Prima Donna
»Rombo är skör, sårbar och oupphörligt skiftande i sina musikaliska uttryck« SvD

-
SPELPERIOD:11 okt — 1 dec
-
SCEN:Stora scenen
-
LÄNGD:ca. 2 tim 15 min inkl. paus
-
SPRÅK:franska, svensk text på textmaskin
En modern pärla, en Maria Callas-inspirerad berättelse om det ständigt aktuella ämnet – divan! En hyllning till operakonsten signerad Rufus Wainwright.
En falnad operastjärna i 1970-talets Paris, efter år av tystnad stundar en comeback men kommer rösten och nerverna att hålla för revansch? Prima Donna är en romantisk hyllning till operakonsten, skriven av indieikonen och operaälskaren Rufus Wainwright. Vid premiären på Kungliga Operan 2020 hyllade kritikerna Elin Rombos insats i huvudrollen Régine tillsammans med Wainwrights franskdoftande musik. Nu får äntligen fler chansen att se denna moderna pärla, en Maria Callas-inspirerad berättelse om det ständigt aktuella ämnet – divan!
-
Akt 1
-
Paus
-
Akt 2
Följ med i Prima Donna
-
Hela handlingen
AKT I
Tidig morgon i Régine Saint Laurents lägenhet i Paris, den 14 juli – nationaldagen
Régine (La Prima Donna) vaknar tidigt på morgonen efter en ångestfylld natt. Marie, hennes nya hushållerska, berättar om sin alkoholiserade och våldsamme make, medan Régine känner skräck och tvivel inför att återvända till operascenen efter ett sex år långt uppehåll. Hon berättar om sitt livs roll, Aliénor, den starka och kraftfulla drottningen av Frankrike och England, i operan som skrevs direkt för henne när hon stod på toppen av sin karriär.
Philippe, Régines butler, kommer in med sin assistent François. Philippe blir upprörd över att se Régine och Marie tillsammans istället för att Régine förbereder sig för en intervju med en journalist, ett möte som hon har förträngt. När Philippe jagat iväg Régine för att byta om tar han François till hjälp för att iordningsställa besöket. Philippe förlorar sig i nostalgi och ondgör sig över hur de forna glansdagarna så snabbt blivit ett avlägset minne. Han svär att allt ska vända och att han aldrig mer ska låta situationen gå honom ur händerna.
Dörrklockan ringer och journalisten, André Letourneur, anländer. Régine gör en effektfull entré.
Andrés frågor om Aliénor d’Aquitaine, Régines sista föreställning, utlöser en känslomässig reaktion från Régine. André ser mer än den legendar han har beundrat alltsedan han studerade till tenor på musikkonservatoriet. Han bönfaller henne att återuppta sin karriär. Hon går till pianot och tillsammans framför de den ikoniska kärleksduetten ur Aliénor d’Aquitaine. När den passionerade duetten når sin höjdpunkt brister Régines röst.
Philippe ingriper för att rädda situationen. Alla är överens om att Régine behöver få vila och återhämta sig. Philippe bokar om intervjun till kvällen.
Ett oväntat möte uppstår mellan Régine och André. Marie har dröjt sig kvar i rummet. Med oro bevittnar hon det nyvunna hopp som väcks i Régine.
AKT II
Senare samma kväll
Förberedelser pågår inför nationaldagsfirandet. Marie sjunger en sång om det enkla livet i sitt hem i Picardie. Hon jämför ungdomens naivitet med det uppskruvade och materialistiska Paris.
Régine värmer upp sin röst och försöker förstå varför hon misslyckades under intervjun. När hon är ensam kan hon sjunga den eftertraktansvärda höga tonen, men hon är oförmögen att nå den varje gång hon försöker att sätta ord och mening i musiken. Om hon någonsin ska sjunga Aliénor igen, eller någon annan roll överhuvudtaget, inser Régine att hon måste konfronteras med den inspelning hon aldrig förmått sig att lyssna på. Hon reflekterar över sitt förflutna och brottas med sitt självförtroende och sin ångest. Hon lyssnar äntligen på den legendariska inspelningen, och förflyttar sig tillbaka i tiden till sitt första framträdande av denna kärleksduett.
I rollen som Henrik, kungen av England i Aliénor d’Aquitaine, kommer André in i trädgården och bekänner sin kärlek till operans drottning. Régine blir Aliénor och framför den magiska scenen helt perfekt. Men Régine vaknar upp ur sin roll och inser att hon inte kan återupprepa tidigare framgångar och att hon aldrig mer kommer att återvända till scenen.
Philippes värld rasar samman och han bestämmer sig för att för alltid försvinna ut ur Régines liv, samtidigt som dörrklockan ringer för journalistens återkomst.
André har en obehaglig överraskning för Régine: han är förlovad och har tagit med sig sin fästmö som han ska gifta sig med. André ber Régine om en sista gest innan han går: skulle hon kunna signera skivan Aliénor d’Aquitaine?
La Prima Donna ger sin sista autograf och stiger ensam ut på balkongen medan nationaldagsfyrverkerierna lyser upp natthimlen.
Introduktioner
I samband med samtliga föreställningar ges en gratis introduktion till verket för biljettinnehavare i Guldfoajén med 45 minuter innan föreställningen startar!
Vid introduktionen den 11 oktober kl. 14.15 deltar Rufus Wainwright.
-
Medverkande
-
-
Musik & kreativt team
Musik Rufus Wainwright
Text Rufus Wainwright, Bernadette Colomine
Dirigent Fredrik Burstedt
Regi Mårten Forslund
Scenografi Sabine Theunissen
Kostym Jeanette Stener
Ljus Linus Fellbom
Samtliga medverkande med reservation för ändringar.
Inför ditt besök
Vanliga frågor
-
Vilken tid måste jag vara på plats innan föreställningen?
Vi rekommenderar att du är på plats minst en halvtimme innan föreställningen börjar. Kan du komma tidigare är det ännu bättre: 45 minuter före föreställningsstart är det gratis publikintroduktion i Guldfoajen - ett utmärkt sätt att närma sig föreställningen! Tänk på att när föreställningen börjat släpps ingen in i salongen förrän efter första pausen.
-
Det är första gången på Operan för mig – hur går det till?
Vi har satt samman tips inför ditt besök. Vårt bästa tips är annars att komma i tid - upptäck Operahuset, ät eller drick något. OCH, fråga våra publikvärdar - de hjälper dig gärna! Ytterkläder och väskor ska av säkerhets- och utrymningsskäl lämnas in i garderob.
-
Kan min biljett ombokas eller avbokas om jag eller någon i mitt sällskap är sjuk?
Du kan själv boka om biljetter på hemsidan fram till 24 timmar innan föreställningens start inom ramen för pågående säsong. Det går inte att avboka biljetter (läs mer i våra allmänna villkor).
-
Kan man äta och dricka på Operan?
Självklart kan du det! Vår partner Restaurang Grodan finns i bottenplanet mot Strömgatan - passa på att boka bord! Varje våningsplan har också en servering med drycker och snacks, på parkettens café finns ett lite större utbud. Ett tips är att förboka pausservering så står den klar och väntar på dig i pausen!

Missa inte en takt!
Du vet väl att våra nyhetsbrevsprenumeranter alltid får den senaste informationen först? Håll dig uppdaterad om kommande produktioner, biljettsläpp och andra nyheter.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev →













