[TOPP]
Kalendarium

2018-04-19 Xtra

OPERAN XTRA

Förgyll och fördjupa din upplevelse med oss! Öppna föreläsningar, introduktionskvällar, premiärsamtal, presentation av kvällens föreställning. Möt koreografer, tonsättare, sångare och regissörer i fördjupande samtal eller lyssna till forskare och författare som föreläser eller samtalar om våra föreställningar.

PREMIÄRSAMTAL

Träffa de konstnärliga teamen bakom föreställningarna och hör om deras tankar och visioner. Premiärsamtalen gästas också av artister.

Guldfoajén kl. 18.00, fri entré.

19 november 2018  Rigoletto
14 januari 2019  Carmen
15 februari 2019  DANCING | FORWARD
11 mars 2019  Kung Roger
5 april 2019  Nu av Alexander Ekman
17 maj 2019  Processen

OPERA- OCH BALETTKVARTAR

Få ut mer av din upplevelse. Vad handlar föreställningen om? Finns det något särskilt att lyssna eller titta efter? Introduktionen tar bara 15 minuter och startar 45 minuter innan föreställningen börjar (gäller ej operapremiärer eller Glada änkan).

Guldfoajén. Fri entré.

»Balett- eller operakvarten är ett underbart sätt att inleda kvällen. Man kommer i rätt stämning och får ut mer av föreställningen.« Ingrid Lindqvist, 68.

SE DATUM HÄR » 

ÖPPNA FÖRELÄSNINGAR

I samarbete med Stockholms Universitet bjuder vi in till Öppna föreläsningar i Guldfoajén. Missa inte möjligheten att möta forskare som föreläser om ämnen som ansluter till föreställningen.

Föreläsningarna hålls i Guldfoajén och introduceras av Operans dramaturg, Katarina Aronsson.
Fri entré.

FRÅN DRAMA TILL OPERA – INFÖR RIGOLETTO
DATUM 11 december 2018 18.00
PLATS Guldfoajén

Verdi ansåg att Victor Hugos pjäs Kungen roar sig hade kvaliteter som påminde om Shakespeare. Vad hade Hugo och Verdi gemensamt? Hur såg de på kvinnoförtryck, makt och utanförskap? Sylviane Robardey-Eppstein och Katarina Aronsson samtalar om Victor Hugos pjäs som ligger till grund för Verdis opera Rigoletto. Samtalets leds av Hans Färnlöf.

Sylviane Robardey-Eppstein, docent i fransk litteratur, disputerade vid Uppsala universitet på en uppmärksammad avhandling om Hugos dramatik. Hon är en internationellt erkänd specialist på fransk dramatik under 1800-talet.
Katarina Aronsson, dramaturg vid Operan sedan 2011, har en bred erfarenhet av scenisk och musikalisk verksamhet inom svenskt musikliv. Hon är en välkänd och uppskattad introduktör till Operans olika föreställningar.
Hans Färnlöf, docent i fransk litteratur, arbetar vid Stockholms universitet. Efter sin avhandling om Maupassants noveller har han publicerat en rad studier och deltagit i en mängd internationella konferenser med fokus på fransk 1800-talslitteratur.

I samarbete med Stockholms Universitet

ÖPPNA REPETITIONER

Kungliga Baletten bjuder in till öppna repetitioner i Rotundan. Kom riktigt nära och upplev det många gånger komplicerade arbetet bakom en föreställning.

LÄS MER HÄR »

LIVE PÅ BIO

För dig som inte kan komma till Operan finns möjligheten att njuta av opera på bio, direktsänt från Kungliga Operan i samarbete med Folkets Hus och Parkers biografer runt om i hela landet.

OPERA I P2

Du kan höra flera av Operans föreställningar direkt i Sveriges Radio P2 under säsongen. Håll dig uppdaterad på respektive föreställnings webbsida.