KUNG ROGER
»Ett MÅSTE för operaälskaren...« SR
Dina biljetter är reserverade i fem minuter till.
KUNG ROGER
»Ett MÅSTE för operaälskaren...« SR
»Ett måste för OPERAÄLSKAREN…och en så otroligt STARK uppsättning«
»Hovkapellet har en MAKALÖS kväll under ledning av Andrea Molino«
»En orkester som sjudande och glödande lava i ett SYMFONISKT POEM med invävda röster«
»OPERAKÖREN firade triumfer«
»ELIN ROMBO gör ett auktoritativt och delikat porträtt av Roxana«
»ÄNTLIGEN får vi höra detta mästerverk«
»Musiken är VIDUNDERLIG«
»Oerhört mäktigt, färgrikt och häftigt«
»Visuellt hämtas uppsättningen från David Lynch eller Lars von Trier«
Framförs på polska med svensk text på textmaskin.
I föreställningen förekommer stroboskopljus i samtliga akter vilket kan upplevas obehagligt för särskilt känsliga personer.
Kung Roger är den rationelle, den som regerar och är rotad i logik och ordning. Vid sin sida har han drottning Roxana. Deras äktenskap är kärlekslöst, de saknar barn och drottningen söker efter mening. En karismatisk profet dyker upp och tar Rogers land, familj och sinne i besittning och förkunnar sanning, lycka och njutning. Och kaos och död.
Den polske kompositören Karol Szymanowskis opera Kung Roger hade premiär på operan i Warszawa 1926. Musiken har jämförts med Richard Strauss, men också prisats för sitt eget poetiska tonspråk fyllt av virtuosa arior, symfoniska klanger och dramatiska körpartier. Ändå är det första gången Kung Roger sätts upp i Sverige. För regi står filmregissören Mariusz Treliński, som går i Kieslowskis och Wajdas fotspår. I hans uppsättning av Kung Roger utspelar sig berättelsen inuti Kung Roger själv, som en konflikt mellan det rationella och det irrationella, mellan ordning och kaos.
Kung Roger är en samproduktion med Teatr Wielki, operan i Warszawa.
Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet
Barnkör från Adolf Fredriks musikklasser