[TOPP]

TEAMET

 

Katie Mitchell, regi

Den engelska regissören Katie Mitchell har bl a regisserat George Benjamins Written on Skin vid Royal Opera i London (2013). Denna säsong regisserar hon Lucia di Lammermoor på ROH. Hon har bl a arbetat vid Royal Shakespeare Company, National Theatre och Royal Court Theatre, satt upp produktioner på Schauspielhaus, Hamburg, Salzburg Festival och Schaubühne, Berlin, Burgtheater i Wien, Royal Court, Avignon Festival, etc.

Operaproduktioner: Alcina vid Aix-en-Provence Festival, The Way Back Home (English National Opera/Young Vic), Trauernacht och The House Taken Over (Aix-en-Provence Festival), Le Vin herbé och Al gran sole carico d’amore (Staatsoper Berlin och Festivalen i Salzburg samt Orest (De Nederlandse Opera).

Katie Mitchell har beskrivits som den brittiska teaterns auteur och är nominerad som bästa regissör i Opera Awards 2016.

Joanna Lee, tonsättare

Joanna Lee är en tonsättare som främst verkar inom vokalmusik, musikteater/opera. Hon har lyfts fram bland Premieres of the Year i Classical Music magazine och erhållit Stephen Oliver Award. Hennes verk har beskrivits som "sharply witty" (Daily Telegraph) och "assured and confident" (Birmingham Post).

Vicki Mortimer, scenografi & kostym

Vicki Mortimer debuterar denna säsong på San Francisco Opera med uppsättningen av Die Meistersinger von Nürnberg. Hon är flitigt engagerad vid Royal Shakespeare Company, National Theatre, Almeida Theatre, Young Vic och Donmar Warehouse. Hon debuterade på Royal Opera House med Benjamins Written on Skin och återvänder denna säsong till ROH med Lucia di Lammermoor. Andra uppdrag: Jenůfa och Káťa Kabanová vid Welsh National Opera, The Turn of the Screw vid Scottish Opera och David Leveaux' production av Salome vid English National Opera. Hon är ansvarig för design vid Theatre Project Tokyo och samarbetar med koreografen Wayne McGregor (Royal Ballet, Paris Opéra Ballet och Netherlands Dance Theater.)

Anna Linden, översättning

Anna Linden har arbetat som sufflös på Kungliga Operan sedan 2001. Innan dess arbetade hon som översättare från franska och engelska, bl.a. på Broadcast Text. Hon har en magisterexamen i översättning från tolk- och översättarinstitutet i Stockholm. På senare år har Anna återkommit till översättandet och har gjort översättningar för textmaskin, bl.a. Written on skin (G. Benjamin och M. Crimp) och Pelléas et Mélisande (C. Debussy och M. Maeterlinck), samt översatt librettot till barnoperan The Way Back Home (Vägen hem) av Joanna Lee och Rory Mullarkey.