icon bag image
0
0
Tillbaka Hem Föreställningar Melancholia Konstnärliga teamet

Mikael Karlsson


»Mikael Karlsson förk
roppsligar bilden av framtidens kompositör«
(Johanna Paulsson, Dagens Nyheter)

Mikael Karlsson bor i Harlem, NYC, sedan år 2000. Han har bl. a. en master i klassisk komposition från Aaron Copland School of Music (2005). Hans musik har bl a framförts vid Carnegie Hall, Lincoln Center, Festspielhaus i Baden-Baden, Opéra de Paris, Den Norske Opera, Semperoper i Dresden, Kungliga Operan, Ingmar Bergman Center på Fårö, Joyce Theater, Brooklyn Academy of Music, samt musikfestivaler för ny musik och operahus världen över.

Hans beställningsverk för dans inkluderar arbeten för Opéra de Paris (Play i koreografi av Alexander Ekman), Den Norske Opera (A Swan Lake och Rooms – Ekman), Wiener Staatsoper (Blanc – Daniel Proietto), NDT2 (Left Ringt, Left Right – Ekman), Norrdans (Black Forest, Internally Black – Mari Carrasco), Kungliga Baletten (Tyll, En midsommarnattsdröm, Eskapist – Ekman), Semperoper (COW – Ekman), Riksteatern (Paper Plane – Carrasco), etc.

Mikael har samarbetat med Ensemble Intercontemporain, Anne Sofie von Otter, Callie Day, Rosamund Pike, Black Sun Productions, Siri Karlsson (Cecilia Österholm, Maria Arnqvist), Lydia Lunch, Claire Chase, Joshua Rubin, Dalhlqvistkvartetten, Mivod Quartet, Sirius Quartet, John Kelly, Alicia Keys, Lykke Li, Anna von Hausswolff, Miriam Wallentin m fl.

Hans först opera, The Echo Drift, uruppfördes vid PROTOTYPE Festival i NYC 2018. Förutom Melancholia skriver han och librettisten Royce Vavrek operan Fanny och Alexander, efter Ingmar Bergmans film, med urpremiär i Bryssel 2024.

Tillsammans med Anna von Hausswolff gjorde Mikael musiken till Nobelprisbanketten 2018 som framfördes av von Hauswolff, Kungliga Hovkapellet, sångare ur Kungliga Operans kör under ledning av James Grossmith och med Mikael Karlsson på piano och orgel.

Mikael Karlsson har gett ut över 20 album med verk för orkester, kammarmusik, soundtracks som spänner från pop och filmmusik till ljudcollage, dans och konsertant avantgarde. Han har skrivit musiken till datorspelen Battlefield: Bad Company och Battlefield: Bad Company 2.

2007 var han med bland de 100 mest inflytelserika personerna i Out Magazines Out-lista. 2012 blev han framröstad som NYC Public Radios 100 favoriter bland klassiska tonsättare. 2016 var han värd i P1:s Sommarprogram.

2014 erhöll han Wladimir och Rhoda Lakond Award från American Academy of Arts and Letters. 2021 fick han och Alexander Ekman Falstaff Prize för deras 10-åriga samarbete som resulterat i nio sceniska verk.

Sedan 2014 har Mikael Karlsson ett nära samarbete med tonsättaren och hornisten Michael P Atkinson för arrangering av Mikaels verk för orkesterbesättning. För Scottish Ballet har de tillsammans komponerat en ny version av Coppelia som blev en stor framgång vid Edinburgh International Festival och närmast kommer att sättas upp på Sadler’s Wells i London.

Royce Vavrek


Royce Vavrek
, född i Kanada, är en Brooklyn-baserad librettist och författare som kallats (»the indie Hofmannsthal« (New Yorker), »Metastasio of downtown opera« (The Washington Post), »en utomordentlig kreatör av operatexter« (The New York Times) och »en av världens mest firade och eftertraktade librettister« (CBC Radio). Hans opera Angel Blue, tillsammans med kompositören Du Yun, tilldelades 2017 års Pulitzer Prize for Music.

