Opera | Nypremiär

Prima Donna

»Rombo är skör, sårbar och oupphörligt skiftande i sina musikaliska uttryck« SvD

En kvinna sitter med ryggen mot oss, hon tittar in i en spegel omgiven av lampor.
  • SPELPERIOD:
    11 okt — 1 dec
  • SCEN:
    Stora scenen
  • LÄNGD:
    ca. 2 tim 15 min inkl. paus
  • SPRÅK:
    franska, svensk text på textmaskin

En modern pärla, en Maria Callas-inspirerad berättelse om det ständigt aktuella ämnet – divan! En hyllning till operakonsten signerad Rufus Wainwright.

Pris

En falnad operastjärna i 1970-talets Paris, efter år av tystnad stundar en comeback men kommer rösten och nerverna att hålla för revansch? Prima Donna är en romantisk hyllning till operakonsten, skriven av indieikonen och operaälskaren Rufus Wainwright. Vid premiären på Kungliga Operan 2020 hyllade kritikerna Elin Rombos insats i huvudrollen Régine tillsammans med Wainwrights franskdoftande musik. Nu får äntligen fler chansen att se denna moderna pärla, en Maria Callas-inspirerad berättelse om det ständigt aktuella ämnet – divan! 

  • »Elin Rombo gör ett strålande jobb som den bedagade operastjärnan«
  • »hela ensemblen visar sig på styva linan i de generöst melodiösa partier Wainwright komponerat.«
  • »en psykologiskt realistisk stil med mycket omsorgsfull personregi.«
  • »Wainwrights lockande orkestrering«
  • »Jeremy Carpenter... har både styrka och karaktär«
    1. Akt 1

      50 min

    2. Paus

      30 min

    3. Akt 2

      55 min

    Följ med i Prima Donna

    • Hela handlingen

      AKT I

       

      Tidig morgon i Régine Saint Laurents lägenhet i Paris, den 14 juli – nationaldagen

       

      Régine (La Prima Donna) vaknar tidigt på morgonen efter en ångestfylld natt. Marie, hennes nya hushållerska, berättar om sin alkoholiserade och våldsamme make, medan Régine känner skräck och tvivel inför att återvända till operascenen efter ett sex år långt uppehåll. Hon berättar om sitt livs roll, Aliénor, den starka och kraftfulla drottningen av Frankrike och England, i operan som skrevs direkt för henne när hon stod på toppen av sin karriär.

       

      Philippe, Régines butler, kommer in med sin assistent François. Philippe blir upprörd över att se Régine och Marie tillsammans istället för att Régine förbereder sig för en intervju med en journalist, ett möte som hon har förträngt. När Philippe jagat iväg Régine för att byta om tar han François till hjälp för att iordningsställa besöket. Philippe förlorar sig i nostalgi och ondgör sig över hur de forna glansdagarna så snabbt blivit ett avlägset minne. Han svär att allt ska vända och att han aldrig mer ska låta situationen gå honom ur händerna.

       

      Dörrklockan ringer och journalisten, André Letourneur, anländer. Régine gör en effektfull entré.

       

      Andrés frågor om Aliénor d’Aquitaine, Régines sista föreställning, utlöser en känslomässig reaktion från Régine. André ser mer än den legendar han har beundrat alltsedan han studerade till tenor på musikkonservatoriet. Han bönfaller henne att återuppta sin karriär. Hon går till pianot och tillsammans framför de den ikoniska kärleksduetten ur Aliénor d’Aquitaine. När den passionerade duetten når sin höjdpunkt brister Régines röst.

       

      Philippe ingriper för att rädda situationen. Alla är överens om att Régine behöver få vila och återhämta sig. Philippe bokar om intervjun till kvällen.

       

      Ett oväntat möte uppstår mellan Régine och André. Marie har dröjt sig kvar i rummet. Med oro bevittnar hon det nyvunna hopp som väcks i Régine.

       

       

      AKT II

       

      Senare samma kväll

       

      Förberedelser pågår inför nationaldagsfirandet. Marie sjunger en sång om det enkla livet i sitt hem i Picardie. Hon jämför ungdomens naivitet med det uppskruvade och materialistiska Paris.

       

      Régine värmer upp sin röst och försöker förstå varför hon misslyckades under intervjun. När hon är ensam kan hon sjunga den eftertraktansvärda höga tonen, men hon är oförmögen att nå den varje gång hon försöker att sätta ord och mening i musiken. Om hon någonsin ska sjunga Aliénor igen, eller någon annan roll överhuvudtaget, inser Régine att hon måste konfronteras med den inspelning hon aldrig förmått sig att lyssna på. Hon reflekterar över sitt förflutna och brottas med sitt självförtroende och sin ångest. Hon lyssnar äntligen på den legendariska inspelningen, och förflyttar sig tillbaka i tiden till sitt första framträdande av denna kärleksduett.

       

      I rollen som Henrik, kungen av England i Aliénor d’Aquitaine, kommer André in i trädgården och bekänner sin kärlek till operans drottning. Régine blir Aliénor och framför den magiska scenen helt perfekt. Men Régine vaknar upp ur sin roll och inser att hon inte kan återupprepa tidigare framgångar och att hon aldrig mer kommer att återvända till scenen.

