[TOPP]

Jenůfa

Jag var och såg den tjeckiska operan som handlar om en ung kvinna som heter Jenůfa. Hon har ett förhållande med en man som heter Števa. Han umgås mycket med sina vänner, är ofta onykter och går runt och skryter om sina “framgångar” hos andra byflickor. Detta gör Jenůfa orolig. Hon är gravid med Števas barn och har en dröm om att en dag gifta sig med honom. Men byns klockerska Kostelnička som är Jenůfas styvmor tillåter inte Jenůfa att gifta sig med Števa innan han har varit nykter i ett helt år. Styvmodern vill helt enkelt inte att Jenůfa ska gifta sig med en så dålig man som Števa.

När Jenůfa har fött barnet som kallas lill-Števa så kommer inte Števa och hälsar på barnet förrän efter 8 dagar. Styvmodern känner att det här barnet kommer inte att få det bra i livet med Števa som far, så hon tar barnet medan Jenůfa ligger och sover och går ut med det till en liten sjö och dränker barnet i en isvak. Det enda spåret som hittas blir den lilla röda mössan som Jenůfa själv har sytt till barnet.

Detta innebär självklart en stor sorg för Jenůfa men Števa verkar inte bry sig. Han har vid ett tidigare besök sagt att han är rädd för Jenůfa och hennes styvmoder, vilket jag tror är anledningen till att han inte ville ha med barnet att göra. 

I slutet av operan så är Jenůfa och Števa inte längre ett par. Jenůfa gifter sig med en man som alltid har funnits i hennes närhet och som alltid har varit kär i henne, även när hon har varit tillsammans med Števa. Den här mannen heter Laca. Så till slut får Laca sin Jenůfa och  styvmodern erkänner mordet på Jenůfas son inför alla gäster.

Eftersom att jag bara har erfarenhet av en opera innan jag såg denna så höll jag mig ganska neutral i mina förväntningar. Efteråt så känner jag att den var ganska svår att förstå.

Jag hade läst om operan innan jag såg den men ändå så tyckte jag att det var svårt att hänga med i den och förstå vad som hände i olika situationer. Jag tror också att den här operan är svår för någon i min ålder att förstå eftersom den är på tjeckiska, även om det finns en textmaskin. Mina blickar drogs hela tiden till översättningen på maskinen högt ovanför scenen och därför missade jag flera moment i handlingen. 

En sak till som jag tycker gjorde operan svår att förstå var de stora “mellanrummen” i historien som skedde mellan varje akt. I första akten nämnde de inte ens att Jenůfa var gravid men i början av andra akten så hade hon fött ett barn för åtta dagar sen.

Självklart så visste jag att Jenůfas graviditet skulle finnas med i operan eftersom jag hade läst handlingen innan. Men det framgick inte på scenen i första akten att hon var gravid. 

Jag tycker att de två timmarna och trettio fem minuterna som föreställningen pågick passerade ganska fort. Men om jag ska välja en akt som kändes mest “lång” så var det andra akten. Jag tycker att första och tredje akten var mer händelserika på grund av olika sorters människor som var med och skapade mycket aktivitet på scenen. Medan den andra akten var lugnare och det var samma personer hela tiden. 

Musiken var typiskt klassisk och överröstade tyvärr sångarna ibland. Men annars så tycker jag det var en väldigt duktig orkester med många olika instrument som man inte stöter på så ofta, som t.ex harpa och triangel.

Några röster som faktiskt imponerade på mig var Jenůfa (Malin Byström) och mjölnarmannen Starek  (Luthando Qave). Deras röster var helt fantastiska och de sjöng opera utan att det lät skrikigt. 

Jag tycker att scenografin speglade berättelsen bra men att man gärna hade fått se mer av miljön utanför det stora huset. I första akten så är inte scenografin speciellt intressant medan i andra akten så finns det massor av detaljer och möbler som man kan kolla på.

Eftersom operan är från 1904 så tycker jag att utseendet på huset och kläderna hos skådespelarna passade in bra. Men jag tycker att Jenůfa hade kunnat ha en mer utstickande färg på sina kläder då man lätt tappade bort henne när det kom in mycket folk på scenen. Svenskan på textmaskinen var gammaldags och det hjälpte till att förklara att operan utspelade sig förr i tiden. 

Om jag ska sammanfatta min åsikt så tycker jag att man i min ålder inte borde se Jenůfa då jag tycker att den är ganska svår att förstå på grund av språket. Min blick behövde ofta slita sig från scenen för att läsa översättningen på textmaskinen och då missade jag saker som hände under tiden. Jag tror också att den här operan kan kännas alldeles för lång för någon i min ålder.

Om jag hade varit en lite mer “erfaren” operabesökare så tror jag att jag skulle ha lagt märke till mer värdefulla saker som jag tyvärr inte kunde lägga märke till den här gången.

Men att vara i operahuset är en upplevelse i sig. Det är väldigt intressant med alla fina och speciella rum som verkar gammaldags. Massor av välgjorda detaljer gör byggnaden spännande och vacker.

Meja Fredriksson, årskurs 9, Viby Friskola, Rimbo