Gästdirigent

Daniel Carter

Föreställningar under säsongen 2025/26

Madama Butterfly


Tillbaka till Kungliga Hovkapellets medlemmar
En närbild på en man med skägg mot en mörk bakgrund.

Daniel Carter, musikchef för Landestheater Coburg och musikchef för Deutsches
Nationaltheater och Staatskapelle Weimar, har tjänstgjort som dirigent vid Deutsche Oper Berlin
sedan augusti 2019.

2023 debuterade han på Wiener Staatsoper med Die Zauberflöte och återvände till
Deutsche Oper Berlin med en nyproduktion av John Adams Nixon in China. Han blev också inbjuden till Malmö Opera för en nyuppsättning av Turandot. Höjdpunkter från den senaste säsongen i Berlin inkluderar Die Entführung aus dem Serail , Carmen och Die Fledermaus, samt Siegfried vid Oper Leipzig, Pelléas et Mélisande på Bühnen Bern, och hans debut på Rossini-festivalen i Pesaro. Nyligen har han debuterat vid Oper Köln (La bohème), vid Münchener Kammerorchester, vid Konzerttheater Bern (den schweiziska premiären av Kurt Weills Love Life samt Pelléas et Mélisande), och vid Akademie des Symphonieorchesters des Bayerischen Rundfunks .  

Från 2013 till 2015 var han engagerad vid Hamburg Staatsoper, först som repetitör, sedan som
dirigent och musikalisk assistent åt Simone Young. Från 2015 till 2019 var han chefsdirigent vid Theater Freiburg, där han dirigerade en bred operarepertoar, inklusive Così fan tutte, Carmen, La bohème, Pelléas et Mélisande, Die Sache Makropulos, Katja Kabanowa, Eugene Onegin, Il Trovatore, L’Elisir d’Amore, Die Fledermaus, Orphée (Gluck/Berlioz), Mefistofele, I gioielli della Madonna (Wolf-Ferrari), Cendrillon (Massenet), Angels in America (Eötvös), Zaide/Adama (Mozart/Czernowin), samt ett flertal världspremiärer och symfonikonserter.

Daniel Carter studerade komposition och piano vid University of Melbourne, Australien.
Under sina studier arbetade han som utvecklande konstnärlig dirigent och musikalisk assistent till musikdirektören vid Victorian Opera. År 2012 tilldelades han Brian Stacey-priset för framstående australiska dirigenter. Detta följdes av flera uppdrag med Victorian Opera (inklusive den
australiska premiären av Elliott Carters What Next?), Opera Australia, The Australian Ballet, Sydney Theatre Company, Sydney- och Melbournefestivalerna, Sydney Symphony Orchestra, West Australian Symphony Orchestra, Queensland Symphony Orchestra och Australian Youth Orchestra.

Denna säsong debuterar han på Kungliga Operan i Stockholm med en ny produktion av
Madama Butterfly.

Glömt ditt lösenord?

Ange den e-postadress du använde när du skapade ditt konto, så meljar vi dig en länk för att återställa lösenordet.

Har du ett lösenord? Logga in här

Återställ lösenord

Ange ett nytt lösenord för ditt konto.

Din reservationstid har gått ut.

Din reservationstid har gått ut på grund av inaktivitet. Boka biljetterna på nytt för att fortsätta.

Reservationstiden är på väg att gå ut.

Dina biljetter är reserverade i fem minuter till. Vill du förlänga tiden?