Tillsammans med tonsättaren Missy Mazzoli skrev han Songs from the Uproar som uruppfördes inom Beth Morrison Projects 2012 och sedan satts upp på olika scener. Deras andra opera, en adaption av Lars von Triers Breaking the Waves, hade premiär 2016 på Opera Philadelphia, i samarbete med Beth Morrison Projects. Verket erhöll 2017 års Music Critics Association of North America Award i kategorin bästa nya opera och nominerades samma år vid International Opera Awards. 2022 fick Breaking the Waves uppmärksammad Sverigepremiär i en ny uppsättning på Vadstena-Akademien. Deras nästa opera, Proving Up, var en samproduktion mellan Washington National Opera, Opera Omaha och The Miller Theatre 2018. För närvarande arbetar de med ett stort projekt för Opera Philadelphia och Den Norske Opera.

Tillsammans med Mikael Karlsson har Royce skapat två dansprojekt, Crypto, i koreografi av Guillaume Côté, och Evidence of It All, i koreografi av Drew Jacoby och med skådespelaren Rosamund Pike som berättare. Förutom Melancholia arbetar de just nu med Fanny och Alexander som opera med premiär på La Monnaie i Bryssel 2024. I både Malancholia och Fanny och Alexander medverkar Anne Sofie von Otter för vilken de skrivit en sångcykel, So We Will Vanish, som hade premiär 2021 med Svenska Kammarorkestern.

Royce Vavrek har vidare gjort uppmärksammade samarbeten med kompositören David T. Little som resulterat i operan JFK 2016 som följde efter deras första opera Dog Days 2012. För närvarande arbetar de med ett originalverk för Metropolitan Opera.

Royce har också arbetat med Paola Prestini, först sångcykeln Yoani, inspirerat av blogginlägg av Yoani Sanchez och sedan The Hubble Cantata, ett VR-oratorium. För närvarande arbetar de med en ny opera inspirerat av Ernest Hemingways The Old Man and the Sea och Film Stills, en dramatisering av fyra av Cindy Shermans ikoniska fotografier till musik av Paola, Missy Mazzoli, Nico Muhly och Ellen Reid. Samarbetet mellan Royce och Paola har också resulterat i sången Union i AIDS Quilt Songbook: Sing for Hope.

2014 hade Royce premiär på 27, hans första samarbete med kompositören Ricky Ian Gordon i en opera om Gertrude Steins berömda litterära salong i Paris – 27 rue de Fleurus.

Bland flera kommande beställningar kan nämnas ett projekt för Los Angeles Philharmonic och ett verk för Isländska operan tillsammans med David Bjarnason.

Royce är en av de konstnärliga ledarna för musikteaterkompaniet The Coterie, innehavare av BFA (Bachelor of Fine Arts) och alumn vid American Lyric Theatre’s Composer Librettist Development Program.

Sláva Daubnerová


Sláva Daubnerová har som regissör och artist banat väg för alternativ teater och performancekonst och introducerat multigenrar i sitt hemland Slovakien. Hon ses allmänt som pionjär för analys av temat kring kvinnlig identitet. Hon har erhållit och nominerats till flera utmärkelser både internationellt och nationellt, t ex Golden Mask Award, nominerad till bästa operaproduktion på Mariinskij-teatern i Sankt Petersburg 2020, vidare Tatra banka Foundation Award for Art 2021 och The Crystal Wing Award 2021 i kategori teater och audiovisuell konst, etc.

Sláva Daubnerovás produktioner har representerat på internationella festivaler och utställningar (t.ex. USA, Storbritannien, Ryssland, Italien, Tyskland, Polen, Sydkorea, Österrike, Tjeckien, Slovenien, Ungern, Kroatien och Armenien).

Andrea Molino


Andrea Molino är ett internationellt välkänt namn som dirigent för framför allt 1900- och 2000-talsmusik; såväl opera som symfonisk repertoar (varav åtskilliga uruppföranden). Han har inte minst haft flera prestigefulla uppdrag vid etablerade symfoniorkestrar.

Bland operaprojekt under senare år kan nämnas Bergs Wozzeck i regi av William Kentridge och Sjostakovitj Näsan i regi av Barrie Kosky på Sydney Opera för Opera Australia, världspremiären av Cathy Marston’s The Cellist vid Royal Opera House i London.

