[TOPP]
Kalendarium

2017-10-28 Xtra

OPERAN XTRA

Förgyll och fördjupa din upplevelse med oss! Öppna föreläsningar, introduktionskvällar, premiärsamtal, presentation av kvällens föreställning. Möt koreografer, tonsättare, sångare och regissörer i fördjupande samtal eller lyssna till forskare och författare som föreläser eller samtalar om våra föreställningar.


UTSTÄLLNINGEN CARMEN

Under spelperioden av Carmen pågår en utställning på Operan. En djupdykning i Carmenrollen på Kungliga Operan genom tiderna. I utställningen ses bilder av en lång rad Carmensångerskor, samt kostymer från olika uppsättningar. Från Carmen 2019 visas kostymskisser och kostymer av kostymdesignern Nina Sandström. Carmen spelades första gången på Kungliga Operan 1878 och har innan premiären i januari 2019 spelats 1501 gånger, i inte mindre än tio olika uppsättningar.


PREMIÄRSAMTAL

Träffa de konstnärliga teamen bakom föreställningarna och hör om deras tankar och visioner. Premiärsamtalen gästas också av artister.

Guldfoajén kl. 18.00, fri entré.

11 mars 2019  Kung Roger
5 april 2019  Eskapist
17 maj 2019  Processen


OPERA- OCH BALETTKVARTAR

Få ut mer av din upplevelse. Vad handlar föreställningen om? Finns det något särskilt att lyssna eller titta efter? Introduktionen tar bara 15 minuter och startar 45 minuter innan föreställningen börjar (gäller ej operapremiärer eller Glada änkan).

Guldfoajén. Fri entré.

»Balett- eller operakvarten är ett underbart sätt att inleda kvällen. Man kommer i rätt stämning och får ut mer av föreställningen.« Ingrid Lindqvist, 68.

SE DATUM HÄR » 


I SAMARBETE MED POLSKA INSTITUTET & DRAMATEN - INFÖR KUNG ROGER

DATUM 19 & 27 mars 2019 18.00
PLATS Guldfoajén
Fri entré

Vem var Karol Szymanowski och hur låter hans musik? Och vad hade han för förhållande till den polska litteraturen och författaren Jaroslaw Iwaszkiewicz som skrev librettot till Kung Roger. Läsning, musik och samtal inför föreställningen av Kung Roger.
 
MEDVERKANDE Gunnel Fred, skådespelare, Bo Löfvendahl, musikkritiker, Tomas Håkansson, översättare, Jakub Nowak, violin, Oleksandr Yankevych, piano.
MODERATOR Katarina Aronsson, dramaturg


ÖPPNA FÖRELÄSNINGAR

I samarbete med Stockholms universitet bjuder vi in till Öppna föreläsningar i Guldfoajén. Missa inte möjligheten att möta forskare som föreläser om ämnen som ansluter till föreställningen.

Föreläsningarna hålls i Guldfoajén och introduceras av Operans dramaturg, Katarina Aronsson.
Fri entré.

Karol Szymanowski och modernismen: jaget, erotiken och myten - Inför KUNG ROGER

DATUM 10 april 2019 18.00
PLATS Guldfoajén
Fri entré

Karol Szymanowskis liv och verk präglades av litteratur och av en fin de siècle-känsla av kluvenhet, rastlöshet och viljan att förstå den moderna människans villkor. I hans fotspår beger vi oss till olika platser runt om i Europa där han hämtade sin inspiration och möter människor som formade honom som kompositör, författare och intellektuell...

Renata Ingbrant arbetar som universitetslektor i polska vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2007 med avhandlingen "From Her Point of View. Woman's Anti-World in the Poetry of Anna Świrszczyńska". Avhandlingen är en studie av den polska poeten Anna Świrszczyńska (1909-1984) och hennes författarskap i ett genusperspektiv. Den visar poetens konsekventa strävan att genom den egna dikten omvärdera det kvinnliga perspektivet på omvärlden, medmänniskan, historien, kroppen och kvinnligheten genom att återge sin unika upplevelse av dessa.

SINNLIGHET OCH DEMONI – EN FILOSOFISK FÖRKLARING TILL DON GIOVANNIS FRAMGÅNG OCH UNDERGÅNG

DATUM 26 april 2019 18.00
PLATS Guldfoajén
Fri entré

Vem är Don Juan? Är han en notorisk och hänsynslös förförare eller bara en patologisk sexmissbrukare? Är han en representant för det aristokratiska privilegiesystemet eller är han i själva verket en revolutionär och upplysningsmänniska som trotsar kyrkan och övriga etablerade maktstrukturer? Är han, som romantikerna föreslog, en modern individ som manifesterar sin egenart genom att trotsa normer och konventioner? Den danske filosofen Søren Kierkegaard bygger i sin analys av Mozarts opera, vidare på denna romantiska föreställning om karaktären Don Giovanni. Kierkegaard ser i Don Giovanni ett förkroppsligande av ”en sinnlig genialitet”, där Mozarts musik spelar en avgörande roll i demoniseringen av Don Giovannis urkraft, både som individ och som förförare. Men för Kierkegaard svävar denna kraft över en avgrund: ångesten.

Det sätter oss på spåren mot vårt eget tidevarv. Om ångesten är en avgörande drivkraft i Don Giovannis sinnligt demoniska karaktär, vilka är då konsekvenserna av hans framfart? Återupprättas samhällskontraktet och dess normer och föreställningar i slutet av dramat, sedan Don Giovanni blivit offer för sina egna drifter, eller har alla värden nu nivellerats och lämnat oss med en nihilistisk värld som vi sentida människor känner oss kusligt hemtama i?

Jan Holmgaard är docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Han undervisar även i europeisk litteratur samt filosofi vid DIS Stockholm. Tidigare var han gästforskare vid Oxford University samt vid Søren Kierkegaard Forskningscenter i Köpenhamn. Han har även varit redaktör för kulturtidskriften Aiolos. Jan Holmgaard är översättare av opera, dramatik samt filosofi. Hans senast utkomna bok, Filosofen och vargen (2016), behandlar förhållandet mellan litteratur och filosofi, från Platon till Derrida. Nuvarande forskningsprojekt är Radical Mimesis, som bl a inbegriper en omtolkning av Platons mimesis-begrepp.


ÖPPNA REPETITIONER

Kungliga Baletten bjuder in till öppna repetitioner i Rotundan. Kom riktigt nära och upplev det många gånger komplicerade arbetet bakom en föreställning.

LÄS MER HÄR »


OPERA I P2

Du kan höra flera av Operans föreställningar direkt i Sveriges Radio P2 under säsongen. Håll dig uppdaterad på respektive föreställnings webbsida.