Figaro skiljer sig
Trilogins sylvassa thrillerfinal

-
SPELPERIOD:31 jan — 11 mars
-
SCEN:Stora scenen
-
LÄNGD:ca. 2 tim 15 min inkl. paus
-
SPRÅK:engelska, svensk text på textmaskin
Figaro skiljer sig — en värdig uppföljare till Barberaren i Sevilla och Figaros bröllop som nu spelas för första gången i Sverige. Hur ska det sluta?
Figaro hjälpte greve Almaviva få sin Rosina, han gifte sig själv med sin Susanna, men hur gick det sen? Den tredje delen i Figaro-trilogin är en romantisk dramathriller från 2016 skapad av tonsättare Elena Langer. Figaro skiljer sig (Figaro gets a divorce) är uppföljaren på Barberaren i Sevilla och Figaros bröllop som nu spelas för första gången i Sverige. Med stor succé för de två första delarna är regissör Linus Fellbom tillbaka med den fartfyllda finalen!
Familjen Almaviva och deras tjänare Figaro och Susanna flyr undan revolutionen men stoppas av den hemlige agenten Majoren – en man med ett mörkt uppdrag. Han avslöjar skandalösa hemligheter som sliter sönder familjens relationer och tvingar alla att ifrågasätta sig själva och varandra – och vem som älskar vem. Samtidigt krackelerar Figaros och Susannas äktenskap, och ur skuggorna återvänder den förmodat döde Cherubino, nu som nattklubbsägaren Keruben. När lögner och passioner kolliderar dras alla in i ett farligt spel av svek, kärlek och hämnd – där ingen längre vet vem som kan räddas.
Förbered dig på en mörk, filmisk dramathriller om passion, svek och förlust. Elena Langers samtida opera fördjupar Mozarts och Rossinis värld – med musik som rör sig i gränslandet mellan orkestral modernism, kantig jazz och suggestiv filmmusik.
-
Akt 1
-
Paus
-
Akt 2
Handling
-
Familjen Almaviva och deras tjänare, det gifta paret Figaro och Susanna, är på flykt undan revolutionen när de stoppas av en hemlig agent, Majoren.
Majoren är fast besluten att förstöra familjen och avslöjar för greve Almaviva att hans son, Serafin Almaviva, är kärleksbarnet från en affär mellan grevinnan Almaviva och Cherubino, deras tidigare page, som enligt uppgift dödades i strid. Majoren berättar också för grevens skyddsling Angelika att hon är kärleksbarnet från en affär mellan greven och en tidigare tjänarinna, Barbarina. Angelika, som då tror att hennes fästman Serafin i själva verket är hennes bror, känner sig tvungen att acceptera Majorens förslag att ta honom till make istället.
Figaros och Susannas äktenskap har problem. Susanna hånar Figaro, som vägrar att ge henne ett barn och har återvänt till sitt tidigare yrke som barberare för att överleva.
Hon har en affär med Keruben – en nattklubbsägare som visar sig vara Cherubino, som uppenbarligen inte alls dog i strid. Grevinnan avslöjar Majorens komplott att förgöra familjen, och Serafin och Angelika inser att de inte är syskon trots allt, och kan gifta sig.
Familjen flyr från Majoren och hamnar åter på slottet Almaviva, som har gjorts om till ett mentalsjukhus. Cherubino blir skjuten och dödad i mörkret. Susanna är gravid med Cherubinos barn, men försonas med Figaro. Familjen försöker överlista Majoren genom att låtsas vara galen, men när de försöker fly inser de att de är fångade, när revolutionära styrkor närmar sig. Greven visar de unga människorna en flyktväg, men han och grevinnan stannar kvar och inväntar sitt öde.
Introduktioner & samtal
I samband med premiären den 31 januari är alla biljettinnehavare välkomna till ett gratis samtal i Guldfoajén kl. 18.00 där teamet presenterar sin tankar om Figaros bröllop. Övriga föreställningskvällar bjuds det på gratis introduktion till verket i Guldfoajén 45 minuter innan föreställningen startar!
»Jag älskar stora röster, stora känslor och att berätta historier genom musik«
ELENA LANGER
Tonsättaren Elena Langer är känd för sin färgstarka, dramatiska och ofta lekfulla musik. Hennes internationellt hyllade verk rör sig mellan det storskaliga och det intima, med en kombination av mänskligt djup och musikalisk humor. Genombrottsoperan Figaro skiljer sig beskrevs av Daily Telegraph som »den sällsynta moderna operan som omedelbart berör«. Langers musik präglas av ett samtida uttryck där orkestral modernism möter jazz och suggestiv filmmusik.

-
Medverkande
-
-
Musik & kreativt team
Musik Elena Langer
Text David Pountney
Dirigent Karen Kamensek
Regi Linus Fellbom
Scenografi Julia Przedmojska
Kostym och mask Lena Lindgren
Dramaturg Katarina Aronsson
Översättning Annica MacTaggart
Koreograf Joakim Stephenson
Samtliga medverkande med reservation för ändringar.
Inför ditt besök
Vanliga frågor
-
Vilken tid måste jag vara på plats innan föreställningen?
Vi rekommenderar att du är på plats minst en halvtimme innan föreställningen börjar. Kan du komma tidigare är det ännu bättre: 45 minuter före föreställningsstart är det gratis publikintroduktion i Guldfoajen - ett utmärkt sätt att närma sig föreställningen! Tänk på att när föreställningen börjat släpps ingen in i salongen förrän efter första pausen.
-
Det är första gången på Operan för mig – hur går det till?
Vi har satt samman tips inför ditt besök. Vårt bästa tips är annars att komma i tid - upptäck Operahuset, ät eller drick något. OCH, fråga våra publikvärdar - de hjälper dig gärna! Ytterkläder och väskor ska av säkerhets- och utrymningsskäl lämnas in i garderob.
-
Kan min biljett ombokas eller avbokas om jag eller någon i mitt sällskap är sjuk?
Du kan själv boka om biljetter på hemsidan fram till 24 timmar innan föreställningens start inom ramen för pågående säsong. Det går inte att avboka biljetter (läs mer i våra allmänna villkor).
-
Kan man äta och dricka på Operan?
Självklart kan du det! Vår partner Restaurang Grodan finns i bottenplanet mot Strömgatan - passa på att boka bord! Varje våningsplan har också en servering med drycker och snacks, på parkettens café finns ett lite större utbud. Ett tips är att förboka pausservering så står den klar och väntar på dig i pausen!

Missa inte en takt!
Du vet väl att våra nyhetsbrevsprenumeranter alltid får den senaste informationen först? Håll dig uppdaterad om kommande produktioner, biljettsläpp och andra nyheter.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev →



