[TOPP]

2017-03-28

Kompositören i barndomens musiklandskap

I veckan började repetitionerna av Den långa långa resan. Kompositören Johan Ramström har under arbetet inspirerats av sin egen musiksmak som barn och hoppas på att föreställningen kommer att öppna dörrar till operans värld.

Vilka är dina förväntningar och farhågor inför repetitionsperioden?

Jag har redan skrivit musiken och nu tar andra över, det är som ett tåg som åker nu. Men det kan hända saker. Vi vet exempelvis inte hur det ska låta med orkestern.  Under repetitionerna kommer jag även att skapa elektroniska ljud, vi vet ännu inte exakt var de ska ligga.

Hur har det varit att komponera för barnpubliken?

Jag vill tro att det inte är någon skillnad om man skapar för vuxna eller barn. Det här verket består av rättfram musik som är rak på sak, det finns en snabb framåtrörelse i berättelsen. Vuxenpubliken skulle förmodligen ha tålamod för längre skeenden, lågstadiepubliken har mer spring i benen. Jag har utgått från att det ska finnas kontraster och variation och att det ska vara lättillgängligt.

Det har också varit viktigt för mig att alla barn kan höra texten. Det finns ingen textmaskin och barn brukar inte läsa handlingen innan föreställningen. Musiken har varit lika viktig som texten.

Jag har ingen aning vilken sorts musik dagens barn tycker om, det är mycket min egen musik, det som jag själv har hört som barn har påverkat mig under arbetet. Det finns samtidigt en stark koppling till operamusiken och jag hoppas att föreställningen blir en dörröppnare till operans värld för de som aldrig har varit här i huset.

av Sigrid Herrault