Balett | Urpremiär | Nypremiär

Dugan/Naharin

En hyllning till glädjen och kraften i dansen

Ett mörkt rum med flera personer i olika poser, i bakgrunden en spegel.
  • SPELPERIOD:
    24 okt — 11 nov
  • SCEN:
    Stora scenen
  • LÄNGD:
    ca. 1 tim 35 min

En modern klassiker och en uppseendeväckande debut på Stora scenen: en kväll av 100% rörelseenergi med Kungliga Baletten!

Pris

Gör dig beredd på känslan av en pumpande klubbkväll på tåspetsarna när klassiska balettinfluenser möter housemusik och neon. Höstens danspremiär, If It Feels Good..., är skapat av William Dugan som dansat i Kungliga Baletten sedan 2018 och som nu tagit steget till att koreografera för stora scenen. DJ-duon Rebecca & Fiona har remixat några av sina bästa låtar i samarbete med William – puls, power och hög volym utlovas!

I samma föreställning återser vi Ohad Naharins bejublade Minus 16, där judisk folkmusik, mambo och techno ackompanjerar hans unika »gaga«-stil. En kväll av 100% rörelseenergi som du inte vill missa!  

Obs: i If it Feels Good förekommer strobeljus och hög ljudnivå som vissa kan uppfatta som störande.

  • »Smittande energikickar för hela baletten«
  • »sjukt snyggt«
  • »ligger helt rätt i tiden«
  • »Ingen verkar vilja lämna festen – att smittas av ett kollektivt dansvirus är det bästa som kan hända världen nu«
  • »5 plus = världsklass!«
  • »Naharin får publiken att ösa loss i total extas«
    1. If it feels good...

      30 min

    2. Paus

      30 min

    3. Minus 16

      35 min

    Intervju med William Dugan

    • När William Dugan var nio år gammal insåg han att han ville bli dansare. William, född och uppvuxen i Florida, USA, studerade dans på Patel Conservatory innan han som 15-åring flyttade till Hamburg i Tyskland för att studera vid Ballettschule des Hamburg Ballett. Efter sin examen anställdes han som dansare vid Dortmundbaletten. 2018 engagerades han till Kungliga Baletten.

      Som dansare har William uppträtt på Kungliga Operans stora scen i nästan 100 föreställningar i verk som Törnrosa, Eskapist och Julia & Romeo.

      Han har också varit en del av Young Choreographers sedan starten – ett projekt där dansarna i Kungliga Baletten får koreografera verk för sina kollegor. William har koreograferat tre verk de föregående säsongerna, Mozart’s House (2023), Doin’ It Right (2024) och Contagion (2025).

      If It Feels Good… är ditt första verk för stora scenen. Hur känns det?
      – Det känns fantastiskt. Jag började med Young Choreographers och det här känns som en större version av det projektet. Jag kan nu göra ett verk som är längre än tio minuter, vilket är toppen. Det finns helt enkelt fler möjligheter, och jag får arbeta med hela kompaniet nu, det är underbart. Jag är överlycklig.
      – Men när man får nästan obegränsade möjligheter är det lite överväldigande. Jag måste erkänna att det var lättare när jag hade stramare ramar: »man får bara använda så här många dansare, det kan bara vara så här långt«, det fungerade för mig. Att gå från det till en stor föreställning på stora scenen kändes nästan lite gränslöst, jag insåg »oj, jag kan göra vad jag vill«, och det var lite läskigt. Men i grund och botten gör jag samma sak som tidigare, bara i större skala. Och jag älskar det jag gör, det känns inte som arbete, och det är ju trevligt.

      If It Feels Good… är en hyllning till klubbkultur och housemusik. Vad betyder den världen för dig personligen?
      – Det är något med dansmusik som för människor samman. Jag skulle säga att det kanske gäller mer för ett rave-sammanhang än i ett klubbsammanhang, när det är ett rave är musiken det viktigaste, det är det som sammanlänkar alla. Det är något med det stadiga beatet, det som driver housemusik – eller musik i allmänhet av den typen – som känns så kroppsligt och instinktivt att folk verkligen går igång på det. Beatet gör att man kan känna sig lite mer självsäker och sexig, det är verkligen något sexigt med ett beat – jag vet inte vad det är? Det är väl därför den typen av musik används på modevisningar när modeller går på catwalken.
      – Min passion i livet är att dansa och jag älskar balett och dess regler. Men, jag älskar också att gå på klubb och dansa helt utan regler. Nu försöker jag förena dessa två världar.