På Kungliga Operan har han tidigare dirigerat Szymanovskys Kung Roger, en opera han också dirigerat vid Opera Australia och i regi av Kasper Holten. Bland andra operaproduktioner kan nämnas Carmen, Tosca, La bohème, Macbeth och Maskeradbalen (sistnämnda med La Fura dels Baus). 2010 öppnade han säsongen på Teatro La Fenice i Venedig med uruppförandet av Bruno Madernas Requiem.

Andrea Molino är också verksam som tonsättare.

Boris Kudlicka


Boris Kudlicka, som kommer från Slovakien, är utbildad vid Stage and Costume Design Faculty of the Academy of Performing Arts i Bratislava (1990–1996), därefter vid Minerva Academy of Arts i Groningen, Holland. 1995 började han arbeta vid Teatr Wielki där han från 1996 verkar som frilans.

Han samarbetar med väl etablerade regissörer, inte minst med Mariusz Treliński. Tillsammans har de satt upp operor som Madama Butterfly, Kung Roger, Otello, Don Giovanni, Eugen Onegin, Spader dam, Andrea Chénier, La Bohème, Orfeo ed Euridice, Boris Godunov, Jolanta, Aleko, La traviata, Turandot, Der fliegende Holländer och Manon Lescaut, även på gästspel i Bryssel, Berlin, Moskva, St. Petersburg, Tel Aviv, Washington, Los Angeles, Bratislava och Valencia samt vid Edinburgh, Hong Kong, Tokyo och Baden Baden.

Death in Venice markerade starten på ett samarbete med Keith Warner. Med operor som Lear, The Tempest i Frankfurt, Simon Boccanegra och Tannhäuser vid Opera National du Rhin i Strasbourg, Le nozze di Figaro vid polska nationaloperan och The Devils of Loudun vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Han samarbetar även med den amerikanske regissören Dale Duesing (Il Viaggio a Reims, The Rape of Lucrezia och Hoffmans äventyr, Hänsel und Gretel och L'Étoile, sistnämnda vid Staatsoper Berlin).

Boris Kudlička har också gjort scenografi till åtskilliga filmer, den polska paviljongen vid Expo 2000 i Hannover och Expo 2010 i Shanghai, där han erövrade en silvermedalj.

Chrisi Karvonides-Dushenko


Chrisi Karvonides-Dushenko har en lång erfarenhet som professionell kostymdesigner inom teater, film och tv. 2003 fick hon en Emmy för sitt kostymdesignarbete på NBC: s American Dreams. Hon var också Emmy-nominerad för FX:s American Horror Story och HBO:s Carnivàle och From the Earth to the Moon (producerad av Tom Hanks). Hon nominerades till fyra Costume Designers Guild Awards under fem säsonger av HBO:s Big Love. Dessutom nominerades Carnivàle, From the Earth to the Moon och piloten för ABC:s Pan Am också till CDG-utmärkelser. Hennes andra TV-kreationer inkluderar Alan Balls HBO-serie Here and Now, med Tim Robbins och Holly Hunter, och TV-serien Blunt Talk, med Patrick Stewart i huvudrollen. Karvonides-Dusjenkos långfilmer inkluderar The Loss of a Teardrop Diamond (2008), The Glass House (2001) och Beautiful (2000).

Hennes teaterdesign har presenterats i produktioner på Old Globe Theatre, Geffen Playhouse, South Coast Repertory, Seattle Repertory, Guthrie Theatre och Kennedy Center. På Broadway designade hon kostymerna till August Wilsons produktion Two Trains Running. Karvonides-Dusjenkos kostymdesign för opera inkluderar Alcina i Karlsruhe, Tyskland, Proving Up för Opera Omaha, The Human Voice och Breaking the Waves (baserad på Lars Von Tier-filmen från 1996) för Opera Philadelphia och Iphigenia i Tauris för Teatro National San Carlo i Lissabon, Portugal. Hon har gett gästföreläsningar om kostymdesign runt om i världen, bland annat i Prag, Tjeckien; Cardiff, Wales; och New York City.

Christi Karvonides-Dushenko fick sin MFA i teaterdesign från Yale School of Drama och hennes BFA från Emerson College.