[TOPP]

INTERVJU MED Dragos Mihalcea

Med Totality in Parts ger premiärdansaren Dragos Mihalcea den 17 november sin avskedsföreställning på Operan.

För några år sedan utbildade han sig till kommersiell flygare – något han hoppas få tillfälle till att utöva efter sin pensionering från Kungliga Baletten. Varför flyg?  Han kände att det var något av dansarens förmåga till multi-tasking som han också kunde få användning av som flygare där ”du också måste ha absolut fokus i det du gör”. Men det var också av ren nyfikenhet: ”Hur kan den där metallbiten gå upp i luften”, tänkte jag under mitt pendlande mellan Washington, där han utbildat sig, och Seoul, där han fick sin första anställning.

Att det blev dans var närmast en ren slump, föräldrarna var ekonomer och inte kulturintresserade. ”Min mamma var sjuklig när jag växte upp, hon hade därför inte jättestor möjlighet att ta hand om mig, men såg att jag gärna rörde mig till musik så jag sattes i en kulturskola där föräldrar kunde lämna sina barn på dagtid”.

Som tonåring utbildade han sig på rumänska balettskolan i Bukarest. Efter det kommunistiska systemets sammanbrott fick han ett dansstipendium för att utbilda sig i Washington. Han erbjöds sedan kontrakt vid prestigefyllda American Ballet Theatre (ABT) men fick inte uppehållstillstånd utan sökte sig till Seoul där han genast fick ledande roller i den klassiska repertoaren - ”jag såg rysk ut och hade långa ben” (!).

I en balettävling i Rom fick han guldmedalj och erbjöds av dåvarande balettchefen Petter Jacobsson kontrakt vid Kungliga Baletten.

Hans favoritroller har varit i berättande baletter med mångbottnade, romantiska anti-hjältar i verk som Manon och Onegin – ”kanske för att jag själv är en ganska introvert person”. ”Så klart har jag mognat som dansare och människa och därför blev det skillnad på mina porträtt när jag var 25 år jämfört med när jag var 35”.

Här utnämndes han tidigt till premiärdansare och konstaterar att hans kollegor som premiärdansare slutat för 10-talet år sedan.
Med åren har Dragos blivit en trotjänare inom Kungliga Baletten. Men 100% integrerad svensk känner han sig inte som. Han har sett kompaniet genomgå en enorm förändring sedan han kom till Baletten 2001, med fler utländska dansare och större genomströmning i kompaniet.

Dragos har nu startat ett projekt med skola för vuxenbalett i Stockholm.