      Hur kom samarbetet med Rebecca & Fiona till?
      – Jag visste från början att jag ville göra ett verk som kombinerade balett med modern dansmusik. Frågan var: vilken musik skulle jag använda, vilken artist skulle jag försöka arbeta med? Och sedan tänkte jag: »hallå, William, du bor ju i Sverige. Det produceras så otroligt bra musik här, världshits av världsartister«. Ni är grymma när det gäller musik. Så jag kollade runt lite i jakt på den typ av musik som passade min vision, och då såg jag att Rebecca & Fiona just hade släppt ett nytt album, Mega Dance. Jag kände till dem sedan tidigare, jag hade hört deras musik. Så jag lyssnade på det här albumet och kände »det här är perfekt«. Det var precis det sound jag letade efter.  Det är så melodiöst, med housepiano, drum’n’bass-influenser, det finns lite techno i det – det är som om alla dansmusikgenrer kombinerade till ett uttryck. De har ett bra budskap i alla sina låtar som passar in i vibben som jag är ute efter, så vi kontaktade dem, och resten är historia.
      – De är fantastiska. De är så lätta att jobba med och är verkligen öppna för samarbete. De har i princip inte en enda gång sagt nej till det jag frågat efter, snarare »Vill du ha det här? Vill du ha det där?« Jag älskar dem.

      Finns det en berättelse i If It Feels Good…?
      – Det är ett abstrakt stycke, men man kan säga att det innehåller tematiska berättelser. Det kretsar kring en tjej – jag kallar henne the party starter för hon får bokstavligen igång festen. Hon är väldigt självsäker, sexig och underbar men hon upplever ett ögonblick där hon känner att hon blir utstött från festen. Hon börjar tvivla på sig själv och tänker: »Jag borde kanske inte stanna på den här festen«. Då kommer en kille som säger: »Nej, nej, jag vill att du ska stanna och fortsätta festa, jag vill att alla ska ha en bra kväll.« Hon väljer då att stanna och då återfinner sig den självsäkra och sexiga vibben.
      – En annan liten historia handlar om en tjej som har en utekväll med sina vänner på klubben. Hon träffar två killar och bestämmer sig för att pröva lyckan med dem. I slutändan inser hon dock: »Åh nej, jag borde hålla mig till mina tjejkompisar och bara ha kul, för mina vänner har aldrig gjort mig besviken«.
      – Det finns även en scen för killarna, en reflektion över toxisk maskulinitet i en klubbmiljö samt en koreografi för de kvinnliga dansarna som är rolig och girly. Jag kallar det »FFF«, fint, fräscht och feminint. Det här är saker som jag har observerat när jag har gått ut på klubbar.

      Vilka koreografer har influerat dig mest som koreograf?
      – William Forsythe är min idol, jag dyrkar honom! Jag älskar verkligen också Wayne McGregor, hans rörelsevokabulär och hans koreografiska språk. Jag tycker även om Justin Peck.

      Hur känns det att dela på en dubbelföreställning med Ohad Naharins Minus 16?
      – Jag visste från början att mitt verk skulle spelas tillsammans med Minus 16, och jag blev först ganska skrämd av tanken eftersom det är en världssuccé. I och med att jag själv dansat verket kände jag väl till det. Jag tänkte, »tja, om mitt stycke misslyckas så kommer folk åtminstone komma och titta på Minus 16«. Nu tror jag inte att det kommer att bli så. Jag tror att mitt verk, med hjälp av Rebecca & Fiona, kommer att bli en big slay.

      Nicholas Ringskog Ferrada-Noli
      REDAKTÖR PÅ KUNGLIGA OPERAN


    Introduktioner & samtal

    I samband med premiären den 24 oktober är alla biljettinnehavare välkomna till ett gratis samtal i Guldfoajén kl. 18.00 då Operans dramaturg Katarina Aronsson träffar William Dugan, Rebecca & Fiona och Erez Zohar i ett samtal om kvällens dansprogram. Övriga föreställningskvällar bjuds det på gratis introduktion till verket i Guldfoajén 45 minuter innan föreställningen startar!

