Det var invandrade spelmän, »pijpare och trompetare« som lade grunden till Kungliga Hovkapellet. Nästan 500 år senare är de inte bara en av världens äldsta orkestrar utan också Sveriges största med sina 105 musiker.
Från att ha varit en hovmusikinstitution under Gustav Vasa är de, sedan Kungliga Operan grundades 1773, husets hjärta och förenar alla dess konstformer. Förutom att spela i föreställningar av operor och baletter framför Hovkapellets musiker symfonikonserter, kammarkonserter och lunchkonserter. Ett särskilt ansvar för Hovkapellet har Operans musikchef, världsdirigenten Alan Gilbert.
»Ett av mina viktigaste uppdrag som musikchef är att skapa en identitet i Mozarts musik, en stil och ett förhållningssätt som är vårt.«
Den världsberömda dirigenten och hovkapellmästaren Alan Gilbert delar sin tid mellan Stockholm, där han är musikchef för Kungliga Operan, och Hamburg, där han är chefsdirigent för Elbphilharmonie.
»Jag ser så mycket fram emot att dirigera premiären av Rusalka«, säger Alan Gilbert. »Jag tycker att det är en underbar opera. Dvořák komponerade faktiskt många operor, men de flesta är bortglömda. Rusalka förtjänar inte bara att bli ihågkommen utan regelbundet spelad överallt, det är ett sådant mästerverk. Det är en saga som kan tolkas på många sätt, den innehåller inslag av tjeckisk folkmusik och den har helt förtjusande orkesterfärger. Jag är väldigt glad över att vi för första gången sätter upp den i Sverige.«
Alan Gilbert dirigerade premiären av Kungliga Operans nyuppsättning av Mozarts Figaros bröllop i början av 2025. Hösten 2025 dirigerar han för första gången Trollflöjten, en annan klassisk Mozartopera.
»Jag älskar Trollflöjten. Det är ett verk som är så populärt och välkänt, och det har en speciell plats i svensk kultur, efter Ingmar Bergmans filmversion. Jag älskar den filmen och har sett den många gånger. Ett av mina viktigaste uppdrag som musikchef är att skapa en identitet i Mozarts musik, en stil och ett förhållningssätt som är vårt. Det finns många sätt att spela Mozart på, och poängen är inte att hitta det mest korrekta eller autentiska sättet att framföra hans musik, men jag tror att det är viktigt för oss att hitta sättet som just vi gör Mozart på. Så mycket av det vi gör här växer ur Mozarts värld.«
Alan kommer även att genomföra flera konserter på Kungliga Operan under säsongen.
»Den årliga gratiskonserten på Gustav Adolfs torg, som avslutar Stockholms kulturfestival, är en fin tradition som vi har här och det är första gången jag dirigerar den. Jag gick på konserten förra året, det var en fantastisk stämning där. Enorm publik och folk var verkligen entusiastiska. Det är ett så bra sätt för oss att vara delaktiga i staden på. I november kommer jag att dirigera En Faustsymfoni av Franz Liszt, ett underbart verk. Liszt var en mycket viktig tonsättare, han hade en enorm effekt på romantiken. Wagner skulle inte vara vad han blev om det inte hade varit för den modiga väg som Liszt tagit. Det här är en intressant symfoni, med tenorsolo och kör – det är musik som är tät och rik, en värld som blir härlig för vår orkester att utforska. Och i januari, i den första av våra konserter som firar Kungliga Hovkapellets 500-årsjubileum, kommer jag att dirigera Beethovens nionde symfoni. Det har jag gjort många gånger, men aldrig i ett operahus. Den tredje satsen är magnifik, och den sista satsen är, ur mänsklig synvinkel, en av de största sakerna som någonsin skapats. Den har en vision om musik som har förändrat musikhistoriens utveckling.«

Kungliga Hovkapellets medlemmar
Nyfiken på våra musiker? Djupdyk bland violinister, pukaspelare och trombonister, för att bara nämna några. Och säsongens dirigenter.
Upptäck orkesterns medlemmar →
Nyfiken på våra dirigenter?
Upptäck Kungliga Operans dirigenter som med stadiga händer leder den över 100 man starka orkestern under spelåret!
Våra dirigenter 2025/2026