       

      Philippes värld rasar samman och han bestämmer sig för att för alltid försvinna ut ur Régines liv, samtidigt som dörrklockan ringer för journalistens återkomst.

       

      André har en obehaglig överraskning för Régine: han är förlovad och har tagit med sig sin fästmö som han ska gifta sig med. André ber Régine om en sista gest innan han går: skulle hon kunna signera skivan Aliénor d’Aquitaine?

       

      La Prima Donna ger sin sista autograf och stiger ensam ut på balkongen medan nationaldagsfyrverkerierna lyser upp natthimlen.

       


    Introduktioner

    I samband med samtliga föreställningar ges en gratis introduktion till verket för biljettinnehavare i Guldfoajén med 45 minuter innan föreställningen startar! 

    Vid introduktionen den 11 oktober kl. 14.15 deltar Rufus Wainwright.

    Läs mer →


    Föreställningsbilder

    • En stor scenbild med flera personer som rör sig i en rörig rumsmiljö.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
    • Framför ett bord sitter två kvinnor på golvet, den ena håller om den andra.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
    • En kvinna står på ett dukat bord iförd en krona, bakom henne en stor måne och två män.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
    • En scenbild med en man och en kvinna, bakom en stor måne.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
    • En scen med ett dukat bord, framför bordet ligger en kvinna på golvet, flera män rör sig i bakgrunden.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
    • En kvinna sitter i ett rum upplyst i rött, bakom henne en harpa och ett piano.
      Rufus Wainwrights opera Prima Donna på Kungliga Operan 2025
      En kvinna i mantel och med krona på huvudet, i bakgrunden en stor måne.

      Nyfiken på mer Prima Donna?

      Få ett smakprov på operan Prima Donna, lyssna in dig på musiken, eller möt Rufus Wainwright i en intervju om hans kärlek till operakonsten.

      Nyfiken på mer Prima Donna?

      Få ett smakprov på operan Prima Donna, lyssna in dig på musiken, eller möt Rufus Wainwright i en intervju om hans kärlek till operakonsten.

      En kvinna sitter i ett rum upplyst i rött, bakom henne en harpa och ett piano.

      TRAILER

      Prima Donna - trailer 2025

      En modern pärla, en Maria Callas-inspirerad berättelse om det ständigt aktuella ämnet – divan! En hyllning till operakonsten signerad Rufus Wainwright.

      Prima Donna - trailer 2025
      En kvinna i mantel och med krona på huvudet, i bakgrunden en stor måne.

      SPELLISTA

      Prima Donna av Rufus Wainwright - spellista

      Prima Donna är debutoperan av den amerikansk-kanadensiska sångerska-låtskrivaren och kompositören Rufus Wainwright.

      Prima Donna av Rufus Wainwright - spellista
      En mansprofil i motljus , i bakgrunden en upplyst scen.

      PREMIÄRSAMTAL

      Prima Donna - premiärsamtal med Rufus Wainwright 2020

      Möt indieikonen Rufus Wainwright i en intervju inför premiären av Prima Donna på Kungliga Operan 2020.

      Prima Donna - premiärsamtal med Rufus Wainwright 2020
      • Medverkande
      • Musik & kreativt team

        Musik Rufus Wainwright
        Text Rufus Wainwright, Bernadette Colomine
        Dirigent Fredrik Burstedt
        Regi Mårten Forslund 
        Scenografi Sabine Theunissen
        Kostym Jeanette Stener
        Ljus Linus Fellbom

      Samtliga medverkande med reservation för ändringar.

      Inför ditt besök

      Ett dukat bord med mat och vin i höga glas.
      Mat & dryck

      Mat & dryck

      En stor, bred trappa med röd matta leder upp i ett utsmyckat trapphus.
      Besöksinformation

      Besöksinformation

      Stora byggnader mot en blå himmel, i förgrunden ett vattendrag.
      Tillgänglighet

      Tillgänglighet

      En utsmyckad publiksalong i flera våningar, full med folk.
      Tips inför ditt besök

      Tips inför ditt besök

      Vanliga frågor

      Fler frågor? Besök vårt kundforum Fråga Operan
      En grupp ballerinor springer mellan rader av röda stolar.

      Missa inte en takt!

      Du vet väl att våra nyhetsbrevsprenumeranter alltid får den senaste informationen först? Håll dig uppdaterad om kommande produktioner, biljettsläpp och andra nyheter. 

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev →

      Glömt ditt lösenord?

      Ange den e-postadress du använde när du skapade ditt konto, så meljar vi dig en länk för att återställa lösenordet.

      Har du ett lösenord? Logga in här

      Återställ lösenord

      Ange ett nytt lösenord för ditt konto.

      Din reservationstid har gått ut.

      Din reservationstid har gått ut på grund av inaktivitet. Boka biljetterna på nytt för att fortsätta.

      Reservationstiden är på väg att gå ut.

      Dina biljetter är reserverade i fem minuter till. Vill du förlänga tiden?