har vart enkel och mera kroppsnära. På det kläs sedan lager med mera spännande former och miljöer på som förhoppningsvis inbjuder till att barnen vill känna och utforska materialet närmare.

– En stor del av processen har handlat om att testa sig fram. För att förstå vad jag höll på med och framförallt för att kunna förmedla till övriga teamet vad jag såg framför mig, började jag med att tillverka kostymerna – som snarare är skulpturer – på 50-centimetersdockor.

– En stor del av processen har handlat om att testa sig fram. För att förstå vad jag höll på med och framförallt för att kunna förmedla till övriga teamet vad jag såg framför mig, började jag med att tillverka kostymerna – som snarare är skulpturer – på 50-centimetersdockor.

Brukar du göra så?

– Nej, det var första gången. Allt det här är så tredimensionellt och eftersom kostymerna har speciella funktioner hade jag verkligen ett behov av se kostymerna på små dockor. I vanliga fall räcker det med skisser.

– Jag har hela tiden jobbat tätt tillsammans med koreografen Dalija och scenografen Jens.

Dalija har lett arbetet och guidat oss andra – för till skillnad från henne har vi inte jobbat för den här målgruppen förut.

 Hur känns det nu när du är klar?

– Det här har varit en spännande utmaning, som också har varit befriande just eftersom det inte har funnits något facit eller några regler. Titeln Myriader av världar stämmer faktiskt väldigt väl in på mitt arbete med kostymerna.

 Vad känner du inför det du har skapat?

– Kostymerna är en del av scenografin och allting bildar en helhet som jag tycker känns väldigt bra. En del av plaggen är ju långtifrån lättburna, men alla som har dem på sig på scenen har hittat rätt. Maja och dansarna bär verkligen upp dem perfekt och kostymerna blev till och med lite bättre än jag hade kunnat hoppas på.