[TOPP]

Unga på Operans praoelever recenserar

#JAG

För mig var #jag en intressant skildring av den digitala världen som ungdomar i dagens samhälle ägnar flera timmar åt. När jag såg föreställningen #jag så blev jag genast indragen i den spännande resan som utspelade sig på scenen. Under uppträdandet fylldes jag av intryck från föreställningen som tillät mig att reflektera över: “är jag densamma på Facebook och Instagram som i andra vanliga sociala sammanhang?” eller “vad betyder sociala medier för mig?”. Det är spännande frågeställningar som verkligen behöver uppmärksammas.

Även om föreställningen är menad för mellanstadieelever tror jag att även äldre elever kan uppskatta produktionen, då ämnet berör nästan alla i dagens samhälle. Jag tolkade de olika scenerna som olika berättelser. Det kan då bli svårt att hitta en röd tråd men eftersom allt är associerat till den digitala världen fungerar det bra.

Christina Tingskogs koreografi är både lekfull och seriös på samma gång. Dataspels-scenerna är väldigt underhållande och roliga. De är fulla av energi och alla de olika momenten under föreställningen gör publiken insatt. Samtidigt blandas detta med seriösa scener där man verkligen tillåts reflektera och fundera över budskapet. Tingskog använder också olika danstekniker, i vissa delar är det mer klassiska inslag av t. ex tåspets från baletten och i andra delar är det mer modern dans, det förekommer även mycket lyft och akrobatik-liknande inslag.

Jag kan tycka att i vissa scener blev det lite långtråkiga, då samma sak upprepades flera gånger. Det kan också bli lite frustrerande när man inte förstår budskapet i scenen. Till viss del förstår jag att det kan bli så ibland men ofta blir det mycket enklare att njuta av upplevelsen om man förstår vad dansarna och koreografen vill uttrycka.

Jag tyckte väldigt mycket om scenografin. Med hjälp av ljus och animationer på väggarna passar den utmärkt till temat för föreställningen. I just det här fallet passar det bra med en mer avskalad scenografi, då dansen och musiken fyller en med intryck. Jag tycker scenografin delvis liknar sociala medier, där grunden är simpel och avskalad men när det fylls med flödet av statusuppdateringar och bilder, får det ett annat utseende.

Jag blev väldigt förtjust i musiken. Jag tycker att det var en intressant och vågad kombination att man mixade akustiskt musik från fiol och kontrabas med digitala ljud. De digitala ljuden passar perfekt till det här temat och att lägga till stränginstrument ger mer variation. Det är inte bara en visuell föreställning utan den talar till flera sinnen.

Det här är en jättebra föreställning för alla som är ute i den digitala världen. Den ger flera perspektiv och gör en mer medveten om sitt digitala beteende. Den är bra för många åldrar som jag tror kan tolka den på olika sätt.

#jag är en intressant spegling av världen på våra skärmar.

Filippa Söderbaum, 14 år, Viktor Rydbergs samskola, Djursholm