David Stout har snabbt etablerat sig som en av Storbritanniens mest mångsidiga barytonartister, med ett imponerande rykte inte bara för sin sångförmåga, utan också för sitt raffinerade skådespeleri och karismatiska scennärvaro.
David, tidigare seniorkörsångare vid Westminster Abbey, växte upp i södra Afrika, vilket inspirerade honom att läsa zoologi och sedan undervisa i biologi vid Epsom College innan han studerade sång för Rudolf Piernay vid Guildhall School of Music and Drama.
Säsongen 2025/26 återvänder han till Deutsche Oper am Rhein som Mamma Agata i Donizettis Prima la Mamma och till Grange Park Opera som Alberich i Rhenguldet. Han gör också sin husdebut på Kungliga Operan som Figaro i Figaro skiljer sig, och framträder på konsertscenen med London Philharmonic Orchestra i Vaughan Williams En havssymfoni och med Huddersfield Choral Society i Händels Messias.
På senare år har David fått kritikerros för sina tolkningar av Papageno i Simon McBurneys tolkning Trollflöjten (ENO), i Mazeppa (Grange Park Opera), Sancho Pança (Bregenzfestivalen och Staatstheater Darmstadt); Alberich i Rehnguldet (Deutsche Oper am Rhein); Stárek i Jenufa (Teatro dell’Opera di Roma, Opera Ballet Vlaanderen); Riddar Blåskäggs borg (titelroll) med São Paulo Symfoniorkester: Baron Jaroslav Prus i Makropoulos-affären (Národni divadlo Brno och Welsh National Opera); Don Pasquale (Longborough Opera Festival och Scottish Opera); Leporello i Don Giovanni och titelrollen i Elena Langers Figaro skiljer sig (Grand Théâtre de Genève); Wolfram i Tannhäuser (Neue National Theatre, Tokyo); Kurwenal i Tristan und Isolde (Grange Park Opera); Barnaba i La Gioconda, Ford i Falstaff och Posa i Don Carlo (Grange Park Opera); såväl Marcello i La bohème för Scottish Opera, Roucher i Andrea Chénier (Bregenzfestivalen och Royal Opera House, Covent Garden); Dulcamara i L’elisir d’amore för Theater St Gallen; och Bartolo i Il barbiere di Siviglia för Den Norske Opera och Scottish Opera.
Andra roller inkluderar titelrollen i Figaros bröllop, Gratiano i Köpmannen i Venedig, Ping i Turandot, Falke i Die Fledermaus och Napoleon i Krig och fred för Welsh National Opera och English National Opera; Fritz Kothner i Mästersångarna i Nürnberg och Pish-Tush i Mikado för English National Opera. Den mörke spelmannen i En bys Romeo och Julia, Axel Oxenstjerna i Cristina di Svezia och Douglas i Guglielmo Ratcliffe för Wexfordfestivalen.
På konsertscenen har han sjungit för Scottish Opera; Brangwyn Hall; i Katowice; Concertgebouw; i Lausanne; med Royal Philharmonic Orchestra; med Hong Kong Philharmonic Orchestra; med mycket mera.
Inspelningar inkluderar Haydns Skapelsen; Bussy i Zazà och Sandoval i Le Duc d'Albe för Opera Rara; Donner i Rhenguldet (Hallé); Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen med Orchestra of the Swan; Rochester i John Jouberts Jane Eyre, Wolfs Eichedorff-lieder med Sholto Kynoch; och Sullivans The Beauty Stone med BBC National Orchestra of Wales.