    Läs mer →


    Föreställningsbilder

    • Flera dansare rör sig synkroniserat på en scen.
      William Dugans "If it feels good" med Kungliga Baletten 2025
    • På en scen hoppar en dansare, en annan dansare lyfter en en kvinnlig dito.
      William Dugans "If it feels good" med Kungliga Baletten 2025
    • Två dansare utför ett komplext steg tillsammans, bakom flera andra dansare.
      William Dugans "If it feels good" med Kungliga Baletten 2025
    • En ensam dansare står på en scen, i bakgrunden syns samma dansare på en skärm.
      William Dugans "If it feels good" med Kungliga Baletten 2025
    • Fem dansare i kostymer hoppar på stolar.
      Ohad Naharins Minus 16 med Kungliga Baletten 2025.
    • En stor mängd dansare rör sig energiskt på en scen.
      Ohad Naharins Minus 16 med Kungliga Baletten 2025.
    • En manlig dansare på knä håller i en kvinnlig dansares fot medan hon lutar sig bakåt.
      Ohad Naharins Minus 16 med Kungliga Baletten 2025.
    • En mängd kostymklädda dansare i en halvcirkel, dansandes med stolar som stöd.
      Ohad Naharins Minus 16 med Kungliga Baletten 2025.


      Är du redo för Dugan/Naharin?

      Få en titt på och sätt stämningen inför Dugan/Naharin: 100 % garanterad rörelseenergi och musik som spränger gränser när Kungliga Baletten intar stora scenen på Operan och levererar ett spännande nytt verk och en modern klassiker. På med dansskorna?

      Se trailern här »

      Fem dansare i kostymer hoppar på stolar.
      • Medverkande
      • Koreografi & musik

        IF IT FEELS GOOD..
        Koreograf och scenograf William Dugan
        Musik Rebecca & Fiona
        Ljuddesign Avgoustos Psillas
        Ljus Tobias Hallgren
        Kostym Mayumi Yamaguchi Modigh

        MINUS 16
        Koreograf Ohad Naharin
        Musik Soundtrack ur Cha-Cha De Amor, sång i arrangemang av Dick Dale, traditionell sång framförd och arrangerad av Tractor’s Revenge och Ohad Naharin, Antonio Vivaldi: ur Stabat Mater, sång av Harold Arlen i arrangemang av Marusha
        Scenografi & kostym Ohad Naharin 
        Ljus Avi Yona Bueno

      Samtliga medverkande med reservation för ändringar.

      Inför ditt besök

      Ett dukat bord med mat och vin i höga glas.
      Mat & dryck

      Mat & dryck

      En stor, bred trappa med röd matta leder upp i ett utsmyckat trapphus.
      Besöksinformation

      Besöksinformation

      Stora byggnader mot en blå himmel, i förgrunden ett vattendrag.
      Tillgänglighet

      Tillgänglighet

      En utsmyckad publiksalong i flera våningar, full med folk.
      Tips inför ditt besök

      Tips inför ditt besök

      Vanliga frågor

      Fler frågor? Besök vårt kundforum Fråga Operan
      En grupp ballerinor springer mellan rader av röda stolar.

      Missa inte en takt!

      Du vet väl att våra nyhetsbrevsprenumeranter alltid får den senaste informationen först? Håll dig uppdaterad om kommande produktioner, biljettsläpp och andra nyheter. 

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev →

      Glömt ditt lösenord?

      Ange den e-postadress du använde när du skapade ditt konto, så meljar vi dig en länk för att återställa lösenordet.

      Har du ett lösenord? Logga in här

      Återställ lösenord

      Ange ett nytt lösenord för ditt konto.

      Din reservationstid har gått ut.

      Din reservationstid har gått ut på grund av inaktivitet. Boka biljetterna på nytt för att fortsätta.

      Reservationstiden är på väg att gå ut.

      Dina biljetter är reserverade i fem minuter till. Vill du förlänga tiden?