[Topp]
Kalendarium

2016-10-11 Nixon in China

Musik
Scenografi
Koreografi
kostym
Parvin Mirhady
ljud
Mark Grey
videodesign
Sean Nieuwenhuis
Föreställningens längd
Akt I = 65 minuter / Paus 25 minuter / Akt II = 50 minuter / Paus 25 minuter / Akt III = 35 minuter. Total föreställningstid 3 timmar 20 minuter.

Framförs på engelska med svensk text på textmaskin.

 

Ett BESÖK som kom att FÖRÄNDRA världshistorien.

 
Året är 1972 och för första gången reser en amerikansk president till det kommunistiska Kina. Ett besök som kom att förändra världshistorien. I centrum står president Nixon och hans fru Pat, Mao Tse-tung och hans fru Chiang Ch’ing samt deras respektive politiska rådgivare Henry Kissinger och Chou En-lai. Genom operan drabbas de samman i laddade möten, politiska diskussioner och utsvävande fantasier …

Nixon in China är skriven av John Adams med libretto av Alice Goodman och hade premiär 1987 i Houston. Då i regi av 2014 års polarprisvinnare Peter Sellars, som också var den som beställde verket. Nixon in China har under de senaste decennierna kallats den mest inflytelserika nyskrivna operan. En modern klassiker och den första operan i vår tid som skildrar ett nutida politiskt skeende. När väst möter öst.  Föreställningen är ett samarbete med Vancouver Opera.



HANDLINGEN

Första akten

Scen 1: Kinesisk militär har samlats på Pekings flygplats för att välkomna presidentens plan, The Spirit of ’76, efter den långa flygresan. Premiärminister Chou En-lai välkomnar Richard och Pat Nixon som högtidligt lämnar planet. Medan Nixon beskriver flygresan och lägger ut orden om nyhetsmediernas inflytande och obegripliga agerande så presenterar Chou En-lai honom för olika kinesiska makthavare. Henry Kissinger avbryter honom för att meddela Nixon att ordförande Mao Zedong tar emot omedelbart.

Scen 2: Nixon, Chou och Kissinger har samlats i Maos arbetsrum. Maos tre kvinnliga sekreterare assisterar Mao när han gör sin entré och under hela intervjun. Nixon lägger fram sin syn på hur Amerika och Kina skulle kunna leva i fred med varandra, men Mao talar i gåtor och förbryllar sina gäster med obegripliga monologer. Chou Enlai har lyssnat ingående till samtalet och ställer sig till sist upp för att meddela att mötet är över.

Scen 3: Vid en överdådig bankett i Folkets stora sal njuter paret Nixon och Chou En-lai av god mat och starka drycker. Chou utbringar en skål under vilken han prisar amerikanarnas goda egenskaper och utrycker sitt hopp om fred mellan länderna. Nixon svarar med att berömma sina värdar och han tar tillbaka sin tidigare kritiska hållning gentemot Kina. Man fortsätter att skåla och dricka, alla slappnar av och festen börja anta kaotiska former.

PAUS

Andra akten

Scen 1: Följande morgon bjuds Pat Nixon på en officiell guidad tur. Hon besöker en glasfabrik, en gård med grisuppfödning och en grundskola, hela tiden med en svans av journalister och nyfikna efter sig. Man reser sedan vidare till Sommarpalatset. Under en paus vid porten ”långt liv och samförstånd” reflekterar hon över ett framtida fruktbart samarbete mellan USA och Kina. Turen fortsätter till Ming-gravarna där flera av Kinas tidiga kejsare ligger begravna.

Scen 2: Paret Nixon och Maos hustru Chiang Ch'ing besöker operan i Peking där de ser en föreställning av baletten The Red Detachment of Women, en parad på temat gott och ont som Chiang Ch'ing själv tänkt ut i form av en metafor över Kinas revolutionshistoria. I baletten rymmer hjältinnan, en bondflicka som förtryckts av en elak godsägare. Men hon fångas snart in av hans underhuggare Lao Szu. Gränsen mellan publiken och aktörerna börjar suddas ut när Kissinger verkar ta på sig Lao Szus roll, och händelserna kompliceras ytterligare när även paret Nixon dyker upp i handlingen. Plötsligt avbryter Chiang Ch'ing händelserna för att befästa sin makt – liksom hon gjorde under Kulturrevolutionen.

PAUS

Tredje akten

Det är amerikanarnas sista natt i Beijing. Paret Nixon, Mao och Chiang Ch'ing, Kissinger och Chou En-lai reflekterar över veckans händelser. Alla är utmattade och ansatta av tvivel. Det har visat sig att trots alla yttre vänskapsbevis är relationerna mellan Kina och USA lika osäkra och vacklande som tidigare. De sex personerna ser tillbaka på sina liv i en serie reflektioner och omgestaltningar. Till sist är Chou En-lai ensam kvar. Han undrar om Nixons uppseendeväckande resa egentligen var värd besväret. Han tänker på framtiden och beslutar sig för att fortsätta som vanligt.


MICHAEL CAVANAGH

Regissör

Din uppsättning av Nixon in China har tidigare satts upp i fyra operahus: Vancouver, San Francisco, Kansas och Dublin. Kommer den här versionen att skilja sig från dina tidigare?

- Ja, eftersom jag får förmånen att arbeta med för mig nya artister. Den fundamentala ramen kommer att vara densamma, samtidigt som vi gör smärre sceniska justeringar. Det viktiga är hur vi tillsammans läser stycket och hur uppsättningen når publiken 2016. Opera är först och främst ett samarbete – för mig är det inte ett ”Puppet on a string”. Upphovsteamet - Goodman, Adams, Sellars – har olika synsätt på verket. Jag själv och inte minst Operans artister tillför något nytt till verket, våra olika uppfattningar filtreras och bildar tillsammans ett nytt prisma. Väldigt spännande!

LÄS HELA INTERVJUN»

_
Michael Cavanagh, regissör